“Bedankt voor je bestelling”, “Bedankt, we hebben je aanvraag ontvangen” of “Dank voor je inzending”. Dergelijke bedankpagina’s met slechts één regeltje tekst komen we helaas nog veel tegen. Een gemiste kans, want met een goed ingerichte bedankpagina kun je betere resultaten behalen. Denk aan meer klantbinding, een hogere klanttevredenheid en meer conversies. Maar hoe richt je zo’n pagina goed in? In deze blog leg ik uit hoe je de bedankpagina wat meer liefde kunt geven. Zo worden klanten een nog grotere fan van jouw webshop.
Wat is een bedankpagina?
De naam zegt het eigenlijk al: een bedankpagina is de pagina waarop je converterende bezoekers bedankt voor de actie die zij hebben gedaan. Je verwijst ze hiernaar door nadat ze bijvoorbeeld een aankoop hebben gedaan, of zich hebben aangemeld voor de nieuwsbrief. Daarnaast wordt een bedankpagina gebruikt om conversies te meten. Omdat het de laatste stap is in het aankoop- of inschrijfproces kan achterhaald worden hoeveel bezoekers een bepaald doel hebben behaald. Denk aan een product kopen, contact opnemen, inschrijven voor de nieuwsbrief, etc.
Overtref het bedankje
Oké, we spreken dus van een bedankpagina. Dat betekent niet dat je wegkomt met slechts één zinnetje waarmee jij bezoekers de hemel in prijst. De bedankpagina is meer dan alleen een bedankje. Je kunt er veel meer mee doen. Noem bijvoorbeeld de volgende stappen die je als webshop neemt nadat een klant een aankoop bij je heeft gedaan. Vertel dat de bestelling in goede orde is ontvangen en dat deze binnen een X aantal dagen wordt geleverd. Dit zorgt voor rust en meer tevreden klanten. Of geef een kortingscode waarmee de klant binnen een week 10% korting krijgt op een tweede aankoop. Op deze manier kun je gemakkelijk klanten binden. Een hogere klanttevredenheid en meer klantbinding kan op langere termijn conversies en herhaalaankopen bevorderen.
Optimaliseren doe je zo!
Kleine aanpassingen op de bedankpagina kunnen dus een groot verschil maken. Maar waar moet je beginnen? Om je op weg te helpen kun je aandacht besteden aan de volgende punten:
Tip 1. Maak het persoonlijk
Je kunt doorgaans beter kiezen voor een persoonlijke aanpak dan een algemene aanpak. Dit wekt vertrouwen op bij klanten. “Gefeliciteerd met je aankoop Tim!” klinkt natuurlijk aantrekkelijker dan “Gefeliciteerd met je aankoop!”. Dit is gemakkelijk door te voeren omdat de klant zojuist zijn gegevens heeft achtergelaten. Maak hier dus gebruik van. Bol.com gaf mij een positief gevoel toen ik gisteravond een bestelling plaatste:
Tip 2. Stel klanten gerust
Nadat klanten een aankoop hebben gedaan, kunnen zij in onzekerheid schieten. Zelfs wanneer je een bevestigingsmail verstuurt, is het waardevol om direct vragen te beantwoorden die in hun hoofd zitten: “Worden de inloggegevens per mail verstuurd?”, “Is de betaling gelukt?” of “Kan ik gratis retourneren als het product niet bevalt?”. Hiermee neem je onzekerheden weg bij de klant en stel je hem of haar gerust.
Tip 3. Noem de vervolgstappen
Een klant gerust stellen doe je ook door te vertellen wat er nu gaat gebeuren. Zo kun je informatie geven over de leveringsperiode. Heb je te maken met langere levertijden vanwege bijvoorbeeld de uitverkoopperiode? Meld dit dan alvast zodat klanten weten waar ze aan toe zijn. Bovendien voorkomt dit irritaties in de toekomst. Nike wist mij goed te informeren over het paar schoenen dat ik had besteld.
Tip 4. Pas upselling toe
Een andere manier om jouw bedankpagina waardevoller te maken is door upselling toe te passen. Upselling is een verkooptechniek waarbij je klanten een duurder, vergelijkbaar product aanbiedt. Een voorbeeld hiervan is dezelfde smartphone aanbieden, maar dan met meer geheugencapaciteit. Dit product kun je tonen als klanten hebben afgerekend en op de bedankpagina landen. Vervolgens kun je de mogelijkheid bieden om binnen vijf werkdagen het aangeschafte product te upgraden.
Met upselling kun je niet alleen meer omzet halen uit bestaande klanten. Het resulteert ook in meer tevreden klanten. Zij voelen zich beter geholpen als je een product aanbiedt waar ze in de toekomst meer aan hebben. Het eerdergenoemde voorbeeld illustreert dit goed.
Tip 5. Geef iets weg
Iedereen houdt van cadeautjes. Klanten voelen zich gewaardeerd en dit geeft een goed gevoel. Bied klanten daarom een kortingscode aan voor een tweede aankoop of korting op een gerelateerd product. Mocht de klant geen gebruikmaken van de korting, dan is de kans groot dat hij of zij in de toekomst een herhaalaankoop doet.
Tip 6. Gebruik Call To Action knoppen
De bedankpagina is een goede plek om klanten nogmaals te laten converteren. Plaats bijvoorbeeld social media knoppen of een inschrijfmogelijkheid voor de nieuwsbrief. Wellicht voelt het een beetje dubbelop om dit te vragen. Klanten hebben immers net iets voor jou gedaan (een aankoop). Daarom is het belangrijk dat je het voordeel voor de klant benadrukt. Vertel dat hij iedere maand kans maakt op een cadeaukaart wanneer hij zich inschrijft voor de nieuwsbrief, of dat er een fotowedstrijd loopt op Instagram waarmee hij een vakantie kan winnen.
De bedankpagina, heb jij hem al?
Bovenstaande tips zijn vooral van toepassing op webshops. Dat neemt niet weg dat websites er geen aandacht aan hoeven te besteden. Ook na het invullen van het contactformulier op een website of het aanvragen van een offerte moet de bezoeker op een waardevolle pagina landen. Voor zowel webshops als websites geldt: stop niet bij conversies, maar gebruik dat moment om klanten aan je te binden. Ga vandaag nog aan de slag met het optimaliseren van je bedankpagina en test wat werkt voor jouw business. Heb je hulp nodig? De experts van Stramark weten hoe ze jouw klanten in het zonnetje moeten zetten. Neem gerust contact met ons op, ze vertellen het graag!
Reacties