Online Marketing Bureau Stramark fenna chris klein

Emotie verkoopt

Emotie verkoopt

Een webshop die emotie opwekt bij een gebruiker om vervolgens meer conversies te genereren. Klinkt gek toch? Het is dan ook niet voor niets dat veel webshop eigenaren denken dat ze er zijn met een leuk design, mooie plaatjes en wat tekst. Maar een goede webshop is meer dan dat. Met een paar simpele aanpassingen zorg je voor een emotionele binding met bezoekers. Hierdoor komen ze terug of doen ze meer aankopen. In deze blog leg ik uit waarom het belangrijk is om emoties te triggeren bij je bezoeker en hoe je dat doet, aan de hand van best practices.

Ondergeschoven kindje

Om zoveel mogelijk te kunnen verkopen zijn veel webshop eigenaren tegenwoordig druk bezig met online marketing. Met behulp van SEO en SEA hopen ze bijvoorbeeld beter gevonden te worden door potentiële klanten. De webshop staat vol met zoekmachine vriendelijke teksten, de webbouwer heeft gezorgd voor een mooi design en de bezoeker kan gemakkelijk door de website navigeren. Iedereen weet dat een goede webshop meer is dan alleen de optimalisatie van zoekmachines en een website die technisch goed in elkaar zit. Er hoort ook emotie bij. Bij Stramark merken we dat ‘emotie’ vaak een ondergeschoven kindje is. Een zeer aannemelijke reden is dat de effecten ervan niet tastbaar genoeg zijn. Want hoe weet je of hetgeen je aan je webshop verandert, daadwerkelijk emotie opwekt en zorgt voor meer conversies? Heeft je webshop een zeer grote hoeveelheid bezoekers, dan zou je kunnen A/B-testen maar dat is niet voor iedereen weggelegd.

Waarom emoties gebruiken in je webshop?

Geen een transactie is zonder emotie. Wat verschilt is de intensiteit van de emotie. Zie je favoriete fysieke winkel eens voor je en vraag jezelf af wat deze winkel met jouw emoties doet. Heb je een gevoel van thuis, warmte of triggert de winkel ander sentiment? Is de winkel bijvoorbeeld een weergave van hoe jij je leven zou willen inrichten? Zo spelen winkels met hun interieur in op de emoties van hun klanten om zo binding te creëren. Met die emotionele binding zorgen ze dat bezoekers terugkomen of meer aankopen doen.

Heb je wel eens een bezoekje gebracht aan de Hunkemöller in de Kalverstraat? De hele winkel straalt ‘sexy’ uit. Ontzettend belangrijk voor een winkel die lingerie verkoopt en dus geassocieerd wil worden met ‘sexy’. Over de spiegels en het licht in de pashokjes is ook goed nagedacht, die geven een vrouw zelfvertrouwen en laten haar blij voelen. Dit soort emoties wil je ook met je webshop creëren.

Emotie triggeren: hoe doe ik dat?

Emotie heeft dus wel degelijk meerwaarde voor jouw webshop. Nu vraag je je wellicht af: hoe krijg ik dat voor elkaar? Dat is makkelijker dan je denkt. Hierna bespreek ik een aantal manieren hoe je emotie op kunt wekken bij bezoekers.

Tekst

Heb je een website waarop je vintage kleding verkoopt, dan kan je alleen al met de producttitel en de productbeschrijving een hoop doen. Die prachtige vintage jurk noem je dan natuurlijk niet “Paarse vintage jurk”. Hoe dan wel? Wat dacht je van “Gaia 70’s dress in aubergine”.

Oké, en de productomschrijving dan? Wat je niet wilt doen is “Paarse vintage maxi jurk van ribcord stof in maat 36”. Wat je juist wel wil omschrijven is “De vintage Gaia dress van het merk Laura Ashley in een prachtige aubergine kleurige corduroy stof. De jurk komt uit de 70’s en is geïnspireerd op de Victoriaanse tijd.” Zie je wat er hier gebeurt? Met behulp van tekst creëer je een beeld van de jurk wat absoluut zal inspelen op de emotie van de bezoeker. De bezoeker voelt dat zij met het kopen van de jurk niet slechts een paarse jurk in huis haalt, maar een stukje geschiedenis. Liefhebbers van dit soort jurken hechten hier vaak veel waarde aan. Je producten kennen en weten wie je ideale klant is, is dus erg belangrijk.

Belangrijk om op te letten als je je teksten gaat herschrijven zijn natuurlijk je zoekwoorden, deze wil je absoluut niet kwijtraken.

Het verhaal achter het product

Gaan we een laag dieper dan komen we bij het verhaal, ofwel de boodschap achter het product. Dit gaat dus wat verder dan een beschrijvend stukje tekst dat sentiment opwekt. De boodschap mag zowel positieve als negatieve emoties opwekken.

Een mooi voorbeeld is een influencer die de boodschap ‘normalize breastfeeding’ uit wil dragen. In haar webshop verkoopt ze t-shirts met een abstracte illustratie van borsten en het woord ‘boibs’. De boodschap achter de producten kan zowel een negatieve als een positieve emotie opwekken. Bijvoorbeeld boosheid omdat we het belachelijk vinden dat er nog zo raar gedaan wordt over borstvoeding geven in het openbaar, of juist blijheid omdat je met het kopen van zo’n t-shirt strijdt voor het normaliseren van borstvoeding.

Een ander voorbeeld zijn buitenplanten. Wat is de boodschap die je wil uitdragen? Bijvoorbeeld: “Het vergroenen van de planeet begint bij je eigen tuin.” Zorg dat je deze boodschap duidelijk communiceert op je website. Deze boodschap kan zowel een negatieve als een positieve emotie opwekken. Bijvoorbeeld angst omdat het niet goed gaat met onze planeet, of juist blijheid en optimisme omdat we allemaal ons steentje bij kunnen dragen.

Fear Of Missing Out

Fear of missing out is de angst om iets mis te lopen. In het geval van een webshop kan dat het mislopen van een product zijn. Met slimme technieken wordt hier al heel lang op ingespeeld door webshops. Denk bijvoorbeeld aan de bekende zin ‘nog 1 product op voorraad’. Belangrijk hierbij is dat je daadwerkelijk communiceert wat je nog op voorraad hebt liggen.

Op veel Instagram accounts wordt ‘fear of missing out’ weer nieuw leven ingeblazen. Op die Instagram accounts worden producten verkocht die uniek zijn of waar er maar één exemplaar beschikbaar van is. Voeg daar wat tijdsdruk aan toe en je creëert angst bij de volgers om het product mis te lopen.

Instagram voorbeelden
Vanaf een bepaald tijdstip wordt de reactiemogelijkheid op een post ingeschakeld en kan je reageren met bijvoorbeeld het woord ‘verkocht’. Wie als eerste reageert op het item, is de nieuwe eigenaar. Een ook vaak toegepaste methode is als eerste een direct message sturen als een product in een story gedeeld wordt.

Hoe vertaal je deze ideeën naar een webshop? Stel je voor: je hebt een webshop waarin je ringen verkoopt. Die hoeven niet eens ‘one of a kind’ te zijn. Je stuurt er een mail uit of je plaatst een social post dat vanavond om 21.00 uur een beperkt aantal ringen online komt. Natuurlijk heb je al een voorproefje gegeven dat de aandacht trekt. Vervolgens zorgt de combinatie van de tijdsdruk en het beperkte aantal voor de fear of missing out.

Invloed kleuren op hersenen en emotie

Kleur

Al bij velen bekend maar lang niet altijd toegepast, is kleur gebruiken om op emoties in te spelen. Zo brengen verschillende kleuren andere gevoelens met zich mee. Voordat je een keuze maakt in je kleur design is het belangrijk om heel duidelijk te hebben waar je webshop voor staat en wat je USP’s zijn. Daar kun je vervolgens de juiste kleuren bij zoeken die matchen met de boodschap die je wilt overbrengen.

Blauw

De kleur blauw impliceert onder andere intellect, geloof, waarheid, toewijding en vertrouwen. Is ‘betrouwbaarheid’ heel belangrijk, dan is blauw een logische keuze. Perfect voor bijvoorbeeld een tandarts.

Rood

Rood wordt gezien als een heel instinctieve kleur. Er ontstaan emoties op basis van je instinct zonder dat je erbij nadenkt of redeneert. Rood wordt ervaren als levendig, stimulerend en opvallend.

Geel

Bij het zien van geel voelen we vertrouwen, positiviteit, licht en warmte. Dit komt voornamelijk omdat de kleur wordt geassocieerd met de zon. Voor een coach zou de kleur geel dus heel geschikt kunnen zijn.

Groen

Groen heeft natuurlijk de associatie met de natuur. Het effect van groen is daardoor onder andere het gevoel van rust en welzijn. Er is wel een verschil tussen verschillende tinten groen. Donkergroen kan namelijk gaan over financiële balans en lichtere groentinten kunnen kalmerend werken.

Paars

Als we kijken naar het voorbeeld van de vintage webshop, dan is paars een zeer geschikte kleur. De kleur staat o.a. voor zelfvertrouwen. Dat is natuurlijk perfect voor kleding.

Roze

Net als groen is roze ook een kleur waar de intensiteit van de kleur het verschil kan maken. Felroze is jeugdig en enthousiast terwijl lichtroze juist meer romantische emoties opwekt.

Oranje

Oranje is net als geel een kleur die positiviteit en vriendelijkheid opwekt. Daarnaast bevordert de kleur plezier en energie. Zou Basic Fit daarom hebben gekozen voor oranje?

Zwart

Zwart is een kleur om voorzichtig mee te zijn. Het is een formele kleur en wordt vaak gebruikt voor dure producten. We trekken niet voor niets zwart aan voor een presentatie als we serieus genomen willen worden.

Bruin

Bruin is een kleur die we associëren met de aarde. Emoties die daarbij passen zijn oprechtheid en zorgzaam. Een kleur die goed past bij bijvoorbeeld een mediator.

Wit

Wit staat natuurlijk voor eenvoud, reinheid, licht, vrede en onschuld. Het is niet voor niets dat ooit de traditie begon waarbij bruidjes wit dragen.

Emotionele rollercoaster

Zoals bij veel dingen in het leven gaat het ook bij emotie om het vinden van de juiste balans. Het is niet de bedoeling dat je bovenstaande tactieken allemaal in je webshop propt onder het mom van ‘hoe meer emotie, hoe beter’. Dit zorgt voor te veel verschillende emoties in het hoofd van bezoekers waardoor ze een emotionele rollercoaster terecht komen. Het zou zonde zijn als de producten vervolgens niet worden afgerekend. Kijk daarom goed welke emoties bij jouw webshop passen en wat werkt. Zo kun je gemakkelijker klanten aan je binden en is het wachten op meer conversies.

 

 

Over de schrijver: Fenna Kamerbeek

Fenna werkt sinds 2011 in de marketingcommunicatie. Sinds 2014 is zij werkzaam als SEO Consultant bij Zoekmachine Marketing Bureau Stramark.

Reacties

Top resources

Online marketing plan

Waardevolle eerste stappen >

Internet Marketing Model

48 termen uitgelegd >

Google Ads Whitepaper

Hoe maak je geweldige ads? >

SERP optimaliseren

Google Snippet Optimizer >

Gratis advies in je mailbox

Marketing Audit
Google Ads Audit
Keyword Audit
SEO Audit
Social Media Audit
Offerte aanvragen

Top Blog Categorieën

Online Marketing
Google Ads
SEO
SEO Copywriting
Webshop
Social Media Marketing
Linkbuilding
Email Marketing
Team Stramark
Instructies gebruiker toevoegen

Volg je ons al?

LinkedIn
Facebook
Instagram
Twitter

Site in English

Digital Marketing Agency
Google Ads Marketing Agency
Search Engine Optimization Agency