De footer is praktisch, handig en vanuit SEO oogpunt een essentieel onderdeel van je website of webshop. Het heeft zijn eigen unieke waarde doordat het fungeert als een soort vangnet voor bezoekers. Bovendien verbetert een goede footer je rankings in zoekmachines. Toch wordt dit gedeelte vaak over het hoofd gezien bij het ontwerpen van een website. Tijd om daar verandering in te brengen. In dit artikel leer je waarom een footer aandacht verdient en hoe je het kunt optimaliseren. Daarvoor geven we je 8 bouwstenen waarmee je direct zelf aan de slag kunt. Meteen toepassen dus!
Wat is een footer?
Jouw website bestaat uit 3 belangrijke elementen: de header, body en footer. In de header zien bezoekers je bedrijfslogo en vinden ze de website navigatie (menu). Het body gedeelte bestaat uit content zoals artikelen, afbeeldingen en video’s. De footer vormt de onderkant van de website. Het herhaalt vaak een aantal belangrijke pagina’s die in de header staan, en biedt ruimte voor elementen die niet op een andere plek in de website passen. Hiermee is het een belangrijke uitbreiding van de hoofdnavigatie. Toch wordt dit gedeelte vaak verwaarloosd door webbouwers. Zonde, want de footer heeft wel degelijk een functie en hiermee lopen ze een grote optimalisatie kans mis.
Waarom verdient het aandacht?
Vanuit conversie oogpunt kan de footer beschouwd worden als een zeer belangrijk onderdeel van de website. Goede footers dienen als een soort vangnet voor bezoekers die pagina’s niet direct kunnen vinden. Ook kunnen ze het conversiepercentage verhogen doordat ze navigeren naar de rest van de website. Dit geldt voor gebruik op een desktop, maar vooral voor mobiele gebruikers. Kort gezegd kan de footer:
- Sales leads genereren
- Belangrijke aanvullende informatie over jouw bedrijf bevatten
- Handig zijn voor mobiele gebruikers; zodra ze naar beneden zijn gescrold kun je ze verder helpen waar ze naartoe kunnen
- De e-maillijst vergroten
- Rankings verbeteren in Google
- De geloofwaardigheid van jouw merk versterken
Naast de header en body vormt de onderkant van je website dus ook een belangrijk onderdeel van je site. Maar wat zet je erin? Wij geven je 8 bouwstenen waarmee je de footer kunt optimaliseren.
#1. Algemene informatie
Net als de header is de footer altijd aanwezig. Op iedere pagina van de website komt het terug. Na jarenlang internetgebruik zijn bezoekers eraan gewend dat ze contactinformatie onderaan de pagina kunnen vinden. Zorg dus dat ze deze info ook op jouw site gemakkelijk terug kunnen vinden. Onder contactgegevens verstaan we adres, postcode, plaats, telefoonnummer en e-mailadres. Door deze klikbaar te maken, verlaag je de drempel voor websitebezoekers om contact op te nemen.
Voor jou als webshopeigenaar is het ook handig om contactgegevens van de klantenservice op te nemen in de footer. Via deze link kan een klant je snel bereiken, mochten er vragen zijn over een bestelling.
#2. Betalen, verzenden & retourneren
Voordat een klant tot aankoop overgaat wil hij/zij er zeker van zijn dat het aankoopproces soepel verloopt. Neem daarom een aantal links op in de footer die eerlijke en duidelijke informatie geven over het verzend- en retourproces. Toon indien mogelijk de geaccepteerde betaalmogelijkheden zodat de klant zeker weet dat hij veilig kan afrekenen. Hieronder kun je zien dat Coolblue er transparant over is.
#3. Vertrouwen
Niet alleen met veilige betaalmethodes creëer je vertrouwen bij bezoekers. Hoe transparanter je bent, hoe beter. Kun je iets aantonen? Doe het dan! Laat bijvoorbeeld het Thuiswinkel Waarborg keurmerk zien zodat de klant verzekerd is van o.a. bedenktijd, garantie en privacy (zie bovenstaande afbeelding). Of geef aan dat je over een SSL-certificaat beschikt, welke je helpt beschermen tegen hackers en virussen.
Een andere optie is om een ‘over ons’ pagina te maken. Door meer te vertellen over je bedrijf, je team en je doel/missie creëer je vertrouwen. Op deze manier kun je je ook onderscheiden van de concurrent. Sommigen kiezen ervoor om de ‘over ons’ pagina op te nemen in de footer, zodat ze het menu kunnen gebruiken voor belangrijke product- of dienstenpagina’s.
#4. Call To Action
Zodra bezoekers de onderkant van je website hebben bereikt, kun je ze aanmoedigen om iets te doen door middel van een Call To Action (CTA). Webshops kunnen hier flink van profiteren. Er zijn verschillende mogelijkheden voor het plaatsen van een CTA. Zo kun je bezoekers vragen om zich aan te melden voor de nieuwsbrief of om een vraag te stellen via het contactformulier. Met slechts een paar klikken ben je weer een conversie rijker!
Omdat de CTA in de footer op iedere pagina terugkomt, moet het ontwerp passen bij het overkoepelende thema van de site. Aanmelden voor de nieuwsbrief of contact opnemen lenen zich hier uitstekend voor.
#5. Social media iconen
De footer is de ideale plek voor social media icoontjes. Zo moedig je bezoekers aan om content te delen. Hoe interessanter en origineler je content is, hoe groter de kans dat bezoekers dit delen. Tegenwoordig is het zelfs mogelijk om een Instagram preview te geven.
#6. Belangrijke pagina’s
In de footer komen ook de belangrijkste product- of dienstenpagina’s terug. Hier heeft niet alleen de bezoeker iets aan, het draagt ook bij aan de websitestructuur en dat is goed voor SEO. Door de belangrijkste pagina’s, ofwel de pagina’s waar je op gevonden wilt worden, ook in je footer te plaatsen krijgen deze de meeste interne links. De footer komt op iedere pagina terug en dus krijgen de hoofdcategorieën links vanaf elke pagina. Zoekmachines zien deze pagina’s vervolgens als belangrijk.
#7. Links naar non-money pages
Non-money pages zijn pagina’s die geen geld opleveren voor je webshop. Denk aan de privacyverklaring, cookies en algemene voorwaarden. We zien vaak genoeg dat bedrijven hier 3 aparte links voor opnemen in de footer. Je kunt er ook voor kiezen om er één link voor te maken. Op deze manier krijgen de andere links in je footer meer linkwaarde. Dat is op haar beurt goed voor SEO. Vervolgens kun je op de betreffende pagina doorlinken naar bijvoorbeeld een Pdf-bestand van je algemene voorwaarden. Zoals je kunt zien hebben we dit in onze eigen footer al toegepast:
#8. Rust & ruimte
Wanneer je bovenstaande bouwstenen gebruikt om je footer te optimaliseren kan deze best wat informatie bevatten. Belangrijk is om de informatie gestructureerd weer te geven, anders valt de unieke waarde van een footer weg. Verdeel de footer daarom op in verschillende blokken, voorzie ze van koppen en zorg voor voldoende ruimte. Alles voor een betere leesbaarheid en een professionele uitstraling.
Veel bedrijven gebruiken tegenwoordig nog onderlijning in de footer tekst, om aan te geven dat bezoekers erop kunnen klikken. Ons advies: laat het weg. Het ziet er vrij krampachtig en verouderd uit. Door de lijnen te verwijderen creëer je een frisse en moderne uitstraling. Natuurmonumenten kan haar footer op dit punt duidelijk verbeteren:
Attention please, attention please!
Ondanks dat de footer aan de onderkant hangt, vormt het een belangrijk gedeelte van je website. Hierin kun je belangrijke pagina’s herhalen en items opnemen die niet op een andere plek passen. Optimaliseer hem aan de hand van bovenstaande bouwstenen en verbeter zo de gebruiksvriendelijkheid van je website, en je rankings in Google. Een goede footer is simpel, goed leesbaar en contrasterend. Prop hem dus niet te vol. Het is geen afvalcontainer waar je zomaar wat pagina’s in gooit die hun plek op de website niet hebben kunnen vinden. De footer is het visitekaartje van je website. Geef het dus de aandacht die het verdient.
Reacties