Bereik gebruikers via Google die al eerder interesse in je bedrijf hebben getoond
Adverteer je met Google AdWords? Remarketing for search kan je inzetten om bezoekers die je website al een keer hebben bezocht voor de tweede keer te bereiken via Google. Via AdWords maak je remarketing lijsten aan die je aan je advertentie groep kan koppelen. Vervolgens geef je aan hoeveel je bereid bent om extra te bieden als iemand voor de tweede keer naar een zoekwoord binnen de betreffende advertentie groep zoekt. De kans is hiermee groter dat je met je advertenties hoger in Google komt te staan. De persoon die je zoekt ziet jouw naam hoog in Google staan, herkent de naam en klikt door naar jouw website. Omdat de persoon al eens eerder naar jouw product/dienst heeft gezocht is de kans groot dat deze persoon ook daadwerkelijk op het punt te staat iets te kopen. Remarketing for search zorgt over het algemeen voor een hogere CTR en lagere conversie kosten.
Stappenplan instellen remarketing for search
Met 4 stappen kan je remarketing for search instellen voor je advertentie groepen.
Stap 1: Check of de remarketing tag van AdWords al actief is
Klik links onder je campagne overzicht op “Shared Library” (Gedeelde bibliotheek). Klik vervolgens op “Audiences” (Doelgroepen). Als de remarketing tag van Google AdWords niet actief is, staat er een bericht op de pagina die dat aangeeft (zien onderstaande afbeelding).
Stap 2: Remarketing tag ophalen uit AdWords
Om de remarketing tag uit AdWords te halen klik je op “view tag details”. Vervolgens opent er een nieuw venster. Klik rechtsboven op setup. Open vervolgens “View AdWords tag for websites”. Stuur de remarketing code door naar je webbouwer. Laat de code plaatsen op alle pagina’s van je website. Maak vervolgens een remarketing lijst aan. Om remarketing for search te mogen gebruiken heb je een lijst met minimaal 1000 cookies nodig.
Stap 3: Remarketing for search instellen voor je advertentie groep
Om remarketing for search voor je advertentie groep in te stellen klik je binnen de groep op Audiences (Doelgroepen). Vervolgens klik je op de rode knop “+ Remarketing”. Klik bij “Add targeting” op “Interest & Remarketing”. Selecteer de lijst die je wilt gebruiken. Let er wel op dat je ”Bid Only” aanvinkt en niet “target en bid”. Klik vervolgens op save. Gefeliciteerd je hebt zojuist remarketing for search ingesteld voor een advertentie groep! Het is echter nog niet klaar. Er rest nog één hele belangrijke stap.
Stap 4: Bid adjustment instellen
Voordat remarketing for search werkt moet er eerst nog een bid adjustment worden ingesteld. Dit is een bedrag (uitgedrukt in een percentage) dat je bereid bent te betalen bovenop je huidige kosten per klik. De bid adjustment geldt alleen voor mensen die voor de tweede keer een relevant zoekwoord intikken in Google. Uiteraard moeten hun cookie wel in de remarketing lijst zitten. Om een bid adjustment in te stellen ga je naar de betreffende advertentiegroep en klik je op “Audiences” (Doelgroepen). Daar staat je remarketing lijst. Klik op onder het kopje “Bid adj” op de twee streepjes (zie onderstaande afbeelding). Stel vervolgens het gewenste percentage dat je bovenop je huidige kosten per klik wilt betalen. Klik daarna op save. Het percentage (in het voorbeeld 50%) staat nu toegevoegd als bid adjustment.
Remarketing for search helpt je om eerder geïnteresseerde mensen nogmaals in Google te bereiken. Met een paar stappen zet je dit op. Per advertentie groep kan je aangeven of je dit wel of niet wilt instellen.
Als je hulp nodig hebt bij het instellen van remarketing for search neem dan contact met ons op. Wij helpen je graag!
Reacties