Online Marketing Bureau Stramark laura klein

Basisstrategie voor minimale social media aanwezigheid voor bedrijven

basis strategie voor minimale social presence voor bedrijven blog stramark

Veel bedrijven vinden het moeilijk om aanwezig te zijn op social media. Vaak komt dit doordat social media geen prioriteit heeft of dat er te weinig kennis is. Hierdoor wordt social media vaak “een project voor de stagiair”. Dat is zonde want social media wordt langzamerhand een basis stap in het zoekgedrag van de consument (ja, ook bij B2B!). In deze blog leg ik uit wat de basis strategie voor minimale social media aanwezigheid voor bedrijven is.

Wat is het eerste dat je doet wanneer je iets wil opzoeken? Je gaat naar Google, gebruikt een zoekterm en je zoekt het op. Hierna kies je een van de resultaten die je naar een website leidt. Als je licht geïnteresseerd raakt ga je naar de derde stap. Deze stap wordt vooral door jongere generaties genomen zoals Millennials en Gen Z’s, het checken van de sociale media. Naast een website schept een social media account ook een beeld van een bedrijf. Doordat posts een datum hebben, kun je beter inschatten hoe actief een bedrijf is. Dat wekt weer meer vertrouwen op. Hierbij checken mensen meestal het kanaal dat zij grotendeels gebruiken. Dit kanaal kan per persoon verschillen. De vier meest gebruikte kanalen zijn LinkedIn, Facebook, Instagram en Twitter. 

Wat betekent dit voor bedrijven? Naast het goed vindbaar zijn in Google en een goede website hebben, wordt er nu van ze verwacht om ook social media accounts te hebben. Maar hier wordt het voor de meeste bedrijven een uitdaging, want het account moet ook actief zijn op deze kanalen om een effect te hebben. Een actief account schept vertrouwen en laat zien dat je als bedrijf actief bent op meerdere vlakken. 

Veel bedrijven starten met social media accounts en posten enthousiast content. Maar in het dagelijkse leven van een werkgever of werknemer komen andere taken in de weg te staan, is er niet veel tijd of wordt de verantwoordelijkheid van de ene naar de andere werknemer geschoven totdat er uiteindelijk niemand meer aan werkt. Want kom op, zoveel prioriteit heeft social media ook niet! Toch?

Ja social media heeft misschien niet de hoogste prioriteit voor de meeste bedrijven, vooral niet voor B2B bedrijven. Maar het zoekgedrag van consumenten veranderd en langzaam maar zeker wordt social media een belangrijke stap hierin. Ook in de B2B markt. Dus een minimale social media aanwezigheid is belangrijk en deze hoeft jouw niet veel tijd te kosten! 

Belangrijke social media kanalen voor bedrijven

De belangrijkste social media kanalen voor bedrijven zijn LinkedIn, Facebook, Instagram en Twitter. Belangrijk is dat alle accounts die gekozen worden actief zijn en met elkaar overeenkomen. Geef dus dezelfde informatie op alle accounts en gebruik dezelfde branding en content. Consistentie is key!

Start bij de basis

Zorg dat alle basisinstellingen goed zijn ingesteld. Gebruik één algemeen bedrijfs emailadres voor het maken van alle accounts. Op deze manier weet je altijd welk mailadres aan de accounts is gekoppeld. Het komt vaak genoeg voor dat het account met een mailadres van een medewerker aangemaakt wordt. Wanneer die persoon niet meer bij het bedrijf werkt is het moeilijk om weer bij het account te komen. Vaak moet er ook een dubbele verificatie ingesteld worden, wat voor nog meer problemen zorgt met persoonlijke emails. Denk hier dus goed over na voor je een account maakt of wijzig dit bij bestaande accounts.

Zorg dat alle basisinformatie die je in de biografie beschrijft klopt en op alle kanalen overeenkomt. Zorg dat deze informatie duidelijk is. De biografie is namelijk het eerste dat je bezoeker leest. Geef duidelijk aan wat je diensten zijn en wat voor waarde je creëert.

Tips om je leven makkelijker te maken

Het maken van content is vaak de grootste uitdaging voor bedrijven. Hieronder vindt je een paar tips die je leven makkelijker maken:

  1. Maak een Trello board. Maak hier lijsten in om alles makkelijk te organiseren. Bijvoorbeeld een lijst met content ideeën, een lijst met content dat klaar is om gecheckt te worden en een lijst om geposte content naar te schuiven. Op deze manier heb je een goed overzicht van waar je staat en kun je makkelijk oude posts terug vinden.
  2. Zet bij elk content idee in Trello wat de beschrijving is voor de post, de hashtags, het plaatje of link. Zorg dat de hele post er in staat. Zo kun je een geheel plaatje hebben van hoe de post eruit gaat zien. Zo hoeft dit, wanneer het gecheckt en klaar is, alleen nog maar gepost te worden.
  3. Post dezelfde content op alle kanalen! Op deze manier komen alle kanalen overeen en weet je zeker dat je alle bezoekers met dezelfde content bereikt. (Kijk onder in de blog voor een voorbeeld post van onze accounts)
  4. Post altijd een plaatje. Of het nou een foto is of een figuur, plaatjes pakken de aandacht van de lezer en worden beter onthouden. Ook is een plaatje de enige post die je op Instagram kan plaatsen.
  5. Stem de grootte van het plaatje af met de afmetingen van Instagram. Deze heeft namelijk een specifieke grootte nodig wat ook goed werkt voor de andere kanalen. 
  6. Gebruik Canva voor het maken van je content. Canva is gratis en je kan alle soorten content maken. Ook zijn er veel templates en stock foto’s die je kan gebruiken. Wil je een stapje verder gaan? Neem dan de Pro versie, hierbij krijg je nog meer tools die je content nog professioneler uit laten zien. 
  7. Post alle kanalen vanuit één plek en dezelfde tijd. Hier zijn meerdere platforms voor. Kies je voor Canva pro voor het creëren van de content? Canva heeft ook een contentplanner waaruit je posts meteen op alle kanalen kan posten en inplannen. Ook wordt Hootsuite door veel bedrijven gebruikt. Dit kanaal werkt ook met een abonnement.
  8. Voor een minimale aanwezigheid hoef je maar één keer per week iets te posten. Zet dus bijvoorbeeld 8 posts klaar en plan ze in één van de content planners in. Je bent klaar voor de komende twee maanden!
  9. Wanneer je de post plaatst ligt aan je doelgroep. Ben je een B2B bedrijf? Post dan door de weeks en in de ochtend of middag. Ben je een B2C bedrijf, dan is het weekend misschien ook een goede optie. Op Instagram en Facebook kun je, als je minstens 100 mensen je post hebben gezien, zien wat hun gedrag is en op welke dagen en tijden zij het meest actief zijn. Zo kun je later in het proces de perfecte tijd vinden om te posten. Je kan natuurlijk ook zelf experimenteren door op verschillende tijden en dagen te posten. 

Linktree voor Instagram

Op Instagram kunnen alleen plaatjes gepost worden en geen links. Creëer daarom een linktree. Een linktree is een link die je naar een speciale omgeving stuurt waar je meerdere links kan plaatsen. Deze links kunnen van jouw website zijn, van blogs of van jouw andere social media kanalen. Instagram laat je maar één link sturen in de biografie. Door een linktree te maken kun je meerdere links plaatsen. In plaats van een link in de beschrijving van de post te zetten (wat op Instagram dus niet kan), kun je er bij schrijven dat de link in de biografie staat. Bezoekers klikken dan op de linktree waar jij de link in hebt geplaatst en komen zo alsnog bij de juiste website pagina. Zo ziet de linktree van Stramark eruit https://linktr.ee/Stramark 

Stramark

Bij Stramark heb ik de social media accounts overgenomen en deze basis strategie aangepast. Check onze accounts om te zien hoe deze eruit zien. Volg onze accounts voor meer tips! LinkedIn, Facebook, Instagram en Twitter.

Voorbeeld van dezelfde post op verschillende accounts

LinkedIn

Facebook

Twitter

Instagram

Over de schrijver: Laura Karatzali

Laura is SEA, Social Media en Emailmarketing consultant bij Online Marketing Bureau Stramark. Hier helpt zij bedrijven hun doelen te bereiken via Google en Social Media Advertenties. Hiernaast heeft Laura ook interesse in content creatie en creatieve vormgeving.

Reacties

Top resources

Online marketing plan

Waardevolle eerste stappen >

Internet Marketing Model

48 termen uitgelegd >

Google Ads Whitepaper

Hoe maak je geweldige ads? >

SERP optimaliseren

Google Snippet Optimizer >

Gratis advies in je mailbox

Marketing Audit
Google Ads Audit
Keyword Audit
SEO Audit
Social Media Audit
Offerte aanvragen

Top Blog Categorieën

Online Marketing
Google Ads
SEO
SEO Copywriting
Webshop
Social Media Marketing
Linkbuilding
Email Marketing
Team Stramark
Instructies gebruiker toevoegen

Volg je ons al?

LinkedIn
Facebook
Instagram
Twitter

Site in English

Digital Marketing Agency
Google Ads Marketing Agency
Search Engine Optimization Agency