“We willen hoog in Google komen, liefst op de eerste plek!” Veel van onze klanten roepen dat. Zij zien de eerste pagina binnen Google als ultieme doelstelling. De eerste pagina bereiken is leuk. Men denkt dat dat zorgt voor veel extra websiteverkeer. Maar is dat wel correct?
Onderzoek van Catalyst catalystsearchmarketing.com. How User Intent Impacts Google Click-Through Rates toont aan dat het behalen van de eerste pagina binnen Google niet enkel doelstelling zou moeten zijn maar dat een verbetering in CTR en plek 1,2,3 of 4 de doelstelling van zoekmachine optimalisatie. Het onderzoek laat zien dat het scoren op de eerste pagina belangrijk is maar dat het slechts een onderdeel is van uw SEO tactiek. Eenmaal op de eerste pagina zou uw SEO tactiek zo moeten zijn dat zoekers uitgedaagd worden om op uw zoekresultaat te klikken.
Korte samenvatting van dit CTR onderzoek
- Slechts 48% van de zoekopdrachten resulteert in een klik op organische zoekresultaten.
- De overige 52% van de zoekers klikt of op een AdWords resultaat of verlaat de pagina zonder te klikken.
- De eerste 4 zoekresultaten, dus alles boven de zgn. vouw ontvangt 83% van alle organische klikken. De overige organische resultaten ontvangen slechts 8.16% van de klikken.
-
Het onderzoek laat zien dat resultaten die een antwoord op een vraag geven een hogere CTR bereiken.
-
Title tags met minimaal 4 woorden laten een betere CTR zien dan met minder woorden. Zeker als je op plek 2 staat in de rankings.
- Bij mobiele zoekopdrachten is het nog duidelijker dat plek 1 het meeste website verkeer genereert.
CTR optimalisatie strategieën en tips voor websites
Catalyst laat de volgende vergelijking zien voor het maximaliseren van conversies op je website of webshop:
Website Conversies = zoekopdracht + ranking binnen Google + CTR (click through rate)
- Zoekmachine optimalisatie blijft belangrijk. NIet pagina 1, maar met je zoekresultaat boven de vouw komen is een van de factoren in bovenstaande vergelijking, dus plek 1, 2,3 of 4.
- Is uw doelgroep jong en gebruikt deze veel mobiele devices? Denk dan aan een AdWords campagne die u binnen mobiele zoekresultaten op 1 plaatst.
- Maakt uw bedrijf gebruik van coupons, kortingscode en dergelijke? Optimaliseer landingspagina’s en title tags op Kortingscode, couponcode etc. Termen die voor CTR erg goed werken…
- Een FAQ of veelgestelde vragen sectie kunt u uitbreiden met vele pagina’s die antwoorden geven op deze vragen. Uit het onderzoek blijkt dat de CTR die antwoord geeft op vragen hoger is dan gemiddeld. Doe uw voordeel ermee!
- Ontwikkel een duidelijke SEO strategie voor uw zoekresultaten. Behandel uw zoekresultaten als mini advertenties.
- Maak gebruik van de belangrijkste zoektermen in Title tag en de website url (bekijk onze handige SEO snippet tool hiervoor!)
- Schrijf overtuigende Meta Descriptions
- Implementeer Rich Snippets
- Implementeer Author tag op uw website
- Zorg voor reviews op uw website/webshop
Google CTR Study – An infographic by the team at catalystsearchmarketing.com
Reacties