Als je een zoekopdracht intoetst in Google kom je vaak verschillende zoekresultaten tegen. Zo onderscheiden we allereerst de “betaalde zoekresultaten” en de “gewone” of in zoekmachine marketing termen de “organische zoekresultaten”.
Betaalde zoekresultaten
De eerste 3 resultaten en de blokjes aan de rechterkant zijn advertenties. Deze advertenties worden getoond op basis van ingekochte zoekwoorden via Google AdWords. Google berekent adverterende bedrijven een prijs per klik.
Organische zoekresultaten
De zoekresultaten die onder de advertenties staan zie je op basis van door Google bepaalde belangrijkheid en relevantie. Bedrijven kunnen hun zoekposities beïnvloeden door zoekmachine optimalisatie toe te passen op hun website
Binnen de organische zoekresultaten zijn er verschillende opvallende resultaten te zien. Hieronder een lijst met voorbeelden van deze Google resultaten. Ontdek welke zoekresultaten er allemaal zijn.
Zoekresultaat met author tag
Update: per juli 2014 is author tagging niet meer gebruikt door google. Er zijn zelfs aanwijzigen dat google de hele markup niet meer gebruikt. Zo heeft de Yoast SEO plugin de functie zelfs verwijderd. (alleen de publischer tag zou nog wat kunnen bijdragen in de toekomst)
Als je een author tag hebt geïmplementeerd op je website dan wordt het fotootje van de auteur getoond in de zoekresultaten. Hiervoor wordt de pasfoto uit het Google Plus account van de auteur gebruikt.
Zoekresultaat met video fragment
Is er op de website een video rich snippet geïmplementeerd? Google herkent dan dat er een video op uw pagina staat. U wordt hiervoor “beloond” door Google met een screenshot van het videofragment incl. duur van de film.
Zoekresultaat van Google Places
Als u een Google Places account heeft dan kunt u getoond worden wanneer mensen lokaal zoeken. U ziet dan een kaartjes van de stad waarop u heeft gezocht met aan de linkerzijde de meest relevante zoekresultaten.
Zie de resultaten van de zoekopdracht: opticien amsterdam. zoekt u op een bedrijfsnaam? Dan krijgt u zelfs een groot resultaat te zien aan de rechterzijde. Dat valt helemaal op.
Zoekresultaat van WikiPedia
Zoekt u op een bekend persoon, bedrijf, diersoort, plant of artiest dan kan het voorkomen dat u een zoekresultaat ziet met gegevens uit WikiPedia.
Zoekresultaat met nieuwsberichten
Google vindt nieuwsberichten belangrijk en geeft die een prominente plek in de zoekresultaten en laat zelfs zien van welk moment die nieuwsitems zijn. Google indexeert krantensites dus veel vaker dan gewone websites.
Google zoekresultaten met afbeeldingen
Het kan zijn dat je tussen de zoekresultaten afbeeldingen of foto’s te zien krijgt.
Bij zoekmachine optimalisatie is het aan te raden ook te zorgen dat de afbeeldingen voorzien zijn van zoekwoorden, zowel in de bestandsnaam als in de zogenaamde ALT-tag en Title-tag van de afbeeldingen.
Zoekresultaat met overzicht van films
Zoekt u op films Amsterdam of Films London dan kunt u van Google een overzichtje zien met daarin de laatste films die in die stad draaien.
Zoekresultaat met overzicht van ticketinformatie
Zoekt u op Amsterdam New York tickets dan schotelt Google u het bijgaande zoekresultaat voor.
Zoekresultaat met evenementeninformatie
Evenementen zoals concerten en musicals kunnen gerangschikt worden door middel van rich snippets. U ziet dan de datum, locatie en de naam van het evenement.
Reacties