Jij hebt je eerste Google Shopping campagne opgezet. Hiermee ben je goed op weg! Maar hoe zorg je ervoor dat jouw producten optimaal vertoond worden in Google Shopping? Dat kan gemakkelijk met een paar simpele aanpassingen. In deze blog geef ik je 10 handige tips waarmee jij zorgt dat je producten beter zichtbaar worden.
Heb je nog nooit een Google Shopping campagne opgezet? In deze blog lees je hoe je dat stap voor stap doet.
10 tips om je Google Shopping advertenties te verbeteren
Om te beginnen vallen er een aantal optimalisaties te behalen rondom de producttitels. Een producttitel omschrijft wat jij aanbiedt. Een goede producttitel geeft de klant direct de informatie die hij of zij nodig heeft om geïnteresseerd te raken in jouw product. Ook is het belangrijk voor Google om je producten beter te begrijpen. Je doet het dus niet alleen voor de menselijke gebruiker. Een producttitel kan je advertentie maken of breken. Volg onderstaande tips om een goede titel te schrijven:
Tip 1. Gebruik alle 150 beschikbare karakters
Er zijn binnen Google Shopping 150 karakters beschikbaar om je product te omschrijven. Voor de bezoekers worden er ongeveer 70 vertoont, maar dat wil niet zeggen dat je moet stoppen bij 70 karakters. Google identificeert jouw producten, naast de productnaam en de product ID, ook op basis van de producttitel. Hoe meer informatie jij hierin geeft, hoe beter Google een beeld kan krijgen van het product dat jij verkoopt. Maak dus gebruik van alle karakters die je hebt.
Tip 2. Hanteer een duidelijke producttitel structuur
In je producttitel laat je niet alleen aan bezoekers zien welk product jij aanbiedt. Ook aan Google laat je zien op welke zoekwoorden het product gevonden moet worden. Het is dus belangrijk dat je deze zoekwoorden opneemt in de producttitel. Om dit zo succesvol mogelijk te doen is het slim om een bepaalde structuur te gebruiken. Op die manier wordt het geen rommeltje en is het voor de klant goed leesbaar.
Online zijn er meerdere methodes te vinden voor het juist opbouwen van producttitels. Hieronder vind je een overzicht van veelgebruikte structuren om jouw producttitels per categorie te optimaliseren.
Categorie | Structuur | Voorbeeld |
Kleding | Merk + gender + producttype + attributen (maat, kleur, materiaal) | Nike Sportswear T-shirt – Men – crewneck – stretch – Maat M – Katoen |
Gebruiksartikelen | Merk + producttype + attributen (hoeveelheid, materiaal, afmetingen, unieke producteigenschappen) | Hema – Badhanddoek – Set van 3 – 100 x 200 cm – Katoen – Zware kwaliteit |
Electronica | Merk + attributen + producttype + model | Razer Baslisk X + Draadloze Gaming Muis + 16000 DPI Zwart |
Seizoensproducten | Merk + gelegenheid + producttype + attributen | Jack Daniel’s Tin box + Vaderdag cadeau + 70cl met 2 glazen |
Boeken | Titel + auteur + type (e-book, hardcover) | De zeven eigenschappen van effectief leiderschap – Stephen R. Covey – hardcover |
Sport- en buitenproducten | Merk + sport + gender/leeftijd gerelateerd + producttype | Dunlop Hyper Lite TI + junior + Squash Racket |
Tuinproducten | Merk + producttype + attributen (materiaal, afmetingen, hoeveelheid) | Westfalia + tuinhark 14 tanden + roestvrijstaal + 36 cm breed + set van 2 |
Algemeen | Merk + producttype + attributen (hoeveelheid, afmetingen, kleur, materiaal) | Trixie + kattenspeelgoed set + 21 speeltjes + multicolor + diervriendelijk materiaal |
Bedenk per productcategorie hoe belangrijk het merk van het product is. Als deze minder van belang is, heb je ook de mogelijkheid deze verder naar achter te schuiven in de opbouw. Welke positie je kiest is aan jou.
Tip 3. Maak gebruik van cijfers en tekens
Gebruik hoofdletters binnen de titel om het merk en de uitvoering te benoemen. Gebruik daarnaast cijfers (niet uitgeschreven) om de aantallen of specificaties van jouw producten aan te geven. Zo bespaar je karakters. Maak als laatste gebruik van verticale streepjes (|), horizontale streepjes (-) en schuine streepjes (/) als scheidingstekens om de titels overzichtelijk te maken.
Tip 4. Benoem je USP’s & CTA’s
Binnen de producttitel heb je de mogelijkheid om de Unique Selling Points (USP’s) en Call-To-Actions (CTA’s) toe te voegen. Zo kun je de klant motiveren om op jouw product te klikken. Heeft jouw product meer functionaliteiten dan de concurrent? Geef dit dan aan binnen de producttekst. Bijvoorbeeld: 128-delig Zwitsers zakmes. Je kunt de klant ook motiveren door schaarste te creëren met gelimiteerde artikelen. Bijvoorbeeld: Limited Edition Signed Nike Air Max 1 F&F Parra.
Naast de producttitel zijn er nog enkele andere mogelijkheden om de feed te optimaliseren. Tip 5 t/m 7 gaan jou hierbij helpen:
Tip 5. Voeg unieke product-ID’s toe
GTIN- en EAN-codes zijn unieke productcodes voor de artikelen die jij aanbiedt. Door het toevoegen van deze codes aan jouw artikelen kan Google gemakkelijker herkennen om welke artikelen het gaat. Op deze manier komen jouw artikelen in aanmerking om vertoond te worden, als er wordt gezocht naar een product dat bij deze GTIN- of EAN-code hoort.
Tip 6. Voeg Google Product Categories toe
Voeg een ‘’Google Product Categorie’’ toe aan je producten. Hiermee weet Google beter om wat voor een product het gaat. Deze categorieën voeg je handmatig toe. De lijst van de categorieën kun je hier vinden.
Tip 7. Gebruik de juiste foto’s voor je artikelen
Google stelt een aantal eisen aan het gebruik van foto’s. Denk aan een crawlbare URL of het gebruik van een door Google ondersteunde bestandsindeling (GIF, JPEG, PNG of TIFF). Er zijn nog een aantal factoren waardoor jouw Google Shopping advertenties nog beter worden. Gebruik in je foto’s bijvoorbeeld een witte of transparante achtergrond. Hierdoor past je productafbeelding beter in de ontwerpelementen van Google. Zorg ook dat je producten niet minder dan 75%, maar ook niet meer dan 90% van de afbeelding in beslag nemen. Hierdoor kunnen bezoekers het product duidelijk zien, ook als zij inzoomen op de afbeelding.
Aanvullend zijn hier nog twee tips om jouw Google Shopping campagne binnen de Google Ads omgeving te verbeteren:
Tip 8. Sluit irrelevante zoektermen uit
Net als je Search Ads wil je niet dat jouw advertenties worden vertoond op zoektermen die niet relevant zijn voor jouw product. Door ze uit te sluiten zorg je dat jouw producten hier niet meer op vertoond worden. Uitsluitingszoekwoorden kan je toevoegen onder: Campagne > Zoekwoorden > Uitsluitingszoekwoorden.
Tip 9. Splits producten op basis van bestsellers
Als jouw campagnes een tijdje draaien zie je al snel welke producten het goed en minder goed doen. Om dit overzichtelijk te maken en hierop te sturen is het goed om je producten op te splitsen in productgroepen. Dit kan je doen op basis van bestsellers. Door producten te splitsen kan je middels bod aanpassingen de omzet maximaliseren van de belangrijkste producten.
Tot slot een laatste tip over de algemene werkmethode bij Google Shopping:
Tip 10. Beschouw Google Shopping als een continu proces
Jouw campagne is niet in één keer geoptimaliseerd. Na verloop van tijd verkrijg je waardevolle informatie over hoe jouw producten presteren in Google Shopping. Regelmatig hierop sturen is belangrijk om de beste resultaten te behalen. Vergelijk de productprestaties om bij te dure producten bod aanpassingen te doen. Ook kun je ervoor kiezen om deze producten helemaal te pauzeren. Of probeer met een aanpassing binnen de producttitels (op basis van de nieuw verkregen zoekresultaten) een nieuwe doelgroep aan te spreken. Het komt erop neer dat de optimalisatie van je Google Shopping Ads nooit helemaal klaar is. Het is een continu proces. Succes!
Reacties