Bovenaan in Google met je productpagina
Een homepage wordt vaak gezien als de voordeur van een website. De kans is immers groot dat bezoekers hier voor het eerst met jouw webshop in aanraking komen. Toch zien we dat consumenten die online shoppen steeds vaker landen op specifieke productpagina’s. Hoe dat komt? Online shoppers gebruiken over het algemene long-tail zoekwoorden omdat ze een bepaald product zoeken. Bijvoorbeeld ‘witte adidas sneakers maat 43’ of ‘racefiets kopen kleur zwart’. Met andere woorden: de consument weet precies wat hij wil hebben. Daarom worden de productpagina’s binnen je webshop steeds belangrijker dan de homepage. In deze blog leer je hoe je deze pagina’s optimaliseert.
De voordeur naar je webshop
Door de vele productpagina’s zijn er veel meer potentiële voordeuren naar je webshop. De uitdaging is om goed gevonden te worden en daarnaast je productpagina’s aantrekkelijk te maken zodat consumenten ook converteren.
8 tips voor de beste productpagina’s
Om je productpagina’s beter vindbaar te maken voor de zoekmachines en te zorgen voor meer conversies wil ik je het volgende meegeven:
- Maak zelf unieke content voor de producten die je verkoopt;
- Zorg dat je productattributen aan je bezoekers kunt laten zien;
- Gebruik productafbeeldingen van hoge kwaliteit;
- Zorg dat bestaande klanten reviews kunnen achterlaten;
- Schrijf title tags, URL’s en meta descriptions;
- Zorg dat de mobiele versie van je webshop goed werkt en snel is;
- Maak duidelijk waarom iemand bij jou moet bestellen;
- Zorg dat je opvallende en voldoende call-to-actions plaatst.
Laten we met bovenstaande punten aan de slag gaan!
Tip 1: Maak unieke content
Goede productteksten zorgen dat je webshop beter vindbaar is én geven je conversie een boost. Plaats daarom niet de standaardteksten die je van je leverancier ontvangt. Dat zijn teksten die op vrijwel alle andere webshops ook te vinden zijn en zorgen dus dat jij je niet kunt onderscheiden.
Goede productteksten zijn namelijk belangrijk bij de koopcyclus van de bezoeker en dragen bij aan het succes van jouw webshop. Niemand kent de markt en de doelgroep beter dan jijzelf. Dus wie kan het beste relevante content schrijven die aansluit bij de wensen van de doelgroep? Inderdaad, jij. Het voordeel is dat verbazingwekkend veel bedrijven slechte, of zelfs helemaal geen productinformatie aanbieden. Grijp die kans! In een eerder artikel lieten we al zien hoe je unieke productteksten kunt schrijven. Lees hier hoe je tot de beste productteksten voor je webshop komt.
Tip 2: Zorg voor productattributen
Naast goede productteksten zijn specificaties ook erg belangrijk. Productspecificaties maken het voor consumenten inzichtelijk wat ze precies kopen. Hier kun je beknopt laten zien van welk materiaal een product gemaakt is, in welke kleuren het leverbaar is en wat de afmetingen zijn. Allemaal informatie die een klant kan helpen bij het maken van zijn of haar keuze.
Een tweede belangrijke reden is dat productattributen je in staat stellen om filters aan te maken op je categoriepagina’s. Als je producten er in meerdere kleuren zijn, willen mensen daar snel en makkelijk op kunnen filteren.
Door de productattributen zo volledig mogelijk in te vullen geef je de consumenten meer informatie en kan je hen helpen bij het sneller vinden van het gewenste product!
Tip 3: Gebruik productafbeeldingen van de hoogste kwaliteit
Eén foto van je product is niet voldoende. Een online shopper wil een goed gevoel over een product krijgen. Daarom moet hij of zij het product vanuit verschillende perspectieven kunnen zien om te beslissen of dit product aansluit bij de wensen en behoeften.
Gebruik altijd productafbeeldingen in de hoogst mogelijke resolutie. Consumenten moeten namelijk voldoende details kunnen waarnemen zodat ze een weloverwogen aankoopbeslissing kunnen nemen. Wanneer je onscherpe foto’s gebruikt verpest je de gebruikerservaring en zullen de bezoekers eerder geneigd zijn om je webshop te verlaten. Maar let op! Grote afbeeldingen zorgen dat je webshop trager wordt. Hoe trager het laden van een pagina, hoe sneller mensen af zullen haken. Hoe jij je productafbeeldingen kunt optimaliseren lees je hier. Ook hebben we in een eerder artikel beschreven hoe je met 8 slimme trucs productafbeeldingen kunt maken die beter scoren.
Tip 4: Zorg dat klanten reviews achter kunnen laten
Klantreviews zijn de eenvoudigste manier van unieke content maken. Waarom? Omdat je zelf weinig hoeft te doen! Het enige dat je moet doen is je bestaande klanten aansporen om een review achter te laten wanneer zij een bepaald product hebben gekocht.
Het krijgen van reviews is niet altijd eenvoudig. Mensen die tevreden zijn zullen minder snel van zich laten horen terwijl ontevreden klanten juist wel die behoefte hebben. Daarom is het belangrijk dat je mensen een incentive geeft zodat ze de moeite nemen om een review achter te laten. Zo geven Coolblue en Bol.com cadeaubonnen weg wanneer je de beste en klantgerichte review van de week of maand hebt geschreven.
Klantreviews zijn bovendien erg nuttig omdat de productbeoordelingen ook in de Google zoekresultaten getoond kunnen worden. De sterretjes onder jouw zoekresultaat zorgen dat je producten meer opvallen. Dat zorgt voor meer kliks naar je webshop en dat kan voor meer verkopen zorgen.
Voor potentiële klanten zijn reviews ook goud waard. Zo kunnen ze lezen hoe andere consumenten hun gekochte product ervaren en of ze het aan zouden raden.
Tip 5: Maak title tags, URL’s en meta descriptions
Bepaalde instellingen geven Google een signaal op welke zoekwoorden een pagina moet ranken. Met name de title tag speelt hierin een hele belangrijke rol. Door deze te optimaliseren zorg je dat je producten op de juiste termen gevonden worden. Bij de title tag van je pagina zorg je dat de naam van het product vooraan staat. Dat is omdat online consumenten dit ook zo in zullen vullen bij hun zoekopdracht. Hoe verder vooraan je zoekwoord in de title tag staat, hoe meer waarde Google hieraan zal geven.
Naast de title tag zijn ook de product URL en meta description belangrijk. In de product URL maak je aan Google duidelijk waar het product zich binnen je webshop bevindt. Zorg ervoor dat de volledige productnaam wordt genoemd in de URL, evenals de productcode. Daarmee zorg je dat Google direct kan herkennen waar de pagina over gaat. Zie het voorbeeld hieronder:
Tip 6: Zorg voor een goedwerkende mobiele weergave
De meeste consumenten gebruiken hun smartphone voor zoekopdrachten op het internet. Het is dus belangrijk dat de prestaties van de mobiele weergave van je webshop op orde zijn!
Zorg dat je webshop volledig technisch geoptimaliseerd is voor het aanbieden van de perfecte gebruikerservaring. Dat betekent in de praktijk snelle laadtijden en goede schaalbaarheid op de vele verschillende smartphones (schermresoluties) die er in omloop zijn. Een mobielvriendelijke webshop scoort beter in de organische zoekresultaten. Zeker vanaf maart 2021 wanneer Google eindelijk de mobile first indexering primair gaat hanteren.
Tip 7: Maak duidelijk waarom iemand bij jou moet bestellen
Consumenten willen overtuigd worden waarom ze bij jou producten moeten kopen. Iemand die op een productpagina zit, bevindt zich al heel ver in het aankoopproces. Daarom is het goed om op iedere productpagina te laten zien wat de voordelen zijn om in jouw webshop een product te kopen. Grijp deze kans ook gelijk aan om lever- en bestelinformatie te geven zoals de verzendkosten. Zo komen de online shoppers niet voor onverwachte kosten te staan!
Tip 8: Zorg voor duidelijke en voldoende call-to-actions
Opvallende en goedwerkende call-to-actions zijn een must op je productpagina. Je wilt immers dat een bezoeker zo snel mogelijk een product aan zijn of haar winkelwagentje toe kan voegen. Tevens is het belangrijk dat deze mee scrolt of direct in het zicht van de bezoeker staat weergegeven. Dat maakt de kans groter dat een klant converteert.
Desktopweergave
Mobiele weergave
Haal alles uit je productpagina’s
Het belangrijkste doel van jouw webshop is om klanten zo snel mogelijk producten aan hun winkelwagentje toe te laten voegen. Ga daarom aan de slag met bovenstaande aanbevelingen om de posities in Google en het aantal conversies te optimaliseren. Blijf ook testen wat voor jouw webshop het beste werkt. Je weet nu welke factoren belangrijk zijn voor een productpagina, maar het werk aan een webshop is nooit klaar!
Reacties