Zijn reviews goed voor zoekmachine optimalisatie?
We hebben tot dusver niet kunnen aantonen dat reviews de ranking van websites positief of negatief beïnvloeden. Het effect op zoekmachine optimalisatie schijnt dus gering te zijn.
Desalniettemin stimuleert Google het implementeren van reviews wel. Met behulp van Google Webmastertools en zelfs een Rich Snippet tool legt Google uit hoe je Rich Snippets implementeert voor je webshop of website. Het betreft hier het verrijken van je broncode met coderingen waardoor in de natuurlijke zoekresultaten de beoordelingen die door uw klanten worden gegeven worden getoond.
Er zijn 2 soorten reviews
In dit artikel richten we ons specifiek op de reviews die via review bedrijven gekoppeld zijn aan betaalde AdWords Campagnes. Het artikel gaat dus niet over de reviews die in de natuurlijke Google resultaten verschijnen. (aanvulling met dank aan Jeroen Smeekens)
Reviews met sterretjes geven betrouwbaarheid aan
Mensen zijn eerder geneigd ergens te logeren of ergens te eten wanneer het hotel of restaurant door veel mensen zijn bezocht en die daar een positieve en fijne ervaring hebben gehad. Wanneer je voor het eerst ergens gaat dineren wil je graag weten dat je krijgt wat je verwacht. Reviews van andere klanten helpen daarbij. Zo krijg je als consument een onafhankelijk oordeel gebaseerd op ervaringen van anderen.
Welke review bedrijven zijn er?
Er zijn een aantal bedrijven gespecialiseerd in het implementeren en verzamelen van reviews voor webshops en websites. Zo is er Trustpilot vanaf €79 per maand, Ekomi prijs op aanvraag, Kiyoh vanaf €14,90 per maand, The Feedback Company vanaf €19 per maand.
Naast deze review bedrijven zijn er de vergelijkingswebsites die ook review mogelijkheden aanbieden. Kieskeurig, Ciao, Prijsvergelijk en Beslist verzamelen allemaal reviews voor de webwinkeliers. Hiervoor hoeft niet te worden betaald maar zaak is wel dat je met je webwinkel adverteert binnen een van deze vergelijkers.
Hogere conversie en CTR door reviews
Uit een studie blijkt dat reviews een positief effect hebben op conversies. Volgens Reevo leveren reviews een salesboost van 18% tot 26% op. Uit een ander onderzoek blijkt tevens dat 63% van de bezoekers eerder converteert wanneer een website reviews bevat. Voor conversie optimalisatie raden we het implementeren van reviews dus sterk aan. Naast een hogere conversie hebben reviews een positieve invloed op de CTR (doorklikpercentage naar uw website). Gemiddeld krijgen advertenties met reviews een 17% hogere CTR dan dezelfde advertenties zonder beoordelingen. Dit betekent dat u de effectiviteit van uw Google Adwords campagnes kunt verbeteren.
Manieren om reviews te verzamelen
Verzamelen van reviews kan op verschillende manieren. Via de website zelf, via e-mail (zowel nieuwsbrieven als transactionele email (de mail die je ontvangt na een bestelling) of via Social Media zoals Facebook. Het belonen voor reviews blijkt geen invloed te hebben op de kwaliteit van de reviews. Met andere woorden: reviews die beloont worden zijn net zo betrouwbaar als reviews zonder beloning.
Doe iets met slechte reviews!
Zie negatieve review als verbeterpunt en als opbouwende kritiek. Doe wat met die klantenbeoordelingen! Klagen over slechte reviews is weinig constructief. Zaken verbeteren naar aanleiding van slechte reviews is natuurlijk vele malen beter. Bedank de beoordelaar voor zijn of haar kritiek. Beloon hem of haar met een kortingsbon of iets dergelijks en ga met de kritiek aan de slag! Vaak wordt het persoonlijk contact vermeden met een kritische klant. Jammer, want zo’n klant neemt wel de moeite om iets over uw product of dienst te melden. Behandel zo’n klager juist extra serieus!
bronnen:
MarketingFacts – Vertrouwen in Online Reviews
MarketingFacts – Cadeautjes beïnvloeden reviews niet
Google AdWords – Hoe verkopersbeoordelingen werken
Reacties