4 Tips voor Simpele en Effectieve Marketing
Hoe simpeler hoe beter. Een goede marketingboodschap is helder, overzichtelijk en makkelijk te lezen. Zodat de klant niet met zijn wenkbrauwen hoeft te fronsen wanneer hij de boodschap niet begrijpt.
Helaas zijn veel ondernemers zich hier niet altijd van bewust. Maar al te vaak willen ondernemers zichzelf “slim” en “professioneel” uit de verf laten komen. Wat heel begrijpelijk is. Het is alleen zonde als ze daarom woorden gebruiken waar de klant nog nooit van gehoord heeft.
Uit deze Harvard Business Review blijkt dat de eenvoud van beslissing uit 40 kenmerken van een product zoals prijs, interactie en merkwaarde verreweg de belangrijkste is reden is voor mensen om het product te kopen.
Gebruik daarom de volgende 4 tips voor simpele en duidelijke teksten.
1. Weet wat de klant zoekt
Allereerst is het belangrijk om in de schoenen van je klant te gaan staan. Waarom leest hij of zij jouw tekst? Welk voordeel hoopt je klant te bereiken? Leer het grootste voordeel van jouw product helder over te brengen. Pas wanneer je duidelijk weet wat de vraag van de klant is, kan je een goed antwoord geven.
2. Focus je op één boodschap voor één doelgroep
Door specifiek te zijn in je marketing kun je een bepaalde doelgroep sterk aanspreken. Zo is het direct duidelijk voor wie jouw product bedoeld is. In het boek The Paradox Of Choice legt Barry Schwartz uit dat het voor klanten vaak beter is om maar één keuze te hebben dan te moeten kiezen uit meerdere opties.
Barry Schwartz geeft hiervoor een aantal verklaringen. Zo kan veel keuze leiden tot stress omdat mensen bang zijn om de verkeerde keuze te maken. Ook kan het zijn dat mensen overweldigd raken door alle informatie waaruit ze moeten kiezen.
Minder keuze converteert dus vaak beter dan meer keuze. Of, zoals Henry Ford het ooit verwoordde “Any customer can have a car painted any color he wants so long as it is black.”
3. Schrijf zoals je praat
De meeste mensen lezen een tekst door de woorden in hun hoofd uit te spreken. Het is dus belangrijk dat een tekst klinkt zoals iemand normaal zou praten. Zo voorkom je dat een lezer halverwege je tekst blijft steken of zelfs afhaakt omdat het voor hem onduidelijk is.
Een handige manier om te testen of een tekst natuurlijk genoeg is, is door hem simpelweg op te lezen. Wanneer je jezelf opneemt en later terugluistert ontdek je direct of jouw tekst in spreektaal of schrijftaal is. In het tweede geval wil je de tekst aanpassen zodat hij natuurlijker overkomt.
4. Schrap alles behalve het hoognodige
Er wordt wel eens gezegd dat het langer duurt om een speech van 2 minuten voor te bereiden dan een presentatie van een half uur. Voor schrijven geldt precies hetzelfde. Veel copywriters zijn langer bezig met een titel dan met de tekst eronder.
De reden hiervoor is simpel. De titel bepaalt of een tekst überhaupt gelezen wordt. Het is daarom essentieel dat een titel pakkend is. Zo kan een copywriter soms uren of zelfs dagen besteden aan het ontwerpen van een goede titel. Hiervoor worden tientallen titels geschreven en weer geschrapt. Zodat uiteindelijk het perfecte stukje tekst overblijft.
Het geheim van een goede tekst zit dan ook vaak meer in het schrappen dan in het schrijven. Schrijf allereerst een tekst zo snel mogelijk zonder te schrappen. Zo kom je in een creatieve gemoedstoestand waardoor je vrijuit kan schrijven.
Ga vervolgens ieder woord stap voor stap na en vraag jezelf af “hoe kan ik dit anders formuleren?” en “kan het nog korter?”. Als je namelijk hetzelfde kan uitleggen in minder woorden, dan is dat vrijwel altijd beter. Het kan best even pijnlijk zijn om woorden, zinnen en soms zelfs hele paragrafen te schrappen. Toch zorg je er zo voor dat uiteindelijk een simpel en duidelijk stuk tekst overblijft dat jouw klanten aanzet tot actie.
Barry Schwartz: The Paradox of Choice – Why More Is Less (boek)/
Reacties