Online Marketing Bureau Stramark wouter fenna frans klein

10 tips voor productteksten die beter scoren

tips voor productteksten die beter scoren

Goede productteksten zorgen dat je webshop beter vindbaar is én geven je conversie een boost. Hiermee trek je een geïnteresseerde bezoeker over de streep om een product of dienst bij jou te kopen. Toch zien veel webshop eigenaren productomschrijvingen niet als een belangrijke factor die bijdraagt aan de conversie. Daarom vindt men het zonde van de tijd om hier aandacht aan te besteden. Gelukkig is het schrijven van goede productteksten makkelijker dan je denkt. In deze blog geeft Stramark 10 tips waarmee je jouw productteksten eenvoudig naar een hoger niveau tilt. Hiermee haal je gegarandeerd meer uit je productpagina’s!

Waarom zijn productteksten zo belangrijk?

Veel grote bedrijven zoals Coolblue en Bol.com besteden veel aandacht aan het schrijven van goede productomschrijvingen in hun webshop. Dat is niet zonder reden. Goede productteksten zijn namelijk belangrijk bij de koopcyclus van de bezoeker en dragen bij aan het succes van jouw webshop. Met een goede productomschrijving prikkel je de lezer, zet je aan tot actie en dit geeft je conversie een boost. In eerste instantie schrijf je de productteksten dus voor de bezoekers. Het biedt hen de informatie waar zij naar op zoek zijn. Je webshop moet echter wel eerst gevonden worden in de zoekmachines. Je houdt bij het schrijven productteksten dus ook rekening met belangrijke zoekwoorden. Kortom: goede productteksten zijn goud waard. Met de onderstaande tips kun je zelf aan de slag:

Tip 1. Benadruk het klantvoordeel

Productinformatie is natuurlijk belangrijk, maar zegt vaak niet zoveel. Klanten willen namelijk niet alleen weten wat een product kan, maar ook wat het voor hen betekent. De kunst is om productspecificaties zo te omschrijven dat de lezer er voordeel in ziet. Hiervoor moet je je inleven in de doelgroep: what’s in it for them? Coolblue is hier erg goed in. In onderstaand voorbeeld leggen ze bijvoorbeeld haarfijn uit wat het voordeel is van een stofzuiger met hoge zuigkracht en de meegeleverde combiborstel. 

Tip 2. Houd het kort maar krachtig

Voor productteksten geldt: less is more. Mensen die online zoeken hebben meestal niet veel tijd. Ook Google weet dat bezoekers van een webshop binnen enkele seconden willen vinden waar ze naar op zoek zijn. Leesbare productteksten zijn dus ook belangrijk voor Google. Daarnaast is er maar weinig ruimte beschikbaar voor een beschrijving. Kom dus direct to the point. Google hecht in het algoritme waarde aan het volgende:

  • Korte zinnen. Gebruik ongeveer 10 woorden per zin. Om lange zinnen te voorkomen kun je het woordje ‘en’, komma’s en koppeltekens beter vermijden. 
  • Opsommingen. Door bulletpoints te gebruiken kan een lezer beter scannen. Dit verhoogt de leesbaarheid en het brengt structuur aan in een tekst.
  • Korte alinea’s. Niemand zit te wachten op lange lappen tekst. Gebruik daarom 3 à 4 regels per alinea. Dit zorgt wederom voor leesbaarheid en overzicht. 

Tip 3. Gebruik converterende woorden

Uit onderzoek blijkt dat er 5 woorden zijn die grote invloed hebben op de conversie: jij/u, gratis, nieuw, omdat en onmiddellijk/nu. Vanzelfsprekend wil iemand graag persoonlijk aangesproken worden en men wil weten waarom ze het product moeten kopen. Bovendien vallen nieuwe producten in de smaak. Zeker als ze gratis zijn. Omdat men van nature ongeduldig is zet ‘nu’ aan tot actie. 

Tip 4. Schrijf unieke productteksten

Goede productteksten zijn unieke productteksten. Simpelweg de productomschrijving van de leverancier of een concurrent kopiëren is daarom not done. Hiermee haal je de kwaliteit van de pagina naar beneden en dat is dodelijk voor je ranking. 

Tip 5. Let op de vormgeving

Een lezer bepaalt zelf welke informatie hij/zij wilt lezen. Maak je productbeschrijving daarom visueel aantrekkelijk, zodat ze binnen een paar seconden vinden wat ze zoeken. Dit doe je door de eerder genoemde bullet points, maar ook door witregels te gebruiken tussen alinea’s en de juiste regelafstand te kiezen. Belangrijke woorden kun je bold of cursief maken om ze te laten opvallen. Feitelijke en technische informatie kun je het beste in een apart blok presenteren. Biedt je veel producten met technische specificaties aan? Gebruik dan een vergelijkingstool. Hiermee ben je keuzestress van de lezer voor. 

Tip 6. Neem twijfels weg

Consumenten zijn van nature sceptisch en dit is de grootste vijand van conversies. Je kunt hierop inspelen door je op voorhand af te vragen welke twijfels of onzekerheden potentiële klanten hebben. Wanneer ze veel over het product en de dienstverlening weten twijfelen ze een stuk minder. Wellicht zijn ze er niet zeker van dat een kledingstuk past, of dat het de juiste kleur is. Geef in zo’n geval aan dat het product binnen 30 dagen kosteloos retour gestuurd kan worden. 

Schrijf je in voor de Webshop Wednesdays en ontvang een gratis whitepaper

  • Gratis whitepaper met 14 musthaves voor iedere webshop
  • Praktische tips die je direct kan toepassen op jouw webshop
  • Iedere maand de beste SEO tips in je mail

Tip 7. Wees specifiek

Mensen houden niet van vage uitspraken en hebben behoefte aan concreet taalgebruik. Dit wordt bovendien als betrouwbaarder gezien, het maakt je product tastbaar en het wordt beter onthouden. Een belofte als ‘Levering binnen 2-3 werkdagen’ werkt bijvoorbeeld veel beter dan ‘Snelle levering gegarandeerd’. 

Tip 8. Gebruik keywords

Hoewel je in eerste instantie schrijft voor je doelgroep, is het ook belangrijk om SEO in je achterhoofd te houden. Om meer traffic naar je webshop te genereren moet je namelijk eerst beter gevonden worden in zoekmachines zoals Google. Doe daarom onderzoek naar relevante keywords voor jouw productpagina en zorg dat deze terugkomen in de H1, H2’s en in de lopende tekst.  Dit zijn meestal longtail keyword zoals ‘[merk] industriële eetkamerstoel zwart’. Bezoekers die via een longtail keyword op jouw webshop komen, zijn specifiek op zoek naar een product en blijven voor een langere tijd op een pagina. 

Pas op dat je keywords niet rijkelijk gebruikt. Overmatig gebruik komt de leesbaarheid niet te goede en zal een averechts effect hebben. In het ergste geval betekent dit een lagere ranking.  

Tip 9. Zorg voor een duidelijke Call To Action

Natuurlijk wil je dat een bezoeker overgaat tot actie, ofwel het kopen van jouw product. Hiervoor plaats je na de productomschrijving een Call To Action button waarbij je concreet en helder bent. Denk aan: ‘Bestel nu’ of ‘Profiteer direct’. Plaats de button boven de ‘vouw’ van de pagina zodat de lezer niet hoeft te scrollen. 

Tip 10. Houd je aan de copywriting regels

Net als websiteteksten en blogs wil je ook dat productteksten begrijpelijk en leesbaar zijn. Vermijd daarom vakjargon en schrijf zo simpel mogelijk. Houd daarnaast de volgende copywriting regels in je achterhoofd, hoe vanzelfsprekend ze ook zijn:

  1. Vermijd zwakke woorden zoals ‘kunnen’ en ‘zullen’, en gebruik je actieve zinnen in je productomschrijving. Zeg bijvoorbeeld: ‘Deze crème laat uw huid stralen’ i.p.v. ‘Deze crème zal uw huid laten stralen’.
  2. Schrijf grammaticaal correct. Denk bijvoorbeeld aan het gebruik van d’s en t’s, die/dat en mijn/jouw/hun. Maak je hier fouten in, dan oogt dit onprofessioneel waardoor de tekst, en daarmee jouw bedrijf, lager worden gewaardeerd.  
  3. Check op spelfouten. Ook dit kan je de kop kosten. Doe daarom altijd een spellingscheck bij iedere producttekst voordat je hem live zet. 

Schrijven, schrijven, schrijven!

Met bovenstaande tips leg je een goede basis voor je productteksten. Overtuigend schrijven is niet het makkelijkste wat er is, maar oefening baart kunst. Houd daarbij in je achterhoofd dat je schrijft voor de bezoeker, maar daarnaast ook rekening houdt met belangrijke zoekwoorden. Zo creëer je aantrekkelijke én relevante content die zorgt voor een betere vindbaarheid van je producten, en je webshop in zijn geheel. Natuurlijk zijn goede productteksten niet veel waard zonder mooie productfoto’s, een strak design, reviews, etc. Ook de andere pagina elementen verdienen de nodige aandacht. Maar nu eerst aan de slag met je productteksten. Heb je hulp nodig bij het schrijven? Neem gerust contact met ons op. De copywriters van Stramark helpen je graag verder.

 

Over de schrijver: Sabina Rekers

Sabina Rekers is Online Marketing Copywriter bij Online Marketing Bureau Stramark.

Reacties

Top resources

Online marketing plan

Waardevolle eerste stappen >

Internet Marketing Model

48 termen uitgelegd >

Google Ads Whitepaper

Hoe maak je geweldige ads? >

SERP optimaliseren

Google Snippet Optimizer >

Gratis advies in je mailbox

Marketing Audit
Google Ads Audit
Keyword Audit
SEO Audit
Social Media Audit
Offerte aanvragen

Top Blog Categorieën

Online Marketing
Google Ads
SEO
SEO Copywriting
Webshop
Social Media Marketing
Linkbuilding
Email Marketing
Team Stramark
Instructies gebruiker toevoegen

Volg je ons al?

LinkedIn
Facebook
Instagram
Twitter

Site in English

Digital Marketing Agency
Google Ads Marketing Agency
Search Engine Optimization Agency