Online Marketing Bureau Stramark team  klein

Conversies nodig? Check onze checkout tips

checkout tips stramark

Frustraties zijn het grootste struikelblok voor online shoppers, vooral tijdens het afrekenen. Ze worden geconfronteerd met onverwacht hoge verzendkosten, beperkte betaalmogelijkheden, ingevulde gegevens die wegvallen etc. Hierdoor blijven veel gevulde online winkelmandjes bij de kassa staan. Zonde, want door je checkout page te optimaliseren kun jij je potentiële klant over de streep trekken. In deze blog geven we je 10 optimalisatie tips om frustraties tijdens de checkout te beperken, zodat winkelmandjes voortaan worden afgerekend. Dat zorgt voor meer conversies en blije klanten!

Wat is een checkout page?

De checkout page is de kassa van je online winkel. Hier rekenen bezoekers hun aankopen af die ze tijdens het shoppen in hun winkelmandje hebben geplaatst. Ze kiezen hier het aflever- en factuuradres, het bezorgmoment, de betaalwijze etc. Daarmee vormt de checkout page een cruciale factor in je webshop. Toch wordt er niet altijd genoeg aandacht besteed aan het ontwerp en de functionaliteiten. Een gemiste kans, want op deze plek veranderen bezoekers in klanten.

Waarom is een optimale checkout belangrijk?

Op veel websites worden bezoekers verleid met een overzichtelijk menu, mooie productfoto’s en scherpe (product)teksten. Dat wil nog niet zeggen dat je conversies hierdoor de grond uitschieten. Veel winkelmandjes worden wel gevuld maar gaan nooit langs de kassa. De checkout page kan namelijk veel frustraties opleveren. Denk aan een verplichte registratie, onverwacht hoge verzendkosten, een lange levertijd, plotseling uitverkochte producten en ga zo maar door.

Kortom: je kunt nog zo’n mooie webshop hebben, klanten binnenhalen gebeurt pas op de checkout page. Mits deze geoptimaliseerd is. Dat betekent dat je zoveel mogelijk obstakels wegneemt. Maar hoe ziet een geoptimaliseerde checkout page eruit? We geven je 10 optimalisatie tips waarmee je het bezoekers zo gemakkelijk mogelijk maakt.

Tip 1. Geef een volledig kostenoverzicht

Uit onderzoek blijkt dat klanten afhaken wanneer bepaalde kosten hoger blijken te zijn dan verwacht. Toon daarom op de eerste pagina van de checkout page wat de totale kosten zijn van de bestelling. De totaalprijs bestaat uit de productprijs inclusief BTW, kortingen, administratiekosten en verzendkosten. Daarnaast wil een klant graag bij elke stap zien waar hij aan toe is. Laat dus op alle vervolgpagina’s een overzicht zien van de bestelling en de totale kosten. Dit geeft zekerheid en wekt vertrouwen.

Tip 2. Bied kopen zonder account aan

Niets is vervelender dan een uitverkocht product in je winkelmandje omdat je eerst verplicht een account moet aanmaken. Bied daarom ‘afrekenen zonder account’ of ‘afrekenen als gast’ aan als optie. Zeker voor eenmalige aankopen is dit een slim idee. Na het afrekenen kun je alsnog de optie aanbieden om een account aan te maken. Je hebt de klant immers al binnengehaald.

Tip 3. Hanteer een logische volgorde

Vraag jezelf eens af: Zou jij je creditcardgegevens invullen bij de eerste stap in het checkout proces? Waarschijnlijk niet, want dit geeft een onzeker gevoel. Als je wilt dat bezoekers je vertrouwen, vraag je als laatste om hun betaalgegevens. Begin eerst met minder gevoelige informatie en vraag naar hun naam en e-mailadres. Daarna ga je over op de verzendinformatie, het verzendadres, hun telefoonnummer enz. voordat je naar de betaalpagina gaat.

Tip 4. Laat de checkout flow zien

Iedereen houdt ervan om resultaat te boeken. Zorg daarom dat bezoekers weten waar ze zich in het checkout proces bevinden. Als zij zien dat ze vooruitgang boeken, is de kans groter dat ze blijven hangen. Dit kun je visueel maken door de stappen te nummeren, of door een voortgangsbalk te gebruiken.

Tip 5. Bied verschillende betaalmogelijkheden aan

Het kan natuurlijk gebeuren dat een bezoeker niet voldoende saldo op zijn of haar rekening heeft staan. Achteraf betalen is in dat geval gewenst. Daarnaast beschikt niet iedereen over een creditcard of mensen betalen liever via hun eigen bank. Sinds kort is ook Apple Pay een geliefde betaalmethode. Om iedereen van dienst te kunnen zijn is het dus belangrijk om verschillende betaalopties aan te bieden. Vinden ze niet de optie die ze willen, dan zijn ze al snel afgehaakt.

Optimalisatie checkout page - tip 5

Tip 6. Beperk het aantal invulvelden

Een andere manier om de checkout page te versimpelen, is door het aantal in te vullen velden te verminderen. Haal er een paar weg en je zult zien dat meer bezoekers veranderen in klanten. Je kunt het volgende doen:

  • Gebruik één veld voor de voor- en achternaam van de klant.
  • Laad adresvelden automatisch via een adreszoeker of geef suggesties (zie afbeelding).
  • Maak het afleveringsadres hetzelfde als het factuuradres, tenzij de klant dit anders wenst.

Vraag daarnaast niet meer dan nodig. Verzend je alleen binnen Nederland en staat dat duidelijk vermeld op je website? Vraag bezoekers dan niet om het land te noemen waar ze wonen. Dit kost extra tijd en leidt tot meer afhakers.

Let er ook op dat je duidelijk maakt waarom je naar iets vraagt. Zomaar naar een telefoonnummer vragen kan zorgen voor minder vertrouwen. Men kan denken dat dit voor andere doeleinden wordt gebruikt. Je kunt hiervoor een kleine informatie button opnemen bij ieder veld. Geef bijvoorbeeld aan dat een telefoonnummer nodig is om de verzendstatus door te geven per sms.

Optimalisatie checkout page - tip 6

Tip 7. Voorkom afleiding

Net als bij landingspagina’s moet je zorgen voor minimale afleiding op checkout pagina’s. Niets mag in de weg staan bij het voltooien van de transactie. Daarom is het verstandig om navigatiebalken, zijbalken en al het andere wat afleidt te verwijderen. Leg de focus op het winkelmandje en het afrekenproces.

Wees ook voorzichtig met upselling of crosselling, ofwel het aanbieden van duurdere of gerelateerde artikelen. Hiermee trek je de aandacht weg bij het afrekenen. Crosselling kun je beter op de productpagina doen. Wil je toch upselling toepassen tijdens het afrekenen? Gebruik dan een pop-up of lightbox zodat de producten niet permanent getoond worden tijdens de checkout.

Tip 8. Geef een ‘bewaar’ optie

‘Ik denk er even over na’ geldt niet alleen voor winkelbezoeken, ook online gaan bezoekers vaak pas over tot aankoop bij een vervolgbezoek. Men heeft bijvoorbeeld niet genoeg geld aan het einde van de maand. Een manier om deze potentiële klanten vast te houden is de mogelijkheid bieden om items op een wensenlijstje te plaatsen. Dit maakt het gemakkelijk om items terug te vinden wanneer zij er klaar voor zijn om tot aankoop over te gaan. Op deze manier kun je ook een herinneringsmail sturen die gericht is op de items waar ze geïnteresseerd in zijn.

Optimalisatie checkout page - tip 8

Tip 9. Bied een contactmogelijkheid aan

Bezoekers die de mogelijkheid hebben om vragen te stellen zullen sneller tot aankoop overgaan. Een telefoonnummer of e-mailadres vermelden is daarom essentieel. Nog beter is een live-chat functie. Hiermee kun je direct antwoord geven en voorkom je dat bezoekers je site verlaten.

Tip 10. Zorg voor een mobielvriendelijk design

Onderzoek wijst uit dat 47% van de Nederlandse consumenten verwacht dat hij/zij over 5 jaar het grootste gedeelte van zijn online aankopen via een smartphone doet, tegenover 40% in 2018. Het is dus belangrijk om je checkout page te optimaliseren voor mobiele gebruikers. Er zijn verschillende manieren om je checkout page mobielvriendelijk te maken. Sommige zijn al eerder genoemd, maar deze zijn extra belangrijk voor mobiel:

  1. Verminder het aantal stappen in het afrekenproces
  2. Bied kopen zonder account aan
  3. Laat de checkout flow zien
  4. Gebruik automatisch invullen van gegevens
  5. Bied mobiele betalingsopties aan (bijvoorbeeld betalen via de ING app)
  6. Zorg dat de velden zich aanpassen aan de breedte/grootte van het scherm zodat horizontaal scrollen niet nodig is

Test je checkout

Met bovenstaande tips kun je meteen aan de slag om je checkout page te finetunen. Bedenk wel dat deze tips niet heilig zijn. Voor een optimale checkout page kijk je naar jouw specifieke aanbod. Biedt je kostbare producten aan, dan is het verstandig om gedetailleerde informatie over de verzendwijze te vermelden. Ook moet je achterhalen wie jouw klant is en hoe hij/zij een aankoop doet. Daarbij komt dat het optimaliseren van je checkout page geen eenmalig project is. Het is belangrijk dat je continu blijft testen en op basis van de resultaten eventuele aanpassingen doet. Zo creëer je een checkout page die voor jouw webshop werkt. Zonder hindernissen en frustraties.

 

Over de schrijver: Sabina Rekers

Sabina Rekers is Online Marketing Copywriter bij Online Marketing Bureau Stramark.

Reacties

Top resources

Online marketing plan

Waardevolle eerste stappen >

Internet Marketing Model

48 termen uitgelegd >

Google Ads Whitepaper

Hoe maak je geweldige ads? >

SERP optimaliseren

Google Snippet Optimizer >

Gratis advies in je mailbox

Marketing Audit
Google Ads Audit
Keyword Audit
SEO Audit
Social Media Audit
Offerte aanvragen

Top Blog Categorieën

Online Marketing
Google Ads
SEO
SEO Copywriting
Webshop
Social Media Marketing
Linkbuilding
Email Marketing
Team Stramark
Instructies gebruiker toevoegen

Volg je ons al?

LinkedIn
Facebook
Instagram
Twitter

Site in English

Digital Marketing Agency
Google Ads Marketing Agency
Search Engine Optimization Agency