Stel je hebt AdWords advertenties draaien voor je website. Je stopt er maandelijks een aardig bedrag in maar de aanvragen en aankopen blijven maar uit. Wat is er aan de hand, hoe kan dat toch? Een mogelijkheid is natuurlijk dat je de juiste keywords nog niet gevonden hebt. Maar als na onderzoek blijkt dat er voldoende verkeer binnenkomt, dan moet je jezelf gaan afvragen of het niet aan je website ligt.
Dan is de vraag: hoe optimaliseer je je website voor conversies zonder dat je moet A/B testen? De volgende 3 tips werken voor (bijna) iedere website dus geen reden om ze niet te proberen!
Hobson+1
Call to action buttons werken over het algemeen beter als je de zogenaamde Hobson+1 techniek toepast. Mensen houden van nature van keuzemogelijkheid maar teveel keuzes vinden we ook weer niet prettig.
Wanneer je onderaan een pagina één call to action knop hebt staan, zijn dat voor het brein twee keuzes. Namelijk klikken op de call to action óf niets doen. Wanneer we een aankoop doen wegen we dit vaak goed af. Is het mijn geld waard, heb ik het nodig etc. Wanneer je slechts twee keuze mogelijkheden hebt (klikken of niets doen) heeft het brein nog genoeg denkvermogen om deze rationele keuze te maken. De kans is daardoor groot dat de bezoeker niets doet en je website verlaat zonder aankoop.
De Hobson+1 techniek voegt een keuze optie toe. Vaak in de vorm van een onopvallende link onder de call to action. Wat er vervolgens gebeurt is dat het brein een extra keuze optie waarneemt. Door de extra (minder belangrijke) keuzemogelijkheid toe te voegen, wordt het rationele denkvermogen van het brein uitgeput. Daardoor krijgt het emotionele gedeelte (dat geneigd is om een aankoop te doen) de overhand. Proberen waard toch?!
Educatie & overtuiging
Het beslissingsproces van een aankoop is tegenwoordig veel langer. Mensen doen meer research en onderzoeken een product via allerlei kanalen. Als je denkt dat een bezoeker direct op ‘koop’ drukt als hij vanuit een advertentie op jouw landingspagina komt, dan ben je een positieve denker.
Laat niets aan hoop of toeval over. Zorg dat je bezoeker alle informatie krijgt waar hij naar op zoek kan zijn. Laat niets onbeantwoord. Informeer je bezoeker goed en leg ze uit waarom ze nou juist jouw product moeten hebben. Schrijf niet vanuit jezelf maar speel slim in op de behoefte van de klant. Vervolgens kan je toewerken naar de conversie. Dus niet beginnen met een grote opvallende conversie button op je landingspagina.
Less is more, is more conversie
Een mooi voorbeeld van less is more geven we hieronder. De huidige bestelpagina is het perfecte voorbeeld van hoe teveel opties en informatie kunnen afleiden van de daadwerkelijke conversie. Het eerste voorbeeld is de huidige pagina met een overload aan informatie en keuzes. Na conversie optimalisatie ziet dezelfde pagina eruit zoals in het tweede voorbeeld. Je ziet dat er een hoop overbodige dingen zijn weggelaten. Het menu is eruit, de footer is weg en overbodige buttons die afleiden van de conversie knop, zijn weg. De conversie knop heeft een andere kleur gekregen zodat deze direct zichtbaar is.
Vóór conversie optimalisatie:
Na conversie optimalisatie:
Daarnaast zijn er wat dingen verplaatst. De kortingscode is links gezet. Onder de bestelknop is een unique selling point toegevoegd die de bezoeker positief moet beïnvloeden. Vermijd hier negatieve woorden als ‘niet’ en ‘geen’. Wat bewust niet veranderd is, is de positie van de prijs. Deze is dichtbij de conversie knop gebleven.
Deze tips zijn allemaal relatief gemakkelijk door te voeren en kunnen bijdragen aan meer omzet via je website!
Hulp bij Conversie Optimalisatie?
bronnen: Karl Gilis (Suzuki), Online Dialogue
Reacties