Sinds een aantal dagen is het bekend gemaakt dat de oude vertrouwde keyword planner van Google wat wijzigingen heeft gehad. Voorheen was het een redelijk bruikbare tool voor het inrichten van Google AdWords campagnes op basis van zoekvolumes. Ook voor de SEO was het erg handig om te kijken hoeveel zoekvolume er zat op specifieke (long tail) keywords. Onlangs waren er meldingen dat de keyword planner nog enkel te gebruiken was voor gebruikers met een actieve campagne in Google AdWords. Gelukkig voor de SEO’s onder ons kwam er redelijk snel een statement van Google waarin ze aangaven dat dit een technische issue was.
Gecombineerde zoekvolumes in de Google Keyword Planner
Gelukkig laat de keyword planner nog wel nieuwe ideeën voor zoekwoorden zien die relevant zijn aan het opgegeven zoekwoord. Vooralsnog weten de meer bedreven SEO schatgravers en goudzoekers onder ons maar al te goed dat de “gouden” keywords met andere tools beter te achterhalen zijn. Dit zijn namelijk geen zoekwoorden waar een sterke concurrentie op zit, maar wel een zoekvolume wat interessant genoeg is om de focus op te leggen. Enkele voorbeelden van deze tools zijn www.ubersuggest.io en de Google Search Console.
Het lijkt er wederom op dat Google zijn missie om het de SEO’s zo lastig mogelijk te mogelijk erg subtiel voortzet. Het is natuurlijk niet gek, de bedragen die in Google AdWords omgaan zijn inmiddels ongekend. Met de laatste wijziging waar 4 resultaten worden getoond in plaats van 3 zijn de CPC’s ook wat gestegen voor diverse verticals.
Wat Google nu gedaan heeft is bepaalde zoekwoorden met elkaar combineren en zo enkel een “collectief” zoekvolume weer te geven. Ze zijn ook erg creatief geweest met het bepalen wat wel samengevoegd wordt en wat niet.
Om een aantal voorbeelden te geven hoe verwarrend het kan zijn volgt hieronder het vertaalde overzicht van Search Engine Land: De keywords zijn Engels gelaten voor de juistheid.
Scenario | Zoekwoord | Gemiddelde maandelijkse zoekopdrachten |
---|---|---|
Enkelvoud en meervoud wordt gecombineerd | cat | 3,350,000 |
cats | 3,350,000 | |
– | – | – |
Enkel en meervoud wordt apart weergegeven | seo service | 6,600 |
seo services | 27,100 | |
– | – | – |
Gecombineerd zoekvolume voor afkorting | pay per click | 135,000 |
ppc | 135,000 | |
– | – | – |
Verschillende zoekvolumes voor synoniem en afkortingen | search engine marketing | 12,100 |
search marketing | 2,900 | |
sem | 368,000 | |
– | – | – |
Sommige aan elkaar geschreven worden krijgen verschillende volumes | car wash | 550,000 |
carwash | 550,000 | |
Andere aan elkaar geschreven zoekwoorden niet | dog walker | 22,200 |
dogwalker | 2,900 | |
auto body shop | 49,500 | |
autobody shop | 2,400 | |
– | – | – |
Meervoud en afkortingen met verschillende zoekvolumes | cfp | 110,000 |
cfps | 4,400 | |
certified financial planners | 480 | |
– | – | – |
Zoekwoorden met spelfouten met verschillende zoekvolumes | financial advisor | 74,000 |
financial adviser | 6,600 | |
– | – | – |
Niet geteld als synoniemen | ecommerce business | 8,100 |
ecommerce company | 4,400 | |
ecommerce firm | 110 | |
Synoniemen en zoekwoorden in een andere volgorde met verschillende zoekvolumes | remarketing | 22,200 |
retargeting | 18,100 | |
remarketing adwords | 2,400 | |
adwords remarketing | 1,600 |
SEO zoekwoordstrategie bepalen met Google Keyword Planner?
Dit wordt nu dus een stuk lastiger. Als we kijken naar de eerste keywords cat & cats. Het gecombineerd zoekvolume is gelijk. Maar in werkelijkheid kan hier een aardig verschil in zitten. Dit betekend dat als je SEO technisch een keuze moet maken tussen deze twee keywords je voor een dilemma kan staan. Ook zien we aan de verschillende voorbeelden dat er geen duidelijke lijn en regel is vanuit de Google AdWords Keyword Planner.
Dit maakt het lastiger om de juiste keywords te bepalen. Het laatste wat je wilt is dat je flink wat SEO werk doet op bijvoorbeeld het keyword “spoedtandarts” terwijl het zoekvolume (volgens de Google Keyword Planner vandaag) op “spoed tandarts” bijna 3 keer zo hoog is. In de onderstaande afbeelding is het verschil te zien. Nu is het natuurlijk niet zo dat we als SEO’s helemaal geen gebruik meer kunnen maken van de keyword planner. We moeten er alleen op een creatievere manier mee omgaan. Uiteindelijk geldt het voor alle gebruikers, dus elke SEO’r heeft er mee te kampen.
Er is eerder een artikel geschreven over handige tips en tricks over hoe de Google Keyword Planner te gebruiken als SEO. Of Google dit ook zo bedoeld had is onwaarschijnlijk. Wellicht heeft het iets te maken met de recente wijziging(en) die heel subtiel worden doorgevoerd ten gunste van Google AdWords.
Google Keyword planner vs Google Search Console
In de Google Search Console kan je terugvinden op welke keywords jouw website wordt vertoond en bezocht. Het aantal vertoningen zou ongeveer in dezelfde getallenrange moeten zitten als het zoekvolume in de Google Keyword Planner. We hebben een aantal zoekwoorden vergeleken op onze eigen website waar genoeg verkeer op zat om een goed beeld vormen. Wat we terug zien is dat de getallen met elkaar verschillen.
Opvallend is dat bepaalde zoektermen bijna exact overeenkomen. Andere zoektermen lopen flink uiteen als we kijken naar de resultaten. Omdat Google dus bepaalde zoektermen combineert op basis van synoniemen, afkortingen en meervoudsvormen kunnen we deze verschillen verklaren. In het bovenstaande voorbeeld zien we wel terug dat het erg moeilijk in te schatten is welke zoekcombinaties wel of niet worden samengevoegd. De vergelijking maken met de Google Search Console is dus zeker aan te raden als het gaat om het bepalen van je keywordstrategie.
Hieronder een overzicht voor onze pagina “wat is mijn ip adres ” De zoekvolumes zijn van Juni 2016 uit de Google Keyword Planner. De vertoningen uit de Google Search Console zijn ook van Juni 2016.
Zoekopdrachten | Vertoningen | Keywords | zoekvolume | |
ip adres ziggo | 585 | ip adres ziggo | 720 | |
wat is mijn ip | 20942 | wat is mijn ip | 33100 | |
wat is een ip adres | 593 | wat is een ip adres | 720 | |
ip adres | 5736 | ip adres | 12100 | |
ziggo ip adres | 464 | ziggo ip adres | 590 | |
snippet | 619 | snippet | 880 | |
wat is ip adres | 327 | wat is ip adres | 320 | |
wat is mijn ip adres ziggo | 86 | wat is mijn ip adres ziggo | 50 | |
online marketing plan | 462 | online marketing plan | 170 |
Wat kunnen we verder nog verwachten van Google?
We weten inmiddels al sinds de Hummingbird update dat Google heel goed weet dat SEO en Search Engine Optimization hetzelfde zijn. Er is natuurlijk een reden dat de zoekvolumes worden gecombineerd, en hiermee dus minder transparant worden gemaakt. Het zou goed te maken kunnen hebben met het feit dat Google de SEO’s toch willen bewegen om content te schrijven die nog natuurlijker is. In plaats van 10 keer SEO op de pagina te vermelden kan er ook gebruik worden gemaakt van Search Engine Optimization of zoekmachineoptimalisatie. Uiteindelijk zal dit naar verwachting nog een meer een “best practice” worden. Wie weet tenslotte nog op welke afkorting of synoniem het grootste zoekvolume zit.
Eindconclusie
De Google Keyword Planner is na geruime tijd niet meer de tool die het ooit was. Google heeft een geheime agenda, en met elke kleine wijziging kunnen we enkel speculeren, testen en innovatiever worden. Zo blijft de aloude strijd tussen SEO en SEA bestaan. Het lijkt bijna wel alsof Google de optie om via AdWords te adverteren voorrechten verleend die ten koste gaan van SEO inpanningen.
Reacties