Online Marketing Bureau Stramark team  klein

E-mail automation uitbreiden voor jouw webshop

email automation

E-mail automation zorgt voor meer tevreden klanten, lagere kosten en meer omzet. Dat is de reden waarom veel webshops al automatische e-mails sturen. Wat een hoop webshopeigenaren nog niet weten, is dat je e-mail automation op verschillende manieren kunt inzetten. Daarom vertellen we in deze blog de best practices binnen e-mail automation. Om ze op jouw webshop toe te kunnen passen ga je de klantreis onderzoeken. Hoe je dat doet leggen we ook haarfijn uit. Zo kun je e-mail automation zo goed mogelijk vertalen naar jouw webshop.

Wat is e-mail automation?

E-mail automation is onderdeel van marketing automation. Het omvat alle mails die automatisch verstuurd worden door een bepaalde trigger. Denk bijvoorbeeld aan de welkomstmail wanneer iemand zich inschrijft voor de nieuwsbrief. In dit geval is de inschrijving de trigger en de welkomstmail de actie.

Waarom is e-mail automation onmisbaar?

Een klant die iets bestelt moet uiteraard op de hoogte gehouden worden. Dat gebeurt doorgaans via een mail waarin staat dat de order bevestigd, betaald en onderweg is. Dit handmatig doorvoeren voor iedere klant is voor webshopeigenaren onbegonnen werk. Daarom is e-mail automation in het leven geroepen. Met dit systeem worden mails automatisch op het juiste moment verstuurd zodat hier niet meer over nagedacht hoeft te worden. Omdat klanten goed op de hoogte gehouden worden zal de klanttevredenheid verbeteren. Dat zorgt op haar beurt voor minder vragen aan de klantenservice. Kortom, e-mail automation is onmisbaar voor iedere webshop.

Alle voordelen op een rij

E-mail automation kan dus van grote waarde zijn voor jouw webshop. Naast tijdbesparing zijn er nog meer voordelen. Met e-mail automation kun je:

  • de juiste boodschap op het juiste moment sturen
  • een hogere klanttevredenheid realiseren
  • de klantenservice ontlasten
  • klanten benaderen met persoonlijke aanbiedingen
  • je nazorg verbeteren
  • de omzet aanzienlijk verbeteren tegenover lage kosten
  • resultaten goed meetbaar maken

E-mail automation flow

Veel webshopeigenaren maken al gebruik van e-mail automation. Vaak beperken zij zich tot het automatiseren van de welkomstmails of de mails die gaan over het verloop van de bestelling. Maar wist je dat er nog veel meer mogelijk is met e-mail automation? Om automatisering verder te kunnen doorvoeren moet de klantreis in kaart gebracht worden. Op die manier zie je waar e-mail automation van toegevoerde waarde kan zijn om meer omzet te behalen. Maak hiervoor een kaart met alle mogelijke klantroutes. Let op dat je hierin ook eventuele klachtenafhandeling of veel voorkomende vragen meeneemt. Nu kun je bepalen wanneer klanten een e-mail moeten ontvangen (bij welke trigger). Op basis hiervan kun je een e-mail automation flow maken. Een voorbeeld hiervan is het sturen van een e-mail wanneer een product weer voorradig is. De trigger is hier het artikel dat weer op voorraad is. De actie is de mail naar de mensen die zich hebben ingeschreven om op de hoogte gehouden te worden.

Binnen e-mail automation is het mogelijk om steeds verder te gaan. Zo kun je bijvoorbeeld klanten die een koffiezet apparaat bij jou hebben gekocht, na enkele weken een mail sturen met daarin informatie over hoe het apparaat het beste schoongemaakt kan worden. Of stuur klanten die een telefoon van een bepaald merk hebben aangeschaft een mail wanneer het nieuwste model uit is. Nog beter is om een persoonlijke korting aan te bieden. Het gaat erom dat je het juiste bericht, op het juiste moment aan de juiste doelgroep stuurt.

Beste practices binnen e-mail automation

Nu het voordeel van e-mail automation duidelijk is, is het tijd om over je eigen webshop na te denken: hoe goed heb jij e-mail automation ingeregeld? Stuur je de welbekende automatisch e-mails of ga je een stapje verder? Hieronder vertellen we op welke manieren je e-mail automation in kunt zetten. Wellicht dat je hier nog niet aan had gedacht. Bepaalde e-mail automations worden gezien als best practices. Deze hebben wij voor jou op een rijtjes gezet:

Verlaten winkelwagentjes

Mensen zijn gevoelig voor afleiding. Het kan dus zomaar gebeuren dat bezoekers tijdens het online shoppen worden afgeleid door andere producten, banners en dergelijke. Gevulde winkelwagentjes blijven zo bij de kassa staan en worden niet afgerekend. Zonde, maar met een verlaten winkelwagen mail, ofwel abandoned cart e-mails, kun jij potentiële klanten hiervan op de hoogte stellen.

Cross-selling

Wanneer iemand iets bij jou koopt hoeft het daar niet bij te blijven. Cross-selling is de verkoop van producten of diensten die een aanvulling vormen op een product dat iemand bij je heeft gekocht. Stel je voor: jij verkoopt printers. In dat geval kun je bijvoorbeeld printpapier of cartridges aanbieden per mail. Verkoop je laptops? Dan zou je een Microsoft pakket kunnen aanbieden of een handige laptop tas.

Tijd gerelateerde mails

Zoals eerder gezegd kun je de lancering van de nieuwste versie van een telefoon communiceren naar klanten die in het bezit zijn van een oud model. Dit is tijd gerelateerd. Ook kun je denken aan producten waarvan je weet dat ze na een bepaalde tijd opraken. Een goed voorbeeld hiervan zijn producten als shampoo of gezichtsreiniging. Hier kun je op inspelen door na een bepaalde tijd automatisch een mail te versturen waarmee je een herhaalaankoop stimuleert. Nog een leuk voorbeeld waar een Stramark consultant mee te maken kreeg: zijn kapster stuurde vier weken na zijn laatste bezoek een automatisch mailtje naar hem voor het maken van een vervolgafspraak. Vooral voor mensen die hun kappersafspraak vergeten te plannen en daardoor regelmatig te laat naar de kapper gaan is dit effectief. Klanten veranderen zo in loyale klanten én ze komen vaker.

Review mail

Klanten willen graag gehoord horen. Daarnaast lezen potentiële klanten vaak reviews om te kijken met wat voor bedrijf of product ze te maken hebben. Door te werken aan jouw reviews kun je potentiële klanten over de streep trekken om een aankoop te doen. Het is dus een belangrijk sales instrument voor jouw bedrijf. Door een automatische review mail te sturen na de aankoop kun je gemakkelijk meer reviews genereren. Bovendien ben je hiermee beter op de hoogte van de kwaliteit die je levert en kun je bijsturen waar nodig.

Inactieve klanten heractiveren

Uit de mail statistieken kun je analyseren of er klanten voor een bepaalde tijd inactief zijn. Dit doe je door het percentage ‘mail niet geopend’ te onderzoeken. Deze klanten kun je heractiveren door via een mail een korting te geven op hun eerder gekochte of relevante producten. Ook dit proces kun je automatiseren.

Verjaardagscadeau

Wil je de klant speciaal laten voelen? Dat kan door een waardebon of cadeautje te sturen op hun verjaardag. Zorg ervoor dat je de mail echt persoonlijk maakt waardoor de klant zich speciaal voelt.

Gerelateerde informatie

Denk ook aan informatie waar je de klant echt mee helpt. Bijvoorbeeld bij het verkopen van een wasmachine. Mail tips over het juiste onderhoud wat zorgt voor een langere levensduur. Hiermee ga je verder dan alleen het bieden van service tot aan de voordeur. Het gaat erom dat de klant jou gaat waarderen om zo loyaliteit op te bouwen.

E-mail automation voor jouw webshop

Bovenstaande best practices zijn slechts voorbeelden. Het is zaak om goed te kijken naar jouw eigen webshop. Probeer zo goed mogelijk jouw klantreis in kaart te brengen en werk de bijbehorende triggers en acties uit. Daarna kun je onderzoeken waar e-mail automation van toegevoegde waarde is door gepersonaliseerde content te sturen. Dan is het wachten op een hogere klanttevredenheid en meer omzet. Succes!

Over de schrijver: Froukje Van der Leeden

SEO consultant bij online marketing bureau Stramark.

Reacties

Top resources

Online marketing plan

Waardevolle eerste stappen >

Internet Marketing Model

48 termen uitgelegd >

Google Ads Whitepaper

Hoe maak je geweldige ads? >

SERP optimaliseren

Google Snippet Optimizer >

Gratis advies in je mailbox

Marketing Audit
Google Ads Audit
Keyword Audit
SEO Audit
Social Media Audit
Offerte aanvragen

Top Blog Categorieën

Online Marketing
Google Ads
SEO
SEO Copywriting
Webshop
Social Media Marketing
Linkbuilding
Email Marketing
Team Stramark
Instructies gebruiker toevoegen

Volg je ons al?

LinkedIn
Facebook
Instagram
Twitter

Site in English

Digital Marketing Agency
Google Ads Marketing Agency
Search Engine Optimization Agency