Ontdek hoe met onze gratis whitepaper!
Een doordacht marketing plan is essentieel om in 2024 online te kunnen groeien. Zo weet je waar je bedrijf staat en waar je in het nieuwe jaar naartoe wilt. Ook kan er binnen het team beter gecommuniceerd worden en bepaal je hoe je jouw budget het meest effectief besteedt. Toch worstelen veel bedrijven met het maken van een online marketing plan. Sommigen hebben het alleen in hun hoofd, anderen denken er helemaal niet over na. Dit is hét moment om de juiste strategie concreet te maken. Met de onderstaande 5 stappen creëer je eenvoudig een mooie basis. Download ons gratis whitepaper en ga direct aan de slag. Zo begin jij 2024 met een ijzersterke strategie!
Wat is een marketingplan?
In een marketingplan stel je doelen vast die je wilt bereiken. Een online marketing plan, ofwel internet marketing plan, gaat vanzelfsprekend over doelen die je online wilt bewerkstelligen. Bij sommige organisaties is er sprake van een marketing plan waar online activiteiten onderdeel van zijn. Echter wordt online marketing steeds groter bij B2B en B2C organisaties. In dat geval is een apart online marketingplan essentieel.
Waarom heb ik het nodig?
Na de vraag “Wat is een marketingplan?” vraag je je wellicht af wat het nut ervan is. Wanneer internet niet heel belangrijk is voor je bedrijf, omdat je je bijvoorbeeld vooral richt op offline marketing, kan een actielijst voldoende zijn. Een uitgebreid internet marketing plan is in dat geval niet nodig. Zijn er meerdere afdelingen of personen met verschillende rollen betrokken? Dan is een strategisch online marketing plan handig voor de interne communicatie, het budget en het overzicht. Bovendien is weten waar je staat en waar je naar toe wilt belangrijk om online te kunnen doorgroeien.
Hoe maak ik een marketingplan?
Je kunt een marketing plan natuurlijk uitschrijven op een groot vel papier. Op deze manier kun je goed brainstormen met collega’s en ideeën uitwisselen. Een marketing plan online maken is ook een optie. Zo kun je hem gemakkelijk updaten en delen met collega’s.
Allereerst wordt gevraagd naar de huidige online situatie. Dan ga je door naar de online ambitie, de doelstellingen, de (best verkopende) producten en ten slotte de doelgroep.
Wil je een online marketing plan maken? Probeer onderstaande stappen dan zo goed mogelijk voor jezelf uit te werken. Het is niet erg als niet alle antwoorden precies zijn omschreven. Je kunt het steeds verbeteren en perfectioneren. Op basis van resultaten kan je je eigen ideale (online) marketing mix maken en optimaliseren.
Om antwoord te geven op de vraag “Hoe maak ik een marketing plan?” vind je hieronder 5 stappen om een dergelijk plan op te stellen.
Stap 1: Bepaal de huidige situatie
Wanneer je aan de slag gaat is het belangrijk om te starten vanuit je huidige situatie en vanaf daar verder te kijken. Stel jezelf de volgende vragen:
- Wat is de bedrijfsstrategie?
- Wat is de sales/marketing strategie?
- Wat voor positie heeft online marketing hierin?
- Welke activiteiten vinden er op dit moment plaats?
- Lopen ze goed?
- Komen er leads/verkopen uit?
- Hoeveel budget wordt er maandelijks aan besteed?
Je kan nog een stap dieper zetten tijdens een online marketing plan maken door naar je eigen website te kijken. Door dit op te nemen in je plan kan conversie optimalisatie worden bereikt:
- Hoeveel bezoekers komen er maandelijks op de website?
- Hoeveel leads/verkopen komen er maandelijks uit de website?
- Hoelang blijven bezoekers gemiddeld op de website?
- Hoeveel pagina’s bekijken de potentiële klanten?
Bovenstaande punten zijn in kaart te brengen via Google Analytics. Dit gratis programma houdt bij wat bezoekers op je website doen. Om verkopen/leads te meten moet je eerst zogeheten doelen instellen binnen Google Analytics.
Door goed te weten waar het bedrijf/website op dit moment online staat kan je veel beter gaan bepalen waar je naartoe wilt.
Stap 2: Denk na over je ambities
Er is bij stap 1 van het online marketing plan in kaart gebracht wat de huidige online situatie is. Nu kan er gekeken worden naar de toekomst. Wat zijn de ambities met online marketing? Is het de bedoeling dat hier alle omzet uit gaat komen of dient het ter ondersteuning van de offline marketing? Je hoeft hier nog niet specifiek te zijn. Probeer wel de realiteit in je achterhoofd te houden. Binnen twee jaar online marktleider zijn in heel Europa is voor de meeste bedrijven niet haalbaar.
Stap 3: Werk doelstellingen uit
Nu je bij stap 2 over je ambitie hebt nagedacht, ga je bepalen hoe dit uiteindelijk bereikt kan worden. Dit gaat natuurlijk niet over één nacht ijs. Door doelstelling op doelstelling te bereiken kom je stap voor stap dichter bij het behalen van je online ambitie.
Het bepalen van goede doelstellingen blijkt in de praktijk vaak erg lastig. Vaak horen wij doelstellingen als “Wij willen altijd op 1 staan in Google” of “Wij willen zoveel mogelijk verkopen tegen zo laag mogelijke kosten”. Dit zijn geen echte doelstellingen, maar meer ambities (en vaak té ambitieus).
Een goed geformuleerde doelstelling in je online marketingplan is altijd SMART. Dit staat voor:
- Specifiek. Is de doelstelling duidelijk genoeg?
- Meetbaar. Kan de doelstelling (achteraf) gemeten worden? Bijvoorbeeld in aantal verkochte producten, hoeveelheid omzet of aantal website bezoekers?
- Acceptabel. Is er overeenstemming binnen het bedrijf?
- Realistisch. Is de doelstelling haalbaar? Wees ambitieus, maar blijf wel reëel.
- Tijdsgebonden. Binnen welke tijd moet de doelstelling behaald zijn? Bijvoorbeeld in 6 maanden, 1 jaar of 12 weken.
Online marketing plan voorbeeld SMART doelstelling: In het tweede half jaar van 2024 30% meer contact aanvragen genereren door de inzet van Google Ads ten opzichte van het half jaar ervoor.
Het hebben van één of meer heldere doelstellingen geeft aan waar het bedrijf staat en waar het naar toe wil. Ook naar buiten toe is dit goed te communiceren. Een online marketing bureau dat het bedrijf gaat ondersteunen, weet hierdoor bijvoorbeeld goed waar ze naartoe moeten werken. Zonder heldere doelstelling is dit voor niemand duidelijk en blijft het gissen of het nou wel of niet goed gaat met het bedrijf.
Stap 4: Breng de best presterende producten in kaart
Een veelgemaakte fout is dat ondernemers vaak al hun producten tegelijkertijd willen gaan promoten via online marketing. Neem van ons aan: doe dit niet! Het is belangrijk om je alleen te focussen op die producten die de meeste omzet genereren (of waardoor het meeste verkeer op de website komt). Ook de producten die het bedrijf onderscheiden van de concurrentie zijn belangrijk. Bekijk welke Unique Selling Points de producten hebben en zet hierop in. Maak gebruik van de 80/20 regel. Over het algemeen wordt 80% van de omzet gegenereerd door 20% van de producten (of klanten). Breng bij deze stap van het online marketingplan dus in kaart welke producten de meeste omzet genereren en onderscheidend zijn. Hier kun je in eerste instantie op focussen.
Daarvoor kan stap 1 als mooie basis dienen. Google Analytics is een prima tool om te achterhalen welke producten/diensten het meeste verkocht worden, of het meeste verkeer naar de website genereren. Het stellen van doelen helpt hierbij heel goed!
Stap 5: Bepaal aan wie je je producten het liefst verkoopt
Probeer te bedenken wie je product of dienst zou willen kopen. Ga verder dan alleen “iedereen die geïnteresseerd is”. Bedenk eerst of de focus van het bedrijf op consumenten (B2C) of bedrijven (B2B) ligt. Wil je in heel Nederland gaan verkopen, een paar provincies, alleen Amsterdam of diverse landen? Probeer ook voor jezelf te bedenken bij welke problemen of met welke vragen mensen contact met je opnemen. Dit helpt bij het bieden van de juiste oplossing. Die oplossing kun je tevens ook weer terug laten komen in je online uitingen. Door hier goed over na te denken kan je veel betere keuzes maken als het op online marketing aankomt.
Ga aan de slag!
Voor een online marketing plan maken doorloop je dus bovenstaande stappen. Het is belangrijk dat je dit minimaal één keer doet. Nog beter is het om het plan meerdere keren per jaar opnieuw te bekijken. Hierdoor weet je tijdig of de doelstellingen behaald worden, of dat ene product nog steeds de meeste omzet genereert en of de doelgroep nog hetzelfde is. In de online wereld krijgen we steeds opnieuw te maken met ontwikkelingen. Deze veranderingen worden tegenwoordig steeds sneller opgepikt en doorgevoerd. Om online aanwezig te blijven moet je continu werken aan je eigen doelstellingen op basis van resultaten en blijven bijsturen. Blijf scherp, stuur tijdig bij en wees flexibel om voordeel ten opzichte van je concurrent te kunnen behalen.
Hulp bij je strategisch online marketing plan
Het einde van het jaar is hét moment om je online marketing plan op te stellen of aan te scherpen. Heb je moeite met het invullen van bovenstaande stappen? Of denk je niet op tijd klaar te zijn voor het nieuwe jaar? Ons team van specialisten helpt je hier graag bij. Maak een afspraak zodat we met je kunnen sparren over de invulling van deze 5 stappen. Bovendien bekijken de experts van Online Marketing Bureau Stramark jouw bedrijf vanuit een ander perspectief. Dit kan nieuwe inzichten opleveren die een boost kunnen zijn voor jouw organisatie. Aan de hand van een online marketing plan voorbeeld helpen we je een eind op weg in 2024!
Reacties