Van alle pagina’s op je website zijn er 1 of 2 het allerbelangrijkst: de doelpagina’s. Op deze pagina’s converteren je bezoekers in klanten of leads. Afhankelijk van het type website zijn dit respectievelijk:
- de bedankpagina aan het einde van de bestelprocedure (webshops)
- de bedankboodschap na het versturen van een contactformulier(1)
Het is belangrijk dat deze pagina’s worden ingesteld als doelen in Google Analytics
Verzamel informatie over converterende bezoekers met Google Analytics
Van de bezoekers die deze pagina’s bereiken (je doelconversies) zou je graag het volgende willen weten:
- vanaf welke website komen klanten in eerste instantie op de website? (direct/bookmark, via Google, via een banner of advertentie (via bijv. Adwords)?
- via welke zoekopdracht (‘keyword‘) bereiken ze de website?
- welke pagina’s ze bekijken ze het meeste voordat ze converteren?
Dé manier om tot deze waardevolle inzichten te komen is simpel: maak van de doelconversiepagina’s een ‘Goal’ aan in Google Analytics!
Doelen instellen in Google Analytics, hoe doe je dat?
Hieronder volgt een beknopte instructie voor het instellen van doelen bijvoorbeed: “/doelpagina.html” als Goal in Google Analytics (nieuwe lay-out).
Stappen 1 – 3:
Inzichten krijgen uit je Google Analytics Doelen
Converterende keywords
Vind meest overtuigende pagina’s obv Reverse Goal Paths
(1) Zie ook het Stramark artikel over het inregelen van de bedankpagina/bedankboodschap van een contactformulier als Conversiedoel in Adwords
Reacties