Je hebt veel tijd en energie gestopt in je nieuwe of vernieuwde website en het moment van de website lancering komt steeds dichterbij. Maar, wacht eens even; is je website écht klaar om live te gaan? Heb je gedacht aan de risico’s die een lancering van je nieuwe website met zich meebrengt? Hoewel een lancering van een website op het eerste oog een eenvoudige klus lijkt, is niets minder waar. Een migratie of implementatie van een website vereist nauwgezette planning, expertise en een steengoede voorbereiding. Het zit ‘m allemaal in de details. In deze blog delen we niet alleen waardevolle tips uit onze eigen ervaring, maar laten we je ook zien waarom professionele hulp van onmisbare waarde is voor een soepele lancering.
Lancering nieuwe website: risico’s bij livegang website
Je wilt een nieuw design, meerdere websites samenvoegen, uitbreiden in verschillende talen of je wil je website vanwege veroudering een flinke update geven. Wat de reden voor vernieuwing van je website ook is, live gaat altijd gepaard met wat spanning. Live gaan is namelijk hét moment dat fouten zich openbaren. Door hulp in te roepen van professionals bescherm je jezelf tegen de volgende risico’s die migratie of implementatie van je website met zich meebrengen:
- SEO-impact: je kunt posities verliezen in Google rankings tijdens een website-migratie. Dit kan direct resulteren in minder organisch verkeer.
- Negatieve gebruikerservaring: door technische bugs en problemen als broken links, een trage laadtijd, niet-functionerende formulieren en andere functionaliteiten kan een verminderde gebruikerservaring ontstaan.
- Gegevensverlies: tijdens de livegang van je website kan je gegevens van klanten of content verliezen.
Nieuwe website live: ultieme checklist met 10 belangrijke tips
Met de bouwtools van tegenwoordig denkt men al gauw dat een nieuwe website ontwikkelen een simpele klus is. Maar, verkijk je er niet op. Fouten zijn snel gemaakt en de risico’s zijn soms groot. Het inschakelen van professionele hulp is echt geen zonde. Met behulp van experts kun je fouten namelijk minimaliseren en jezelf behoeden voor heel wat problemen, zoals een verminderde gebruikerservaring, gegevensverlies en dalende organische resultaten.
Natuurlijk kun je ook veel leren van onze waardevolle tips voor de lancering van je nieuwe website. Neem onderstaande tips ter harte om online te groeien – en vooral niet te krimpen.
1. Maak een realistische planning en stel haalbare deadlines
Als je met verschillende partijen samenwerkt, is het belangrijk vast te stellen wie wat en wanneer doet. Een goede planning vermindert stress, vermindert fouten en verbetert de kwaliteit van het eindproduct.
2. Manage taken en verwachtingen van betrokkenen
Het is belangrijk dat duidelijk is van wie wat wordt verwacht voorafgaand aan de livegang van je website. Juist omdat er zoveel mensen – met verschillende prioriteiten – betrokken zijn bij de lancering. Waar de eigenaar van een website vooral naamsbekendheid en websitebezoekers verwacht, rekent een designer erop dat de website er gewoon mooi uitziet. En waar een websitebouwer wil dat de website met name functioneel is, hoopt een online-marketing specialist juist dat de website goed converteert. Als het aankomt op de verwachtingen en resultaten van het project is het belangrijk dat iedereen op één lijn zit.
3. Maak een back-up van je website
Het zou vervelend zijn als al je harde werk resulteert in dataverlies. Maak dus altijd – voor elke grote verandering – een back-up van je website, zodat je op elk moment terug kan naar de ‘oude’ versie.
4. Maak een crawl van de oude versie
Gebruik een crawling tool om de vorige versie van je website te doorlopen op technische aspecten. Denk hierbij aan missende metadata, statuscodes, broken links, dubbele content, websitestructuur en meer. Wanneer hier problemen mee zijn, los je deze vóór de lancering van je nieuwe website op. Hiermee zorg jij direct voor een betere SEO-prestatie van je website.
5. Uitvoerig SEO testen voor livegang website
Een website live zetten kan niet zonder dat je uitvoerig test op verschillende punten die de organische positie van de website kunnen beïnvloeden. Voor een sterke SEO-positie let jij onder andere op de volgende punten voordat de website live mag:
- IJzersterke content met de juiste zoekwoorden en passende afbeeldingen met alt-tags
- Aantrekkelijke CTA-knoppen
- Een hiërarchische menustructuur die eenvoudig navigeert
- Prikkelende meta descriptions met de juiste zoekwoorden die de pagina duidelijk omschrijven
- Een overzichtelijke URL-structuur
- Een redirect naar een werkende pagina als oplossing voor een 404-error
6. Zorg voor een staging website
Een visuele test voor de livegang van je website is essentieel. Maar minstens zo belangrijk is het uitvoeren van een technische analyse. Doe dit dan vooral op de exacte replica van je website, ofwel een staging website. In deze testomgeving voer je testen uit rondom codes, content en nieuwe updates. Wanneer het misgaat, hoef jij je geen zorgen te maken dat dit de livegang van je website belemmert. Het is immers een testwebsite. Ook na de livegang van je website kun je gebruik blijven maken van je testsite.
7. Gebruik een sitemap.xml en robots.txt bestand voor een goede indexatie
Zorg dat Google je website kan vinden en voorkom juist toegang tot pagina’s waar de zoekmachine niet welkom is. Dit doe je met de volgende elementen voor elke website:
o Een XML-sitemap: een fijne en overzichtelijke inhoudsopgave voor zoekmachines. Zo weten Google en andere zoekmachines na lancering van je nieuwe website welke pagina’s ze moeten crawlen, zodat deze naar voren komen in de relevante zoekresultaten.
o Een robot.txt bestand: een bestand waarmee je aangeeft waar zoekmachines niet welkom zijn. Zo kun je bepaalde delen van je website – die conversie meten -, zoals bedankpagina’s, gevoelige gegevens of beheerdersgedeeltes, beschermen. Dit is prettig, want zo voorkom je ook dat je je crawlbudget niet opsnoept aan het laten indexeren van overbodige pagina’s én zorg je dat de pagina’s die er wél toe doen veel sneller gevonden worden door Google.
8. Zorg voor een mobiele weergave
Steeds meer mensen gebruiken hun smartphone of tablet om websites te bezoeken. Zorg er daarom voor dat je nieuwe website geoptimaliseerd is voor mobiele apparaten. Dit betekent dat de website snelheid en lay-out zich automatisch aanpassen aan het schermformaat en dat de tekst en afbeeldingen goed leesbaar zijn.
9. Succesvol lanceren met meetbare resultaten
Natuurlijk wil je direct vanaf livegang van de website data meten. Zo kun je specifiek ingrijpen op het moment dat dat nodig is. Koppel de website dus aan tools als Google Analytics, Google Tag Manager en Google Search Console voordat je je website live gaat zetten om de resultaten te blijven controleren. Zo heb jij altijd zicht op het aantal conversies, het aantal bezoekers en hun gedrag.
10. Ga nooit live op donderdag of vrijdag
Donderdag of vrijdag live gaan is een no-go. En uiteraard geldt dat ook voor zaterdag en zondag. Gebruik de overige dagen van de week – bij voorkeur het begin van de week – om je website live te zetten. Waarom? Omdat je natuurlijk niet het risico wil lopen dat een bug niet te verhelpen is, simpelweg omdat mensen in het weekend niet bereikbaar zijn.
Ga succesvol live met je nieuwe website
De livegang van je nieuwe website is een belangrijk moment voor je bedrijf. Het moet een waar feestje zijn. Niet een dag vol heisa en stress. Ben jij klaar voor een website die indruk maakt bij de zoekmachines én je bezoekers? Zorg dan dat je niet achter de feiten aanloopt en volg de bovenstaande checklist voor een succesvolle lancering van je website. Toch nog vragen of hulp nodig? Laat het ons weten! We geven je graag advies.
SEO specialist nodig?
Heb jij hulp nodig met jouw website op SEO gebied? Vraag onze gratis SEO audit aan en wij geven jouw vrijblijvend advies!
Reacties