De eerste zijn. Roem en glorie. De nummer één positie. Al sinds mensenheugenis wordt er gestreden om de beste te zijn. Sporters, studenten, werknemers, bedrijven en zelfs hele landen doen hun best om elkaar af te troeven.
Waarom zijn mensen zo gedreven om de nummer één te zijn? Jack Trout en Al Ries leggen in hun boek Positioning: The Battle for Your Mind uit dat deze drift om de beste te zijn een fantastische strategie is. De beste zijn brengt namelijk enorm veel voordelen met zich mee.
Tenslotte: De meeste mensen herinneren zich nog dat Neil Armstrong de eerste man op de maan was. Of dat Colombus de eerste man was die Amerika ontdekte (ondanks het feit dat hij niet echt de eerste was). Veel mensen weten dat Usain Bolt de snelste sprinter ter wereld is. En dat Michael Phelps de snelste zwemmer ter wereld is.
De nummer één wordt nu eenmaal makkelijk onthouden.
Maar hoeveel mensen weten dat Buzz Aldrin de tweede man op de maan was? Wie na Colombus naar Amerika reisde? Hoeveel mensen weten dat Tyson Gay de tweede snelste sprinter ter wereld is? Of welke zwemmers naast Michael Phelps ook medailles gewonnen hebben op de laatste Olympische Spelen?
Precies, de tweede, derde en alle anderen worden vrijwel nooit zo goed onthouden als de nummer één. En dit verschijnsel komt niet alleen voor bij grootheden. Laten we eens kijken naar een aantal voorbeelden in jouw eigen leven.
Herinner je je nog de dag dat je jouw bedrijf startte? En de dag erna? Herinner je nog je allereerste zoen? En de tweede? En de derde? Hoe was het om voor de eerste keer een deal te sluiten met een klant? En weet je ook nog hoe dit voor de tweede keer was? Of voor de 10e keer?
Volgens Jack Trout en Al Ries onthouden we vooral de eerste keer dat iets gebeurt omdat deze momenten een speciale plek in ons hoofd toegewezen krijgen. Een dergelijke “speciale plek” die als het ware gereserveerd is voor de nummer één. Of dit nu gaat om een eerste moment of om de allerbeste in een bepaald gebied, beide worden op een zelfde soort manier opgeslagen.
Het is dan ook niet zo vreemd dat de nummer één zijn voor bedrijven en producten een enorm voordeel met zich meebrengt. Dit voordeel is vaak heel duidelijk in de omzet van bedrijven te herkennen. Neem bijvoorbeeld de grootste supermarktketens ter wereld. Aan de top staat Walmart met een omzet van 469,1 miljard dollar. Daarop volgen Tesco, Costco en Carrefour met omzetten van respectievelijk 101,2 miljard, 99,1 miljard en 98,7 miljard.
Neem het voorbeeld van Usain Bolt. Zijn netwaarde wordt geschat op 30 miljoen dollar. Dat van de nummer 2, Tyson Gay, wordt geschat op 12 miljoen dollar. En dat terwijl Tyson Gay maar 0,11 seconden langzamer is dan Usain Bolt.
Het loont dus om een winnaar te zijn. Helaas is de nummer één positie niet voor iedereen weggelegd. Hoe kun je er nu toch voor zorgen dat je van ditzelfde verschijnsel profiteert zonder direct de allerbeste ter wereld te zijn in wat je doet?
Het antwoord is eenvoudiger dan veel mensen zouden denken. Wanneer je in de huidige competitie niet uitblinkt, creëer je simpelweg een nieuwe competitie. Terwijl ieder bedrijf binnen jouw niche strijdt om uit te blinken op een bepaald vlak, kan het vaak nuttiger zijn om een heel ander vlak te kiezen en daarin uit te blinken.
Een voorbeeld hiervan is Volkswagen. In een tijd dat automerken zichzelf profileerden als “groter en beter”, bracht Volkswagen de Beetle uit met als advertentietekst “denk klein”. Ze onderscheidden zich door zichzelf af te zetten tegen de bestaande norm en uit te blinken op een zelf gekozen vlak.
Stel jezelf de volgende drie vragen:
Hoe kan mijn bedrijf zich onderscheiden van andere bedrijven in dezelfde niche?
Welke waarde kan ik bieden die andere bedrijven over het hoofd lijken te zien?
Op welk vlak kan mijn bedrijf de eerste of de beste (of allebei) zijn?
Wanneer je deze drie vragen hebt beantwoord en de juiste insteek hebt gevonden om jezelf neer te zetten als de nummer één is het alleen nog een kwestie van uitvoering. Hiervoor zijn wellicht enige wijzigingen nodig in je marketing, product of dienst. Dit soort wijzigingen kunnen best even aanvoelen als een uitdaging. Houd hierbij echter in gedachten wat het je oplevert wanneer jouw bedrijf inderdaad de nummer één positie verwerft in het hoofd van je klant. Het zal de moeite meer dan waard zijn.
Reacties