Online Marketing Bureau Stramark team  klein

Hoe meet je telefonisch verkeer in AdWords?

Call tracking

Meet op welk zoekwoord je gebeld wordt

 

Via Google AdWords is het mogelijk om te meten hoeveel aankopen, verzonden contactformulieren en inschrijvingen voor de nieuwsbrief er zijn geweest. Deze acties heten conversies. Via AdWords is dit in te stellen via de optie conversie tracking. Je plaats een code op de bedankpagina en het meten begint. Maar wat als de meeste van je prospecten/klanten telefonisch contact opnemen? Deze zijn toch niet meetbaar met een conversie code? Zou het niet fantastisch zijn als telefonisch verkeer ook meetbaar is in AdWords? Ik heb goed nieuws voor je. Dit is mogelijk! Dit artikel geeft uitgebreid informatie over het meten van telefonisch verkeer.

1. Wat houdt deze manier van telefoontjes meten in? Dankzij deze vorm van call tracking kan je in AdWords zien hoeveel telefoontjes er binnen komen. Stel je hebt een ongediertebestrijdingsbedrijf in Amsterdam. Een gebruiker zoekt in Google op bijvoorbeeld “Kakkerlakken Bestrijden Amsterdam” en komt via een AdWords advertentie op je website terecht. Deze persoon besluit vervolgens te bellen. Hij heeft overlast van kakkerlakken en wil hier direct vanaf. In Google AdWords kan je zien dat “kakkerlakken bestrijden Amsterdam” voor een telefoontje (conversie) heeft gezorgd.

2. Wat is hier het voordeel van? Als het merendeel van de conversies voor je website telefonisch wordt gerealiseerd is dit een uitkomst. Helemaal als veel van deze telefoontjes afkomstig zijn van betalend websiteverkeer dat via AdWords binnekomt. Vaak weet je niet via welke campagnes, advertenties en zoekwoorden deze mensen op je site belanden. Dankzij deze vorm van call tracking kan er straks veel beter worden bepaald hoe rendabel je diverse AdWords campagnes nou daadwerkelijk zijn.

3. Wat heb je heb je nou precies aan het meten van telefonisch verkeer? Het budget dat je aan AdWords spendeerd kan straks veel beter worden verantwoord. Er is er beter inzichtelijk hoeveel geld er in geïnvesteerd is en hoeveel conversies (ook telefoontjes) dit opgeleverd heeft. Leg deze resultaten naast je maandelijkse kosten en omzet en zie welke campagnes het meeste rendabel zijn. Op basis daarvan kan je besluiten om via AdWords je focus voor bepaalde diensten te verleggen. Dit kan omdat je nu veel beter inzichtelijk hebt welke zoekwoorden converteren. Het kan zomaar zijn dat een zoekwoord normaal amper of niet converteerde. Na het invoeren van call tracking blijkt dat dit zoekwoord wel voor conversies zorgt, maar dat deze bezoekers telefonisch contact opnemen. Verdere groei van je bedrijf kan hierdoor veel doelgerichter gerealiseerd gaan worden.

4. Hoe werkt de calltracking? Als een bezoeker via AdWords op je website komt krijgt deze persoon een net iets anders telefoonnummer te zien. Dit telefoonnummer bevat nog steeds de regionale netnummers (zoals bijvoorbeeld 030 voor Utrecht, 036 voor Almere of 023 voor Haarlem). Dit gebeurt door een dynamisch telefoon nummer op de website te laten implementeren. Dit heeft geen invloed op het design van je website. Op het moment dat een AdWords bezoeker op de site komt krijgt het een dynamisch telefoonnummer te zien. Als hier naar gebeld wordt, wordt deze persoon automatisch doorgeschakeld naar jouw telefooncentrale. Dit is noodzakelijk om het telefoonverkeer te meten.

telefoontjes meten adwords

 

5. Kan Stramark ook mijn telefonisch verkeer meetbaar maken? Jazeker! Wij kunnen het hele traject voor je begeleiden.

  • Wij bekijken eerst welke maatwerk oplossing voor je bedrijf het meest geschikt is. Het voorstel leggen wij vervolgens bij je neer en zullen dit uitgebreid met je doornemen.
  • Bij akkoord van het voorstel vullen wij al het papierwerk voor je in.
  • Wij zorgen dat alle scripts en codes op de juiste plaats komen. Dit doen wij in overleg met je webbouwer.
  • De juiste doelen en parameters in AdWords & Analytics stellen wij ook in.
  • Kortom, je hoeft bij uitbesteding aan Stramark weinig tot geen aandacht te besteden aan dit hele traject!

Benieuwd of deze vorm van Call Tracking ook voor jou kan werken? Neem gerust contact op voor meer informatie!

Over de schrijver: Mitchell Stuurman

Google AdWords Certified Professional. Wordt blij van goede resultaten!

Reacties

Top resources

Online marketing plan

Waardevolle eerste stappen >

Internet Marketing Model

48 termen uitgelegd >

Google Ads Whitepaper

Hoe maak je geweldige ads? >

SERP optimaliseren

Google Snippet Optimizer >

Gratis advies in je mailbox

Marketing Audit
Google Ads Audit
Keyword Audit
SEO Audit
Social Media Audit
Offerte aanvragen

Top Blog Categorieën

Online Marketing
Google Ads
SEO
SEO Copywriting
Webshop
Social Media Marketing
Linkbuilding
Email Marketing
Team Stramark
Instructies gebruiker toevoegen

Volg je ons al?

LinkedIn
Facebook
Instagram
Twitter

Site in English

Digital Marketing Agency
Google Ads Marketing Agency
Search Engine Optimization Agency