Belangrijke Update: Sinds mei 2016 heeft Google het aantal karakters in de Title tag weer veranderd maar nu van 55 naar 70 tekens ( ofwel een breedte van 600 pixels) Echter dit betekent niet dat je ook daadwerkelijk zoveel mag gebruiken. Lees dit maar eens daarover:Title tag artikel van MOZ staat beschreven wat de impact is van deze veranderingen op SEO gebied. Wij adviseren om rond de 60 tekens te zitten. Zorg dat je de boodschap binnen de 60 tekens zo goed mogelijk overbrengt. Google heeft de neiging om de merknaam er zelf achter te zetten. (Ook geforceert soms)
Gebruik in google de site:domeinnaam om te zien hoe google met jouw website omgaat. voorbeeld: site:stramark.nl “Zoekmachine marketing”
Het belang van snippets in zoekmachine marketing
We willen allemaal gevonden worden in Google en het liefst ook getoond worden als eerste resultaat. Nu is bovenaan staan in de Google resultaten natuurlijk erg mooi, maar vergeet ook zeker niet om aandacht te besteden aan hoe dat uiteindelijke zoekmachine resultaat er voor de betreffende zoeker uitziet. Want pas als de boodschap die getoond wordt aantrekkelijk is voor je klanten, zullen zij daadwerkelijk naar je doorklikken. Daar komen zoekmachine snippets om de hoek kijken.
Bepaal zelf wat er zichtbaar is met de Google snippet tool
We zien nog veel te vaak zoekresultaten die niet aantrekkelijk zijn opgemaakt. Soms komt dit door de techniek en soms doordat website-eigenaren zich moeilijk kunnen voorstellen hoe het er uit komt te zien als ze aan het werk zijn in hun CMS. Gebruik daarom voortaan onze snippet-tool en bepaal zelf hoe het moet worden. Stuur het vervolgens aan uw websitebouwer door, zodat hij kan regelen dat het ook daadwerkelijk zo getoond gaat worden. Zowel de title tag als de meta description tag en de URL worden meegenomen in de tool. Zelfs rich snippets kunnen aangemaakt worden.
Google Snippets voor iedereen
Onze tool is zowel voor onszelf als voor onze klanten bedoeld. Op deze manier zien we voordat we gaan optimaliseren hoe een zoekresultaat in Google er uit komt te zien. Wordt alle tekst getoond, klopt het wat er staat en ziet het er aantrekkelijk uit om op door te klikken? Een goede marketingoefening is om te kijken hoe u uw homepage en uw productpagina’s eigenlijk in Google zou willen hebben. Wat heeft u te vertellen aan de bezoeker van Google zodat hij daadwerkelijk doorklikt naar uw website en uw klant wordt? Maak daarbij gebruik van de volgende tips, tricks en uitleg om dat te realiseren. We behandelen ze per element:
Title tag optimaliseren met de Google Snippet Tool
De title tag is de titel van het zoekresultaat in Google; de blauwe aanklikbare link dus. Dit is een belangrijk element voor zoekmachine marketing en zoekmachine optimalisatie! Zet het belangrijkste keyword vooraan in de title omdat bezoekers zo snel mogelijk willen zien of dit het juiste resultaat is. Gebruik meestal niet de merknaam, maar juist het product of de aanprijzing daarvan. Bijvoorbeeld:
Goedkoopste fruitmanden bezorgen wij in Nederland
of
Zoekmachine Marketing Bureau Stramark.nl
Want als je te lang wacht met het tonen van het keyword, begrijpen bezoekers het niet. Kijk maar eens naar:
MerkNaam – Wij kunnen uw fruitmand in heel Nederland bezorgen.
of
Stramark optimaliseert websites voor de zoekmachine
De boodschap komt veel te laat aan en bevat NIET de juiste keywords. Let op dat er ongeveer 60 karakters worden getoond (maximaal 70). Ons advies is om tussen de 55 en 60 karakters te gebruiken en op creatieve en positieve wijze het belangrijkste keyword tweemaal te noemen; uiteraard wel op een logische manier. In de snippet tool kunt u goed zien het door u gewenste resultaat er goed uit ziet. Het aantal karakters is variabel omdat een l minder ruimte inneemt dan een M. Google heeft de neiging om woorden in zijn geheel af te breken. Dus als het laatste woord b.v. zoekmachinemarketingbureau is en dit komt 1 karakter over het maximale aantal heen, dan zal het hele woord zoekmachinemarketingbureau niet worden getoont! U mag er vanuitgaan dat google het meeste waarde hecht aan de woorden die meer vooraan in de title tag staan. En zeker meer waarde aan de woorden die niet binnen de geboden ruimte past.
URL optimaliseren
De URL betreft het groene deel van het zoekresultaat. De domeinnaam dus. Wel of niet voorafgegaan door www. Het is van belang deze zo kort mogelijk te houden. Hij moet duidelijk en omschrijvend zijn en vermijd in elk geval ook rare tekens en teksten die niets toevoegen voor bezoekers. Bijvoorbeeld:
www.stramark.nl/zoekmachine?id=&30956870 of ?_utm_+++search=bull[=-0
Vermijd ook overbodig lange URL’s:
www.stramark.nl/over-zoekmachinemarketingbureau/diensten/producten/google/zoekmachinemarketing.html
Beter is dan:
www.stramark.nl/zoekmachine-marketing/
Afhankelijk van het gebruikte CMS is dit eenvoudig of juist moeilijk aan te passen. Probeer een URL-diepte van maximaal 3 niveaus diep aan te houden.
Meta description optimaliseren
De meta description telt maximaal 155 tekens en telt niet mee voor hoe goed je wordt gevonden. Maar hij is natuurlijk wel belangrijk voor de bezoeker! Een mooi geschreven meta description kan de bezoeker overtuigen. Bijvoorbeeld:
Wilt u goedkoop een fruitmand laten bezorgen? Wij bezorgen door heel Nederland fruitmanden in alle soorten en maten tegen aantrekkelijke prijzen.
Als je niet zelf een meta description aanlevert, haalt Google deze zelf uit de tekst om te tonen in de zoekmachine resultaten. Dat kan ook verkeerd uitpakken. Zorg dus dat je het goed doet!
Houd je in elk geval aan het maximum van 155 tekens. Het is mogelijk om meer in de meta description te tonen, maar dan weet je niet goed hoe het uiteindelijk getoond wordt. Vertel in de eerste 45 tekens 80% van je verhaal (net als op Twitter). En zorg dat je niet de title tag herhaalt, maar blijf wel bij het juiste onderwerp. Indien mogelijk, overtuig de klant al van de USP’s!
Wat is er nog meer mogelijk met de Google snippet generator?
Gesponsorde links
Advertenties door middel van het Google Adwordssysteem: het betaald adverteren op Google. De resultaten en het functioneren van de advertenties zijn dan goed meetbaar., zowel boven de resultaten in het gele vlak als aan de rechterkant.
Organische resultaten:
Dit zijn de niet-betaalde resultaten in Google die omhoog of omlaag gaan door de kwaliteit van de website en de aandacht die aan de techniek is geschonken. Hoeveel mensen hierop klikken is goed meetbaar. Echter, de verhouding tussen het aantal mensen dat het resultaat ziet en dat erop klikt is dan weer niet te achterhalen. Het kan zijn dat zelfs als een website hoog staat, er weinig mensen op klikken omdat niet duidelijk is wat er wordt aangeboden. Om hier inzicht in te krijgen moet u Google Webmastertools en Google Analytics implementeren.
Rich snippets
De mogelijkheid van Google om bijvoorbeeld userreview-informatie toe te voegen. Dit versterkt het vertrouwen van de mogelijke bezoeker voor het maken van een gedegen keuze. Dit systeem kan worden geïmplementeerd, maar Google besluit zelf of ze het ook toont. Dit toevoegen moet technisch worden uitgevoerd en gaat door middel van microformats. Dit is niet standaard in de meeste CMS-systemen. Er zijn verschillende typen rich snippets: https://developers.google.com/search/docs/guides/mark-up-content
Datum
Blogposts en sommige producten zijn tijdsafhankelijk. Ontwikkelingen met betrekking tot de politiek kunnen wijzigen met de dag. In dat soort gevallen toont Google de datum. De datum kan ook worden gebruikt om duidelijk te maken dat het iets is wat op dat moment gebeurde of aangeeft hoe oud de informatie is. Het is afhankelijk van geval tot geval of dit wel of niet positief is.
Keywords
Google maakt de keywords waarop gezocht wordt vet in de zoekresultaten. Door deze functie kan dat hier ook worden verkregen, zodat u goed ziet hoe een resultaat eruit zou kunnen zien als er gezocht wordt op een specifieke term. Ook wordt het dan duidelijk hoe aantrekkelijk het eruit ziet. Belangrijk is dat de keywords naast elkaar staan met zo min mogelijk woorden ertussen.
Samenvatting Google snippets
Alles bij elkaar is het belangrijk om te zorgen dat de informatie die gegeven wordt in een zoekmachine resultaat klopt met de informatie op de pagina. De bezoeker en ook Google kunnen het niet waarderen als in de title tag informatie staat die niet terugkomt op de website. Dus als je in de title tag praat over het verkopen van een “Opel Astra 2.0″ kun je niet op de uiteindelijke pagina een “Opel Vectra 1.2″ verkopen.
Google EN bezoekers waarderen het als op 1 pagina 1 boodschap of 1 product wordt gehanteerd. Dus als je iets wil verkopen zorg dan dat er een volwaardige pagina is over dat onderwerp. Zet alle informatie die ECHT relevant is op de pagina bij elkaar. En in de Google snippet natuurlijk. Dit is de beste manier om iets te verkopen en de beste manier om hoog in Google te staan. De title tag en meta description is in feite de eerste stap om iets te verkopen. Daarmee ziet het er aantrekkelijk uit voor een bezoeker. Het is precies wat hij zocht of mogelijk nog beter dan dat. Hij klikt erop, komt op de webpagina en besluit dan om wel of niet over te gaan tot koop van het product of dienst.
Mocht u toch nog hulp nodig hebben bij de perfect verkopende title tag en meta description of wilt u dat dit wordt geïmplementeerd? Wij kunnen u helpen!
TAGS:
snippet, snippet tool, rich snippet, rich snippets, google snippet, snippets google, google snippet tools, google snippets tool, google snippet tool, rich snippets wordpress, rich snippet tool