Maar liefst 30% van de online shoppers belandt op de productpagina. Dat betekent dat je er veel tijd en liefde in moet steken om de klantbeleving te verbeteren en bezoekers over de streep te trekken. Hier begint het verkopen pas echt. Veel webshop eigenaren zijn goed op weg en volgen de grote berg aan optimalisatie tips op. Hiermee ben je er echter nog lang niet. Elk soort product en type merk vraagt namelijk om een andere klantbeleving. Maar hoe creëer je die? In deze blog ontdek je welke klantbeleving het beste bij jouw bedrijf past. Ook geven we op basis van onderzoek praktische handvatten om effectieve product- en dienstenpagina’s te bouwen. Via deze weg ga jij het maximale uit je webshop halen!
Optimalisatie tips in overvloed
Mensen die op zoek zijn naar een product of dienst belanden vaak direct op de productpagina. Maar liefst 30% van de sessies start hier. Logisch dus dat je deze wilt optimaliseren om de gebruikerservaring te verbeteren en meer conversies te behalen. De tips voor het finetunen van productpagina’s vliegen je tegenwoordig om de oren: gebruik uitklapmenu’s, plaats klantrecensies hoog, schrijf goed scorende productteksten, zorg voor een snelle laadtijd, maak het product tastbaar met de juiste afbeeldingen, en ga zo maar door. Natuurlijk zijn deze elementen heel belangrijk, maar het blijft vrij basic. Wil je écht verkopen, dan moet je zorgen voor een ultieme klantbeleving. Dat is je sleutel naar extra omzet. Het Amerikaanse blad Forbes stelt dat klantbeleving in 2020 de belangrijkste reden is om een bepaalde winkel of een specifiek merk te kiezen.
De boodschap is duidelijk: er is werk aan de online winkel! De ultieme klantbeleving ga je echter niet bereiken door enkel het toepassen van de eerdere genoemde tips. Bovendien vraagt elk soort product en type merk om een andere beleving, en moet je met bepaalde aandachtspunten rekening houden. Daarom heb je een doordachte aanpak nodig die aansluit op jouw business en de producten of diensten die je aanbiedt.
Vooruitstrevend onderzoek
Alexander Bleier en Robert Palmatier deden onderzoek naar hoe verschillende design elementen op een productpagina de online klantbeleving vormen, en hoe dit op haar beurt het aankoopgedrag beïnvloedt. Voorheen richtten onderzoekers zich vooral op de invloed van een informatieve en entertainende klantbeleving. Bleier en Palmatier voegden hier een sociale en zintuiglijke klantbeleving aan toe. In hun studie namen ze ook de betrouwbaarheid van een merk mee. Daarnaast maakten ze onderscheid tussen search en experience producten/diensten:
- Search. Bij search producten of diensten kunnen de kenmerken vooraf vergeleken worden. Bijvoorbeeld: ‘deze camera kan verbinden met iOS of Android-apparaten ’, of ‘dit overhemd heeft een slim-fit pasvorm’.
- Experience. Hierbij evalueert de gebruiker het product of de dienst na gebruik. Bijvoorbeeld: ‘dit vakantiepark is kindvriendelijk’, of ‘in dit restaurant is het eten exclusief en de sfeer en ambiance zijn overweldigend’.
De uitkomsten van het onderzoek geven ons praktische handvatten voor het bouwen van effectieve product- en dienstenpagina’s. Met andere woorden: hoe kunnen we ze nog beter aan laten sluiten op de doelgroep? Om erachter te komen welke beleving het beste werkt voor jouw business, afhankelijk van het soort product/dienst dat je aanbied en de betrouwbaarheid van je merk, doorloop je onderstaand schema. Zo kom je uit bij jouw persoonlijke advies.
Volg je persoonlijke route
De beste klantbeleving voor jouw business
A. Informatieve beleving
Bied jij een search product/dienst aan, en heb je in de loop der tijd een stabiel merk opgebouwd? Dan ben je goed bezig! Wanneer je werkt aan een informatie beleving til je je productpagina’s naar een hoger niveau. Hiervoor kun je het volgende doen:
- Beschrijf de details van je product/dienst. Focus je dus op de bijzonderheden en trek daarmee de aandacht van bezoekers.
- Vat de eigenschappen samen in 5 bullet points in plaats van 3.
- Zorg voor een vergelijkingsmatrix waarmee het focus product wordt vergeleken met gerelateerde producten.
- Geef suggesties voor gerelateerde producten die klanten erbij kunnen aanschaffen.
- Laat je product of dienst schitteren door sterrenbeoordelingen van andere klanten toe te voegen.
B. Entertainende beleving
Jij biedt een search product/dienst aan, maar helaas ben je nog niet zo bekend bij je doelgroep. Daar kun je nu verandering in brengen. Jouw doelgroep bereik je met entertainende productpagina’s. Hoe je dat doet? Gebruik in ieder geval onderstaande tips:
- Zorg voor grote afbeeldingen, en dan bedoelen we ook écht groot. Gebruik levensgrote afbeeldingen die het hele scherm van bezoekers vullen. Hiermee breng je je webwinkel tot leven en neem je ze mee in jouw wereld.
- Laat klantbeoordelingen zien op de pagina. De ervaringen van eerdere bezoekers zorgen voor vertrouwen bij een nog onbekend merk.
C. Sociale beleving
Experience producten/diensten zoals die van jou hebben baat bij een pagina die een sociale beleving creëert. Houd hierbij het menselijke aspect in je achterhoofd, daar ga jij het verschil mee maken. Dat doe je zo:
- Schrijf de productteksten in spreektaal. Dit kun je doen door bijvoeglijke naamwoorden te gebruiken (geweldig/dagelijks/handig) en zelfreflectie vragen te stellen (Heeft u weleens last van nek- schouder of rugklachten?). Spreek de bezoeker persoonlijk aan door ‘jou’ of ‘u’ te gebruiken.
- Laat door middel van lifestyle foto’s zien hoe het product gebruikt wordt.
- Zorg dat deze afbeeldingen lekker groot zijn.
- Vermijd een contentfilter zoals ‘lees meer’. Dit werkt averechts omdat de bezoeker moeite moet doen.
- Voeg tot slot sterrenbeoordelingen toe van andere klanten, dat maakt het menselijk en dus realistischer.
D. Zintuiglijke beleving
Voor hogere conversie bij experience producten/diensten zijn zintuiglijke belevingen ook erg nuttig. Hiermee prikkel je de zintuigen van de bezoeker. Ik hoor je denken: ‘Dat lukt toch niet met alleen een beeldscherm?’ Niets is minder waar. Hoewel het ene zintuig natuurlijk gemakkelijker te prikkelen is dan de andere, kun je een goede poging doen. Om een zintuiglijke beleving op je site te realiseren is er vaak meer budget nodig. Mocht je de mogelijkheid hebben, dan kun je deze beleving als volgt creëren:
- Gebruik een productvideo met zowel audio als dynamische visuals om een product of dienst te presenteren.
- Plaats tegels bij je product waarmee de bezoeker kan inzoomen op de belangrijke producteigenschappen.
Optimaliseren maar!
Nu je jouw persoonlijke weg naar meer conversies gevonden hebt, kun je direct aan de slag met het creëren van de ultieme klantbeleving. Het blijft de vraag in hoeverre dit te realiseren is voor mkb-bedrijven. Vanwege een beperkt budget is het optimaal doorvoeren van een zintuigelijke beleving bijvoorbeeld vaak niet haalbaar. Daarmee lijkt deze aanpak alleen weggelegd voor grote bedrijven zoals Apple, die de zintuiglijke klantbeleving helemaal begrepen heeft. Het is juist ook een kans, omdat veel mkb’ers zich er niet aan wagen. Hierin kun jij je dus onderscheiden. Desalniettemin blijft het belangrijk om in je achterhoofd te houden dat verschillende soorten producten/diensten en merken, om andere klantbelevingen vragen. Er is dus niet één beleving die werkt. Kijk welke aanpak past bij jouw business en probeer dit zo goed mogelijk toe te passen op je site. Dan is het geen ramp als je zo nu en dan een andere weg inslaat.
Reacties