Hoe komt het dat sommige online verkoopcampagnes lopen als een trein, terwijl andere bedrijven blijven steken in de beginfase? Meestal maken de succesvolle online verkoopcampagnes gebruik van een aantal handige psychologische principes die direct zorgen dat de conversieratio’s van de campagne stijgen.
De 10 belangrijkste emotionele triggers die mensen aanzetten tot kopen zijn hieronder voor jou op een rijtje gezet. Ze zijn toepasbaar in de marketing strategie van iedere website.
1. Wees vernieuwend
Mensen zijn gek op nieuwigheid en dingen die net iets anders zijn dan wat we al kende. Bij het zien van nieuwe dingen wordt dopamine aangemaakt in de hersenen. Daarom is het belangrijk om met regelmaat nieuwe producten op de markt te brengen. Of dit nu een verandering is aan het uiterlijke ontwerp van een product of een verbetering op technologisch gebied.
In de cosmetica industrie wordt deze techniek bijvoorbeeld toegepast door het zelfde product in een nieuwe verpakking te stoppen. Aan de bodylotion van Nivea wordt niets veranderd, maar het ontwerp van de tube wordt aangepast, waardoor het voor de consument weer meer in het oog springt en aantrekkelijker is.
2. Leg uit waarom
Mensen zijn sneller geneigd iets te doen als ze een reden gegeven wordt. Onbewust zijn we altijd op zoek naar antwoorden en uitleg. De reden die gegeven wordt doet er nog niet eens echt toe, als er maar een uitleg is. Mensen in de rij bij de kopieermachine zijn bijvoorbeeld sneller geneigd om iemand voor te laten gaan, als daarbij de voor de hand liggende reden “want ik moet even kopietjes maken” gegeven wordt.
Beantwoord voor je klanten dus de vraag: Waarom is jouw product het handigst, leukst, leerzaamst of effectiefst? Waarom zouden consumenten jouw e-book aanschaffen of jouw lezing bijwonen? Wat kunnen ze eruit halen?
3. Vertel het verhaal achter jouw product
De gedachte achter een product is minstens zo belangrijk als het product zelf. Consumenten zullen eerder jouw product kopen als er een verhaal achter zit.
Niet alleen voor de consument is de moraal achter een product belangrijk, maar ook voor jou. Als je weet waar je product vandaan komt, dan kun je beter bepalen waar je naartoe wilt. Anders tast je in het duister en dit zul je terug zien in de resultaten.
Om dit principe beter te begrijpen kun je kijken naar de Golden Circle van Simon Sinek. Een bedrijf begint met Waarom. Dit is het basisprincipe, de kern. Dan komt Hoe: Hoe wordt deze kernwaarde waargemaakt? En als laatste is er Wat: Wat doet het bedrijf om het basisprincipe te vervullen?
4. Bied mensen de makkelijkste optie
De aandachtsspanne van mensen op internet is ontzettend kort. Mensen zijn tenslotte gewend om in razende vaart door hun Facebook, Twitter en Instagram feed heen te scrollen. Als mensen teveel moeite moeten doen om hun doel te bereiken, zitten ze binnen enkele seconden op de website van de concurrent. Op zoek naar een makkelijkere optie.
Laat bezoekers op je website weten dat jij de makkelijkste manier voor ze hebt om te bereiken wat ze willen. Gebruik hierbij woorden zoals: makkelijk, snel, stap-voor-stap enzovoorts. Mensen houden van stappenplannen, omdat deze overzicht bieden en mensen weten graag precies waar ze aan toe zijn. Het gebruik van nummers hierbij is erg effectief, zoals je kunt zien in dit artikel, met 10 psychologische triggers om toe te passen in je online marketing campagne.
5. Profiteer van media hypes
Maakt gebruik van dingen die momenteel in de media zijn. Het social media team van Oreo heeft bijvoorbeeld van de gelegenheid gebruik gemaakt, toen de stroom 34 minuten lang uitviel tijdens de Superbowl. Ze hebben er direct een advertentie uitgegooid op Twitter met de volgende tekst en afbeelding:
Power out? No Problem
6. Gebruik referenties
Consumenten vertrouwen een product sneller als andere gebruikers er positief over zijn, dit is logisch. Daarom kunnen klanten tegenwoordig bijna op elke website hun reactie achterlaten en zijn er websites zoals Yelp. Als je de kans wilt vergroten dat bezoekers van je website converteren in kopers, dan is het belangrijk om referenties te hebben van klanten die tevreden zijn over jouw product. Dit kan in de vorm van reacties die klanten achterlaten, maar je kunt bijvoorbeeld ook de logo’s weergeven van de bedrijven die gebruik maken van jouw diensten.
7. Creëer schaarste
Schaarste creëren betekent dat je de consument laat geloven dat jouw product niet altijd en overal beschikbaar is. Er zijn verschillende tactieken om dit te bereiken. Je kunt je product bijvoorbeeld tijdelijk aanbieden voor een lagere prijs, of een gelimiteerde oplage van een bepaald product aanbieden. Er wordt ook vaak gebruik gemaakt van een klok op de website, die aangeeft hoeveel tijd de klant nog heeft om een bepaald product aan te schaffen.
8. Doe een A/B Test
Welk ontwerp zorgt ervoor dat klanten langer op je website blijven? Welke afbeeldingen, teksten en kleuren zorgen ervoor dat de conversie ratio omhoog gaat? De enige manier om dit te weten te komen is door middel van A/B testen. Je kunt hiermee de resultaten van het ene ontwerp vergelijken met de resultaten van een ontwerp dat net iets anders is. Deze resultaten zijn nooit te voorspellen, dus het is nooit een goed idee om iets aan te passen op je website zonder een A/B test uit te voeren.
De factor die ervoor zorgt dat meer mensen je product kopen kan zo simpel zijn als een afbeelding of een kleur. Je kunt alles uitproberen, zolang je maar één aspect per keer aanpast. Als je meerdere aspecten op je website verandert zal je nooit weten welk aspect precies voor een hogere (of lagere) conversie heeft gezorgd.
Een mooi voorbeeld van een A/B test is deze van DHL. Het enige aspect dat werd veranderd was de afbeelding van de doos. Welke afbeelding zou ervoor zorgen dat mensen meer kopen volgens jou?
A
B
Het antwoord is B. Deze zorgde voor een significant hogere conversie ratio. Wie had dat gedacht?
9. Gebruik retargeting tactieken
Heb je klanten op je website die een product in hun winkelwagen hebben gedaan, maar hun bestelling niet hebben afgerond? Dan kun je verschillende technieken gebruiken om ervoor te zorgen dat ze alsnog je product kopen.
Een effectieve tactiek is het versturen van een e-mail waarin je de klant laat weten dat er nog producten in zijn winkelwagen zitten. Laat de klant in deze e-mail zien wat hij mist als de bestelling niet voldaan wordt. Voeg een afbeelding toe van het betreffende product en vermeld hier bijvoorbeeld bij hoe lang dit product nog beschikbaar zal zijn met een bepaalde korting.
10. Bepaal de lat
Iemand zijn kijk op de wereld wordt bepaald door eerdere ervaringen. Als je ervan uit ging dat je voor een nieuw paar schoenen minstens 200 euro neer zou moeten leggen, dan lijkt 150 euro een koopje te zijn. Rekende je echter op een paar schoenen voor 100 euro, dan is 150 euro ineens best veel geld.
Deze techniek kun je ook toepassen op je website, door bijvoorbeeld duurdere producten eerst te laten zien. Alle andere producten lijken dan relatief voordelig.
Reacties