Google instant: flinke uitbreiding functionaliteit vertrouwde Google zoekpagina
Vele gebruikers roemen Google om zijn eenvoud. Een witte pagina, een balk en een knop. Google zelf is zich hiervan bewust, en houdt daarom het aantal woorden op de witte zoekpagina zo laag mogelijk. Google is hierbij zo streng voor zichzelf, dat ze nooit meer dan 7 van hun meer dan 17 diensten op de startpagina tonen.
Daarom is het extra opvallend dat marktleider Google in een keer een wereldwijd behoorlijk ingrijpende uitbreiding van haar vertrouwde zoekfunctionaliteit heeft doorgevoerd: Google instant “real time search results”. Dit artikel beschrijft welke invloed Google instant gaat hebben op zoekgedrag in Google en Zoekmachine Marketing (zowel op Zoekmachine Optimalisatie als op Zoekmachine Adverteren via Adwords).
Google instant: Real time zoekresultaten
De real-time zoekresultaten zijn een uitbreiding op de bestaande zoekopdrachtenvoorspelling, waarmee Google tijdens het typen suggesties doet om je zoekopdracht aan te vullen. Naast het aanvullen van wat je van plan was in te typen, toont Google nu ook direct de top 5 zoekresultaten bij deze aangevulde zoekopdracht!
Google instant: hoe werkt het?
- De bezoeker gaat naar de Google pagina van zijn land (voor google.nl nog niet ondersteund, dus ga naar http://www.google.com/webhp?sclient=psy)
- De bezoeker begint met het invoeren van de zoekopdracht
- Google vult je huidige zoekopdracht aan met lichtgrijze letters en toont na een fractie van een seconde de bijbehorende zoekresultaten (en laadt de zoekresultaten voor de zoekopdracht-suggesties)
- Tijdens het typen verschijnen de zoekresultaten voor de zoekopdracht die Google denkt dat op dat moment ingevoerd wordt. De gebruiker kan nu stoppen met typen en de volgende acties uitvoeren
- Direct klikken op een preview-zoekresultaat
- De pijltjestoets “naar beneden” gebruiken om de top 4-6 zoekresultaten voor de overige 3-4 zoekopdrachtsuggestie te bekijken
- Op basis van de tegenvallende, niet relevant geachte zoekresultaten en de zoekopdrachtsuggesties de zoekopdracht aanpassen
Google instant voordelen voor de gebruiker
Google geeft aan dat tijdwinst de reden is geweest voor het toevoegen “real time zoekresultaten”.
Als gevolg van het feit dat bezoekers tijdens het typen nadenken over de in te voeren zoekopdracht zit er volgens metingen van Google namelijk ongeveer 300 milliseconden tussen iedere toetsaanslag. Met een gemiddelde lengte van ongeveer 30 karakters duurt een gemiddelde zoekopdracht daardoor 9 seconden, met uitschieters tot wel 30 tot 90 seconden!
Behalve dat een individuele zoekopdracht sneller gaat, heeft Google instant nog een groot voordeel: door de tijdige ‘waarschuwing’ dat de huidige zoekrichting geen relevante resultaten oplevert, zullen gebruikers ook minder zoekopdrachten uitvoeren: beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald zullen ze ook bij Google gedacht hebben!
I feel Lucky! eindelijk te gebruiken
Google biedt nog steeds de mogelijkheid aan “I Feel Lucky!” aan te klikken… De tijden dat bezoekers met het klikken op deze tekst een hele diepe sprong in het diepe namen is vanaf nu gelukkig voorbij.
I Feel lucky betekent vanaf nu “breng me naar het bovenste zoekresultaat dat ik zojuist voorbij zag flitsen!”
Google instant’s verwachte impact op zoekmachine marketing
Betere zoekopdrachten
Doordat Google gebruikers ongerichte zoekopdrachten ingeven, zijn website-eigenaren over de hele wereld verplicht hun website te optimaliseren op ‘containerbegrippen’.
De verwachting is dat Google bezoekers dankzij Google instant betere zoekopdrachten met specifiekere zoektermen gaan gebruiken… Dankzij Google instant zullen gebruikers al vóór het versturen van hun zoekopdracht kunnen concluderen dat hun zoekopdracht té algemene resultaten zal opleveren. Door de snelle ‘preview’ van zoekresultaten zullen velen eerder geneigd zijn gebruik te maken van de suggesties die Google ons allen al jarenlang voorschotelt.
Een voorbeeld van verbeterd zoekgedrag door Google instant: meer bezoekers op zoek naar een Zoekmachine Marketing Bureau zullen tijdens het intypen van de algemene zoekopdracht “zoekmachine marketing” ingaan op Google’s zoekopdrachtsuggestie “zoekmachine marketing bureau” en vervolgens misschien zelfs “zoekmachine marketing bureau Amsterdam” selecteren!
Voordeel: minder zoekmachine marketing op containerbegrippen – Meer op longtail
Het goede nieuws voor website-eigenaren dat ze minder kostbare tijd en moeite zullen hoeven investeren in het gevonden worden op deze containerbegrippen.
Nadeel: top 5 positie in Google wordt belangrijker
Het slechte nieuws voor website-eigenaren is dat een positie in de top 5 ‘preview’ zoekresultaten steeds belangrijker wordt. De tijd die website-eigenaars besparen door minder te hoeven optimaliseren op vindbaarheid op ‘containerbegrippen’ zullen ze moeten gebruiken om ervoor te zorgen dat hun website in de Google instant preview top 5 getoond wordt bij de voor hen relevante longtail-zoekopdrachten..
Google instant impact op zoekmachine optimalisatie
De technieken voor SEO blijven hetzelfde: Google en andere zoekmachines moeten websites nog steeds snel kunnen crawlen en makkelijk kunnen interpreteren.
Een logische sitestructuur, goede URLs, paginatitels, het gebruik van met subkopjes in SEO-vriendelijke teksten, beschrijvingen bij afbeeldingen en het gebruik van relevante woorden in linkteksten blijven dus onverminderd belangrijk.
Google instant impact op Zoekmachine Adverteren
Google instant en Adwords: what would Google do?
Zo’n beetje alle (gratis) diensten van Google dragen uiteindelijk bij aan het verbeteren van de via Google Adwords en Google Adsense getoonde advertenties (hun verdienmodellen). Op basis hiervan zouden we van Google het volgende gedrag kunnen verwachten:
- De onderste 3-4 organische zoekresultaten verdwijnen van het scherm, ten koste van real-time betaalde zoekresultaten: dit heeft tot gevolg dat betaalde zoekresultaten belangrijker ten opzichte van de organische
- Google bepaalt welke zoekopdrachtsuggesties zij toont. Het ligt voor de hand dat Google gebruikers zal proberen te sturen naar zoekopdrachten met de hoogste CPC…
- Doordat Google er beter in zal slagen bezoekers te sturen naar ‘standaard zoekopdrachtsuggesties’ vergroot zij de competitie -en dus de CPC- op deze ‘medium tail’ zoekopdrachten
- Doordat meer gebruik gemaakt zal worden van de standaard zoekopdrachtsugesties (‘medium tail) zal het adverteren op ‘long tail’ minder effectief blijken…
- Google kan gedurende één zoekopdracht meerdere Adwords tonen aan bezoekers… sceptici vermoeden dat Google in de toekomst behalve op kosten per klik (CPC) wellicht ook zal gaan afrekenen op het aantal vertoningen (CPM)
Ook voor betaalde zoekmachine marketing (Adwords) wordt het dus belangrijker om in de top 5 van (betaalde) real-time zoekresultaten te verschijnen … in tegenstelling tot de organische zoekresulaten -waar een verschuiving optreedt van de short-tail naar de medium tail- zouden de zoekopdrachtsuggesties in het geval van Adwords een verschuiving van van de long-tail naar de medium tail kunnen betekenen… waardoor de CPC op deze ‘medium tail’ zal toenemen.
Google instant impact op Google Analytics webstatistieken
Bijna al het zoekgedrag van bezoekers op website vanuit Google is met behulp van een Custom filter te meten, zo ook of bezoekers uw website bezoeken door het aanklikken van een Google instant real time zoekresultaat.
Reacties