Geef je webshop een gezicht met 7 nuttige tips
Iedere website heeft hem wel, de ‘over ons’ pagina. Vaak wordt het door ondernemers een beetje als een ‘moetje’ gezien. Je hoort iets over de geschiedenis van je bedrijf te vertellen maar heel inspirerend is het niet. Veel bedrijven beginnen met de zin ‘in negentienzoveel werd onze fietsenwebshop opgericht door persoon X’. Niet echt een aansprekende manier om het verhaal achter jouw webshop te vertellen. Is het niet leuker om een verhaal te vertellen waaruit blijkt dat je trots bent op wie je bent en wat je doet? Storytelling werkt. Dat is meermaals bewezen. Maar hoe je dan een goede ‘over ons pagina’ schrijft? Dat leg ik je graag uit!
De introductie
De introductie is misschien wel het allerbelangrijkste deel van je ‘over ons’ pagina. Weet je hier de websitebezoeker niet te triggeren, dan zal hij of zij afhaken. Een effectieve manier om jouw verhaal goed te beginnen is de introductie van een hoofdpersoon. Binnen storytelling is dat de held van het verhaal. Het verhaal draait namelijk om de reis die hij/zij aflegt. Dit hoeft niet iets heldhaftigs te zijn. Iemand die fouten maakt kan namelijk ook een held zijn. Hieronder volgen twee voorbeelden:
“Het was een warme middag in juli, hartje zomer. Twee vrienden, Jan Janssen en Peter Petersen, zaten uitgeblust op een bankje in de schaduw toen zij het idee kregen om hippe parasols met kleurrijke printjes te verkopen.”
Of:
“Coolblue. Ooit als studentenbedrijf opgericht door Pieter Zwart. Nu het meest klantgerichte bedrijf in Nederland en België met eigen winkels, eigen klantenservice, eigen bezorging, eigen installatie en eigen reparatie. Sinds de oprichting in 1999 hebben we maar één doel: klanten blij maken.”
Bovenstaande introducties zijn mooie voorbeelden van hoe jij jouw ‘over ons’ pagina goed kunt beginnen. Het komt er eigenlijk altijd op neer dat jij als ‘held’ een missie hebt, dat je tijdens het vervullen van die missie weerstand hebt ondervonden en dat je onderweg hulp krijgt van de mensen die je ontmoet. Bijvoorbeeld omdat er te weinig budget beschikbaar was en de oprichting door giften van derden toch door kon gaan. Op een gegeven moment kom je op een keerpunt waarbij jouw verhaal eindigt met een resultaat. Namelijk: de oprichting en het succes van jouw webshop!
7 praktische tips om tot de beste ‘over ons’ pagina te komen
De ‘over ons’ pagina gebruik je om te laten zien hoe jij je van je concurrenten onderscheidt. Maar hoe beïnvloed je bezoekers op een positieve manier? En hoe zorg je dat zij producten en diensten bij jou afnemen en niet bij je concurrent? Lastige vragen die we hieronder zullen beantwoorden. Met onderstaande 7 tips ben je al lekker op weg!
Tip 1: Wees persoonlijk
De ‘over ons’ pagina is een persoonlijk pagina. Je vertelt het verhaal over het ontstaan van jouw bedrijf. Gebruik dan ook jouw persoonlijke stem om dit verhaal te vertellen. Geef je bezoeker een kijkje in hoe die mooie webshop ontstaan is. Schrijf in spreektaal. Dat doe je door korte zinnen te schrijven en bezoekers persoonlijk aan te spreken. Gebruik bijvoorbeeld je en jij in plaats van u. Zakelijke taal past beter op de meer serieuze pagina’s. Dit is al een mooie eerste manier om je webshop als persoon neer te zetten en niet als afstandelijk bedrijf.
Tip 2: Laat jezelf zien
Consumenten willen weten met wie zij zakendoen. Gebruik daarom foto’s en video’s van jezelf en je medewerkers op de ‘over ons’ pagina. Daarmee krijgt jouw bedrijf een gezicht en zullen consumenten sneller een band met jouw medewerkers én webshop krijgen. Stockfoto’s zijn hier een absolute no go. Dus wacht niet langer en maak mooie teamfoto’s en eventueel een mooi filmpje van een showroom. Zo krijgen bezoekers letterlijk een kijkje in jouw bedrijf!
Tip 3: Stel je bezoeker altijd centraal
Op je ‘over ons’ pagina is het belangrijk om ook de behoefte van jouw doelgroep centraal te stellen. Door in te spelen op hun wensen en behoeften zullen zij eerder geneigd zijn om aankopen in jouw webshop te doen. Geef antwoord op mogelijke vragen die zij hebben, laat zien dat je hun problemen begrijpt en communiceer duidelijk wat jouw toegevoegde waarde in de markt is. Door dit goed weg te zetten zul je je doelgroep sneller weten te prikkelen.
Tip 4: Wees open en transparant
Vertel een eerlijk verhaal aan je potentiële klanten. Heb je een klein bedrijf? Speel daarop in met de flexibiliteit en het persoonlijke contact dat je daardoor te bieden hebt. Is jouw bedrijf groter? Dan kan je mogelijk, door inkoopkorting, lagere prijzen en een betere klantenservice bieden. Laat je potentiële klanten dus goed zien hoe zij kunnen profiteren van de kenmerken en werkwijze van jouw webshop.
Tip 5: Laat reviews zien van bestaande klanten
Reviews worden steeds belangrijker en we zien ook dat Google hier veel waarde aan hecht. Want juist ervaringen van bestaande klanten kunnen potentiële klanten over de streep trekken. Wie kunnen er nu beter verhalen over jouw webshop vertellen dan bestaande klanten? Bedrijven met goede reviews zullen beter vertoond worden in de zoekresultaten dan bedrijven die overwegend slechte reviews krijgen. Verzamel dus reviews van bestaande klanten en laat deze op je ‘over ons’ pagina zien door middel van een scorekaart met een link naar het complete reviewoverzicht.
Tip 6: Vertel een verhaal
Aan het begin van dit artikel kon je al lezen hoe je een goede introductie van je ‘over ons’ pagina kunt schrijven. Als je die eenmaal op papier hebt ga je verder met de rest van je verhaal. Beschrijf je missie en visie in een goedlopend verhaal. Laat het ontstaan achter jouw bedrijf zien, eventueel voorzien van mooie afbeeldingen en vertel waarom je doet wat je doet. Vooral dat laatste is enorm belangrijk om je lezers geboeid te houden. Verdiep je in de kracht van storytelling en zet dit middel zo krachtig mogelijk in.
Tip 7: Maak gebruik van call-to-actions
Call-to-action buttons mogen nooit, maar dan ook nooit ontbreken op je ‘over ons’ pagina. Dit is misschien wel het allerbelangrijkste element van de pagina. En toch zien we dat veel ondernemers hem vergeten. Als het goed is heb je na het opvolgen van alle tips een ijzersterk verhaal neergezet. Je hebt je webshopbezoeker getriggerd om een aankoop te doen. Maar dan hij kan de offerteknop niet vinden… Of de knop om te bellen ontbreekt. Dat is een gemiste kans, omdat de bezoeker op dat moment vastloopt in zijn reis. Sluit daarom altijd af met een call-to-action. Geef je bezoekers de kans om een offerte aan te vragen of een productoverzicht te bekijken. Je zal zien dat het aantal conversies hierdoor toe zal nemen!
Hulp nodig bij het schrijven van teksten? Schakel Stramark in!
Ben je er na het lezen van dit artikel van overtuigd dat jouw ‘over ons’ pagina ook wel aangepakt mag worden? Heb je zelf niet de skills in huis om hier een overtuigende tekst over te schrijven? Schakel dan Online Marketing Bureau Stramark in! Wij hebben verschillende tekstschrijvers in dienst die jou hier perfect bij kunnen helpen. Wil je zelf teksten leren schrijven? Ook dan kunnen we je van dienst zijn met onze SEO copywriting workshop! Kortom: voor SEO waardige en overtuigende teksten ben je bij Stramark aan het juiste adres!
Reacties