Email marketing is binnen online marketing een belangrijk onderdeel. Het is namelijk een simpele manier om meer omzet te halen uit je bestaande klantenkring. Daarnaast versterk je de relatie met jouw klanten, blijf je top of mind en werk je aan klantloyaliteit. Een onmisbare marketingtool, dus. Maar hoe pak je het goed aan? We kunnen je meteen een geheim verklappen: veel scale-ups besteden email marketing uit. Stramark verzorgt als email marketing bureau je mailstrategie van a tot z. Maar eerst…
Wij delen graag onze kennis over Email Marketing. Lees onze blogs voor tips!
Wat is email marketing?
Email marketing is een vorm van direct marketing, waarbij je direct in contact komt met de klant. Bij e-mailmarketing sturen bedrijven e-mails naar geïnteresseerden of klanten. In de e-mails vind je bijvoorbeeld nieuws, aanbiedingen, producten, blogs of een klanttevredenheidsonderzoek.
Dit versturen van e-mails kun je automatiseren. Heerlijk! Hoe dat werkt? Je zorgt er met een mailprogramma voor dat jouw mails automatisch verstuurd worden naar geselecteerde ontvangers. Daar kun je zelfs bepaalde triggers aan koppelen. Bijvoorbeeld de verjaardag van je klant, waarop er een kortingsmail uitgaat. Zo kun je met verschillende triggers een hele geautomatiseerde campagne bouwen.
Waarom is email marketing belangrijk?
Een nieuwsbrief sturen klinkt misschien ouderwets, maar het is nog steeds effectief! Email marketing geeft je namelijk veel data om mee te werken. Daarmee kun je retargeten. Retargeten is het herhaaldelijk benaderen van klanten die interesse tonen.
Als je een mailprogramma gebruikt (bijvoorbeeld MailChimp, CM of Campaign Monitor) zie je precies wie op welke link heeft geklikt. Zo kun je ze weer benaderen met een product of blog dat precies aansluit op hun behoeften. Ideaal! Daarnaast kun je met email marketing klanten die een aankoop niet hebben afgerond opnieuw bereiken om alsnog een sale te maken. Natuurlijk houd je ook relaties met klanten warm, door af en toe van je te laten horen. En dat is nog maar een greep uit de mogelijkheden.
Dit zijn de voordelen van email marketing:
- Lage kosten
- Je boodschap bereikt heel gericht een door jou gekozen doelgroep
- Email is bekend en populair bij alle leeftijden
- Je ontvangt veel bruikbare data
- Je kunt persoonlijk targeten
- Je kunt het automatiseren
Email marketing: is dat eigenlijk wel iets voor jou?
Nu je weet wat de voordelen van email marketing zijn, is het verstandig om ook even te onderzoeken of het wel iets voor jou is.
Email marketing kost namelijk wel wat tijd. Je schrijft er een tekst voor, bedenkt naar wie je de mail gaat sturen en maakt eventueel een automation campagne. Daar heb je tijd en aandacht voor nodig! En ja, zelfs met AI ben je toch nog even bezig. Wees daar realistisch in.
Een ander aspect waar je over na moet denken: heb je genoeg te melden? Email marketing heeft minder nut als je eens in de 6 maanden een mail stuurt. Om de effecten van nieuwsbrieven écht te zien, zul je in ieder geval maandelijks moeten mailen. Het liefst nog iets vaker (zonder in de categorie ‘spam’ te vallen). Vraag je dus af of je genoeg content hebt, of waardevolle content kunt maken. In e-mails neem je niet alleen, maar geef je ook.
Heb je copywriters of een marketeer die hier bovenop zit? Dan is email marketing iets voor jou. Lukt dat niet en wil je toch starten met e-mails? Dan is een email marketing bureau misschien iets voor je.
Wat wil je bereiken?
Een e-mail versturen is top. Maar wat gebeurt er daarna? Je wilt natuurlijk dat de lezers converteren. Oftewel: actie ondernemen. Vraag je daarom voor je vliegende mailstart eerst af wat je wilt bereiken. Bijvoorbeeld:
- Herhaalaankopen bevorderen
- Leads genereren
- Meer verkeer naar jouw website
- De klantrelatie versterken
- Vergroten van merkbekendheid
- Klanttevredenheid meten
Kies er eentje, en neem hem in gedachten mee naar het volgende:
Waar zorgen wij als email marketing bureau voor?
En dan nu de hamvraag: heb je de tijd, het budget en het personeel om het zelf uit te voeren of besteed je jouw email marketing uit? Email marketing wordt vaak uitbesteed. En dat heeft een reden. Als email marketing bureau kun je van ons het volgende verwachten:
- We maken de e-mailcampagnes van jouw scale-up meetbaar, zodat jij precies weet welke klanten wat interesseert. Vervolgens kun je deze klanten gericht benaderen en iets verkopen waar ze echt op zitten te wachten.
- We helpen je bij een effectieve mailstrategie. Mails schrijven is zo gedaan. Maar wil je het doel halen wat je in het stuk hierboven gekozen hebt? Dan zit daar een ijzersterke strategie achter. En als ervaren email marketeers, weten we precies welke de juiste is.
- We helpen je bij de keuze van een email software pakket. Het lijkt soms net een doolhof, alle email pakketten die worden aangeboden. We weten bij email marketing bureau Stramark precies wat iedere service aanbiedt. Op basis van wat jij wilt bereiken, adviseren we je over de software die hierop aansluit.
- We zorgen voor de juiste hoeveelheid tekst en links in jouw mailings. Laten we eerlijk zijn: de mailboxen van je doelgroep stromen ongetwijfeld vol. Daar wil je dus in opvallen. Een ellenlange e-mail gaat niemand lezen, maar een niet inspirerende korte ook niet. Onze marketeers weten precies wat de beste tekst/beeld ratio is, hoe je converterende teksten schrijft en waar de links moeten staan.
- We helpen met het juiste design en de ultieme uitstraling om jouw doel te behalen. Veel lezers scannen mailings. Ze lezen dus niet elk woord. Het is daarom belangrijk dat het design sterk is, en de uitstraling past bij je merk en je doel.
Waarom email marketing uitbesteden?
Wil je jouw email marketing professioneel uitbesteden aan Online Marketing Bureau Stramark? We helpen je graag met bovenstaande punten. Zo weet je zeker dat er aandacht en tijd wordt besteed aan krachtige e-mailcampagnes en effectieve automation.
Wij nemen jouw werk uit handen en zorgen ervoor dat alles volgens onze expertise zo goed mogelijk opgezet wordt.
Zo gaan we bij Stramark te werk
We beginnen altijd met een intake om je wensen en verwachtingen door te spreken. Dat is ook een moment om ons bureau aan je voor te stellen en je te vertellen wat we allemaal voor je kunnen doen. Ben je enthousiast over een samenwerking? Dan gaan we graag voor je aan de slag! We beginnen dan altijd met een plan van aanpak. Daarin zie je precies waar we de eerste tijd aan gaan werken. En wat je van die werkzaamheden mag verwachten. Na goedkeuring van het plan van aanpak, gaan we aan de slag.
Copernica Software: een krachtige tool voor email marketing bureaus
Copernica is een krachtige software voor e-mailmarketing en marketing automation. Met dit platform realiseer en verstuur je slimme en automatische e-mailcampagnes op basis van data, gedrag en slimme businessrules. Voordelen van Copernica zijn de uitgebreide doelgroepsegmentatie mogelijkheden, vele koppelingen met e-commerce systemen en een hoge en betrouwbare aflevering graad. Als Copernica partner staan wij voor je klaar om je te helpen alles uit e-mailmarketing te halen, en email marketing uitbesteden een succes te maken.
Welke online marketing activiteiten kun je uitbesteden?
Waarschijnlijk heb je de telefoon nu in je hand om ons een belletje te geven. Maar welke online marketingactiviteiten kun je eigenlijk aan ons uitbesteden? Wij kunnen je helpen op alle vlakken:
SEO | ||
SEA | SEO Copywriting | |
Linkbuilding | Social Media | |
Remarketing | ||
Display Advertising | Email Marketing |
Zie je door de bomen het bos niet meer? Neem dan vooral vrijblijvend contact met ons op. Samen kijken we waar de kracht van jouw business ligt en waar potentie voor groei zit. We leggen je graag uit wat de huidige situatie is, wat we willen bereiken en hoe we dit vervolgens gaan aanpakken.
Wil jij jouw email marketing naar het volgende niveau tillen? |
|