Online Marketing Bureau Stramark team  klein

How to: SEO vriendelijke URL structuur maken voor webshops

seo url structuur webshop

Webshops hebben vaak veel URL’s omdat het productaanbod op de website groot is. Een rommelige URL structuur ligt zo op de loer. Dat terwijl de structuur een belangrijke SEO factor is. Het is dus zaak om dit goed in te regelen binnen je website. Maar hoe maak je een duidelijke en correcte URL structuur voor jouw webshop? Waar moet je rekening mee houden? En hoe zit het met de filters en zoekfuncties die ook een URL creëren? Op al deze vragen geef ik in deze blog antwoord.

Waarom is een goede URL structuur belangrijk?

De URL structuur van jouw webshop verdient aandacht, en wel om twee belangrijke redenen. Allereerst creëer je met een goede URL structuur een duidelijk overzicht in de website. Voor jezelf en de bezoekers. Zo is direct te zien waar men zich bevindt in de webshop. Iemand kijkt bijvoorbeeld naar een Michael Kors horloge in de categorie ‘dames horloges’. Daarnaast is de URL structuur een belangrijke SEO factor. Als er bijvoorbeeld spellingsfouten in de URL zitten, is er geen exact match met het prioriteit keyword waarop je wilt scoren. Zorg dus dat de URL structuur van jouw webshop in orde is. Hiervoor dien je rekening te houden met een aantal technische aspecten die hieronder worden toegelicht.

Lengte en consistentie

Allereerst is het belangrijk om de URL’s binnen je website zo kort mogelijk te maken. Ook dien je consistent te zijn in de opbouw. Dit heeft niet zozeer effect op SEO, maar komt wel de gebruiksvriendelijkheid ten goede. Daarnaast geeft een korte URL ook meer overzicht. Een URL kun je inkorten door:

  • Nietszeggende tekens te verwijderen. Bijvoorbeeld het laatste gedeelde van deze URL: webshop.nl/naamproductA-klmdfsmfan%6&/
  • Lidwoorden weg te laten (de/het/een).
  • Geen vreemde karakters te gebruiken zoals @#$%^.

Het is ook belangrijk om consistent te zijn in de manier waarop je de URL opbouwt. Zo heb je de mogelijkheid om wel of geen trailing slash (/) aan het einde van de URL te plaatsen. Wij adviseren om dit wel te doen, omdat het bij de meeste webshops een standaard werkwijze is. Daarnaast creëer je met een / een visuele afronding van de URL en dit staat mooier. De keuze is aan jou, als je maar consistent bent. Ook kun je ervoor kiezen om de URL wel of niet te openen met www. Hiervoor geldt hetzelfde.

Categorieën in de URL

Dubbele pagina’s komen veel voor binnen webshops. Dit wil je voorkomen omdat het slecht is voor SEO. Duplicate content wordt niet gewaardeerd door Google en kan leiden tot lagere rankings. Dubbele pagina’s ontstaan vaak doordat producten onder meerdere categorieën vallen. Een productpagina van een paar blauwe fleece handschoenen (merk Barts) valt bijvoorbeeld onder de categorie ‘handschoenen & wanten’, maar ook onder ‘accessoires’. Hierdoor ontstaan er twee verschillende URL’s:

  • Versie 1: www.website.com/handschoenen-wanten/barts-handschoenen-fleece-blauw/
  • Versie 2: www.website.com/accessoires/barts-handschoenen-fleece-blauw/

Dit kan op verschillende manieren opgelost worden. Bijvoorbeeld door de leidende URL (versie 1) zonder subdirectory’s te maken. Hierdoor ontstaat de volgende URL:

  • Versie 3 : www.website.com/barts-handschoenen-fleece-blauw/

De website heeft dan nog wel versie 1 en 2 van de URL’s, maar deze staan zo ingesteld dat de waarde en de indexatie naar versie 3 gaat.

Om dit in te stellen is het noodzakelijk dat er een canonical wordt gestuurd van versie 1 en 2 naar versie 3. Wanneer dit juist is ingesteld, ontstaan in Google alleen productpagina’s zoals versie 3.

Om te controleren of de canonicals goed opgepakt worden door Google kun je Google Search Console raadplegen. Ga naar het rapport en klik in het menu op dekking > geldig > ingediend en geïndexeerd.

Stap 1.

Url structuur webshops

Stap 2.

Url structuur webshops

Stap 3.

Url structuur webshops

Controleer vervolgens of de versies 1 en 2 niet in de lijst staan. Staan ze er wel tussen? Dan moet de canonicalization herzien worden.

Ook kan je als test de URL van versie 3 kopiëren en plakken in ‘URL inspecteren’ in Search console zoals hieronder. Versie 3 moet namelijk wel op index staan.

Url structuur webshops

Parameters sorteren en filteren

Parameters zijn te herkennen aan een ? in de URL. Een parameter wordt gebruikt om informatie door te geven via de URL. Zo wordt een parameter in de URL toegevoegd voor tracking in Google Analytics middels een UTM-code:

 http://example.com?product=1234&utm_source=google

Er kunnen ook parameters toegevoegd worden voor het filteren en sorteren van producten. Bij bol.com krijg je de volgende URL wanneer je de prijs van laag naar hoog sorteert:

www.bol.com/nl/l/alle-laptops/N/4770/?sort=price0&rating=all

Bij het filteren van producten wordt niet altijd een parameter gebruikt. Zo zie je bijvoorbeeld dat Zalando bij het filteren op het merk American Eagle in de categorie ‘jeans’ de volgende URL creëert:

  • www.zalando.nl/dameskleding-jeans/abrand-jeans.american-eagle/

Deze URL heeft geen parameter. Dit is bewust gedaan met als doel om gevonden te worden op de merknaam van de jeans. Het is dus een belangrijke pagina die geïndexeerd moet worden door Google.

Wanneer er op de productcategorie pagina ‘jeans van het merk American Eagle’ gefilterd wordt op de prijs, wordt er wel weer een parameter gebruikt. De reden hiervoor is dat de prijs geen SEO functie heeft. Kijk maar eens naar onderstaande URL:

  • www.zalando.nl/dameskleding-jeans/abrand-jeans.american-eagle/?price_to=32

Kortom, als je gevonden wilt worden op bepaalde filters (zoals de merknaam), dan is het advies om geen parameters toe te voegen in de URL van deze SEO pagina. Heeft de pagina geen SEO functie? Bijvoorbeeld wanneer er gefilterd wordt op prijs, populariteit of meest recent. In dat geval kun je gerust een parameter toevoegen.

Parameters zoekfunctie

Wanneer je op een website de zoekfunctie gebruikt, zie je ook een parameter in de URL. Als je bijvoorbeeld in de webshop van Zalando zoekt naar ‘t shirt’, zie je ?q als parameter in de URL staan:

  • www.zalando.nl/catalogus/?q=t+shirt

Het is belangrijk dat je in de URL duidelijk maakt dat het om een zoekfunctie resultatenpagina gaat, bijvoorbeeld door ?q te gebruiken. Voor alle pagina’s met parameters (door sorteren, filteren en zoeken) moeten namelijk onderstaande instellingen verwerkt worden.

No index en do follow

Op de pagina’s die een parameter bevatten plaats je een no index tag. Dit doe je om te voorkomen dat er enorm veel URL’s geïndexeerd worden door Google. Dit zijn vaak gedupliceerde pagina’s. Daarnaast zorg je ook voor een do follow tag. Dit doe je omdat je de pagina’s niet wilt blokkeren voor Google. Google mag ze wel volgen, maar niet indexeren.

Canonicals

Ook is het belangrijk om een canonical in te stellen naar de hoger liggende pagina. Dus bijvoorbeeld:

  • www.zalando.nl/dameskleding-jassen/?order=price&dir=asc

Een canonical naar: <link rel=”canonical” href=”https://www.zalando.nl/dameskleding-jassen/

Kortom, voor pagina’s met een parameter is het belangrijk dat je een no index tag instelt met een do follow tag. Ook zorg je voor een canonical naar de hoger liggende pagina. In het geval van Zalando ziet dat er in de code als volgt uit:

Url structuur webshops

Ga nauwkeurig te werk

Kortom, het is belangrijk om bij het maken van de URL structuur van je webshop rekening te houden met een aantal aspecten. Zorg dat URL’s zo kort mogelijk zijn en vermijd rare tekens. Parameters gebruik je alleen wanneer pagina’s niet belangrijk zijn voor SEO. Ook plaats je in het geval van parameter pagina’s een no index tag met een do follow tag. Tot slot stel je een canonical in naar de hoger liggende pagina.

Houd in je achterhoofd dat het inregelen van deze aandachtspunten heel nauwkeurig moet gebeuren. Het is foutgevoelig en de gevolgen hebben grote impact op de indexatie van de website in Google. Zorg er daarom voor dat je dit secure werkje laat doen door iemand die er ervaring mee heeft. Ook dient er een controle plaats te vinden voordat de aanpassingen live gezet worden. Daarna is het belangrijk om de aanpassingen te analyseren. Houd hiervoor de indexatie en Google Search Console goed in de gaten.

 

 

Over de schrijver: Froukje Van der Leeden

SEO consultant bij online marketing bureau Stramark.

Reacties

Top resources

Online marketing plan

Waardevolle eerste stappen >

Internet Marketing Model

48 termen uitgelegd >

Google Ads Whitepaper

Hoe maak je geweldige ads? >

SERP optimaliseren

Google Snippet Optimizer >

Gratis advies in je mailbox

Marketing Audit
Google Ads Audit
Keyword Audit
SEO Audit
Social Media Audit
Offerte aanvragen

Top Blog Categorieën

Online Marketing
Google Ads
SEO
SEO Copywriting
Webshop
Social Media Marketing
Linkbuilding
Email Marketing
Team Stramark
Instructies gebruiker toevoegen

Volg je ons al?

LinkedIn
Facebook
Instagram
Twitter

Site in English

Digital Marketing Agency
Google Ads Marketing Agency
Search Engine Optimization Agency