Natuurlijk wil je dat klanten jouw webshop eenvoudig kunnen vinden. Om hoog te ranken op je belangrijke zoekwoorden optimaliseer je de website. Je optimaliseert zaken als de title tags en meta descriptions. Het design is mooi en verleidt bezoekers zodat ze converteren. Maar dan ben je er nog niet. Je moet ook nog aan linkbuilding doen. Extern, maar ook zeker intern. Lees hier wat interne linkbuilding is, hoe een linkbuilder te werk gaat en hoe je het toepast op jouw website.
Het belang van interne linkbuilding
Mogelijk weet je al dat linkbuilding een belangrijk onderdeel is binnen SEO. Wanneer er gesproken wordt over linkbuilding heeft men het vaak over externe linkbuilding. Externe linkbuilding is het verkrijgen van links van andere websites. Je wilt dat deze websites relevant zijn en zelf ook veel linkwaarde hebben. Dit is een tijdrovend proces en erg lastig om te doen.
De tegenhanger hiervan is interne linkbuilding. Waar je met externe linkbuilding linkwaarde van andere websites naar jouw website brengt, verspreidt interne linkbuilding deze linkwaarde over de website. Door op je website op strategische plaatsen te linken naar belangrijke pagina’s vergroot je de kans dat ze gaan hoger ranken. Ook wil je dat iedere pagina binnen drie klikken te bereiken is. Als een pagina meer dan drie klikken nodig heeft vanaf de homepage, dan krijgt die pagina weinig linkwaarde. De kans dat die pagina gaat ranken is dan klein.
Dit is zonde, want deze pagina’s zouden extra verkeer kunnen opleveren. Zeker als het om een groot aantal pagina’s gaat die diep in de website liggen. Daarom is het van belang om niet alleen te kijken naar je externe linkbuilding, maar zeker ook naar de interne linkbuilding.
6 technieken voor interne linkbuilding
Je weet nu wat interne linkbuilding is en waarom het belangrijk is voor je rankings. Maar hoe pas je dat toe op je website? Hier geef je ik zes manieren om de interne linkbuilding van je webshop te verbeteren.
1. Menu
Het belangrijkste is de menubalk. Net als bij reguliere websites wil je als webshop hier je belangrijkste pagina’s in noemen. Vaak zie je dat webshops een uitgebreid menu hebben dat uitklapt als je met je muis eroverheen gaat. Een goed voorbeeld hiervan is Bol.com. Je ziet alle categorieën (Computer en elektronica), subcategorieën (Telefonie) en sub-subcategorieën (Smartphones). Dit is erg goed voor de interne linkbuilding.
Belangrijk is dat je de gebruiksvriendelijkheid niet uit het oog verliest. Door de duidelijk indeling van Bol.com is alles eenvoudig te vinden, ondanks het grote aantal links. Let hier goed op als je je menu aan het samenstellen bent. Lees hier extra tips om je menu gebruiksvriendelijk te maken.
2. Footer
Ook de footer is een veelgebruikte methode om de interne linkbuilding te verbeteren. De footer is het onderste deel van de website. Hier vind je vaak links naar de contactpagina, algemene voorwaarden, etc. Je kunt hier ook links plaatsen naar de belangrijkste pagina’s. Zalando doet dit erg goed. Op iedere pagina linken ze onderin naar merk-gerelateerde pagina’s en naar categorieën.
Over het algemeen heeft het plaatsen van twee links naar dezelfde pagina voor SEO geen toegevoegde waarde. Plaats daarom in je footer links naar pagina’s die niet zijn opgenomen in je menu. Lees het artikel over footer SEO als je meer tips wil om je footer te optimaliseren.
3. HTML sitemap
Iedere website moet een HTML sitemap hebben, ook webshops. Idealiter plaats je in de HTML sitemap links naar alle andere pagina’s. Dit lukt niet altijd omdat je als webshop soms duizenden pagina’s hebt. In dit geval kun je de categorieën en subcategorieën opnemen in de HTML sitemap. Lees hier andere technieken om een geschikte HTML sitemap te maken.
4. Gerelateerde producten
Plaats gerelateerde producten op productpagina’s. Dit leidt niet alleen tot meer verkopen, maar verbetert ook de interne linkbuilding. Zeker als de gerelateerde producten uit een andere categorie komen is dat goed voor de interne linkbuilding. Het zorgt er namelijk voor dat de linkwaarde beter verspreid wordt over de verschillende categorieën.
5. Merkpagina’s
Ieder product valt binnen een categorie en een subcategorie, maar is vaak ook van een bepaald merk. Maak daarom pagina’s aan specifiek voor ieder merk. Zorg dat een product linkt naar de bijbehorende merkpagina. De merkpagina linkt vervolgens weer naar alle producten van dat merk. Net als de gerelateerde producten helpt dit om linkwaarde over meerdere categorieën te verspreiden. Ook kun je deze pagina’s optimaliseren voor merkgerelateerde zoekopdrachten.
6. Kruimelpad
Het kruimelpad zijn de links naar bovenliggende categorieën. Het verbetert niet alleen de gebruiksvriendelijkheid maar ook de interne linkbuilding. Bijna alle webshops hebben een kruimelpad, net als veel reguliere websites. Ook op de Stramark website passen we dit toe. Scroll naar boven en onder de titel vind je hem. Deze links helpen om de linkwaarde over de website te verspreiden.
Wehkamp heeft een hiërarchisch kruimelpad en een historisch kruimelpad. Lees hier meer over de verschillende kruimelpaden en hoe je dit effectief inzet.
Conclusie
Interne linkbuilding is een belangrijk onderdeel van SEO. In tegenstelling tot externe linkbuilding heb je hier alles zelf in de hand. Je kunt het zelf toepassen op jouw website. Met bovenstaande technieken verbeter je de interne linkbuilding aanzienlijk en daarmee ook jouw rankings in Google. Pas het direct toe!
Reacties