In dit artikel leg ik uit hoe je een Dynamische Campagne in Google AdWords opzet. Naast tekst laat ik ook in een video zien hoe je in AdWords zo’n campagne aanmaakt en instelt.
Dynamische adverteren in het kort
Een dynamische campagne is alleen inzetbaar voor het zoeknetwerk. Voor het display netwerk is er wel dynamische remarketing, maar dat is iets totaal anders. Dynamisch adverteren is handig voor websites die veel verschillende pagina’s hebben, bijvoorbeeld een webshop. Er wordt geen gebruik gemaakt van zoekwoorden in deze campagne. Google scant namelijk je website en bepaalt zelf welke zoekwoorden relevant zijn. Zodra iemand een relevant zoekwoord intikt komt je advertentie tevoorschijn. Google bepaalt ook welke landingspagina voor dat zoekwoord het meest relevant is. Als je een webshop shop hebt kan het dus zo zijn dat iemand automatisch bij het product terecht komt waar naar gezocht wordt. Zo hoef je dus niet voor al je producten en landingspagina’s aparte advertentie groepen in te richten
Dynamische campagne opzetten
Nu ga ik stap voor stap uitleggen hoe je de campagne opzet.
- Maak een “Search Network only” campagne aan in AdWords
- Kies als campagne type “Dynamic Search Ads”
- Geef je campagne een naam (bij het wisselen van campagne type verdwijnt ook je naam. Eerst campagne type kiezen, daarna de naam)
- Vul het domein in dat Google moet gebruiken (bijvoorbeeld: Stramark.nl
- Kies de taal van je website uit
- Stel je campagne verder in en klik op “Save”. Nu ga je een advertentie groep aanmaken
- Kies de categorien /webpagina’s die Google moet scannen
- Mijn ervaring is dat het het beste werkt om alle pagina’s te scannen in plaats van losse categorieen. Je kan namelijk wel de exacte zoekopdrachten zien die je advertenties getriggerd hebben. Als daar iets irrelevants tussen zit, kan je dit wel uitsluiten.
- Vul een tekst advertentie in
- De titel en de final URL bepaalt Google. Je hoeft alleen Description line 1 + 2 en de Display URL in te vullen.
- Klik op “Save”
Je dynamische campagne staat nu live. Google gaat je website scannen. Binnen 24 uur is dit meestal gebeurd en werkt de campagne. Hieronder staat de video die bovenstaande stappen in AdWords laat zien. De video bevat geen geluid.
Mijn ervaring is dat dynamisch adverteren als ondersteuning van je huidige campagnes werkt. Je kan vertoond worden op hele specifieke zoekopdrachten zonder dat je brede zoekwoorden hebt ingesteld die vaak een heleboel troep opleveren. Het kan je 10 a 15% meer conversies opleveren.
Graag hoor ik wat jullie ervaringen met dynamische adverteren zijn. Maken jullie wel gebruik van losse categorieen of zetten jullie ook alle pagina’s in?
Reacties