Online Marketing Bureau Stramark wouter fenna frans klein

Knallen in 2021? Volg de belangrijkste SEO trends

Volg de belangrijkste SEO trends blog Stramark

De tips, tricks en aanbevelingen voor 2021 vliegen je waarschijnlijk om de oren. Na de sombere periode door het coronavirus delen experts maar al te graag hoe SEO er volgend jaar uit komt te zien. Voor dit artikel hebben wij de belangrijkste trends eruit gehaald, zodat jij je strategie daarop kunt afstemmen. Op die manier ben jij echt klaar voor 2021 en zorg je dat je het nieuwe jaar overleeft met jouw webshop. Of beter: dat je (nog meer) groei doormaakt!

Trend #1. Meer kansen voor webshops

We hebben allemaal gemerkt dat door de coronacrisis winkels dicht gingen of slechts beperkt open mochten. Voor veel ondernemers was dit een goede reden om een online shop te openen. Ook bleven consumenten vaker thuis en deden zij hun aankopen online. Hier valt op het gebied van SEO veel te winnen. Door veranderde behoeftes zoeken consumenten naar andere producten en/of diensten. Zoekwoorden die voorheen veel gebruikt werden kunnen nu minder belangrijk zijn en andersom.

Hoog tijd dus om nieuw zoekwoordenonderzoek uit te voeren. Bedenk welke zoektermen men intypt in Google, bekijk het zoekvolume en ga na hoeveel concurrentie hierop zit. Denk aan producten die mensen in tijden van corona nodig hebben en ga na of jij dit aanbiedt of kan gaan aanbieden. Koffie, bureaustoelen, headsets, pantoffels, gordijnen, etc. Combineer een dergelijk zoekwoord bijvoorbeeld met het woord ‘kopen’ en je zult zien dat er flink wat zoekvolume op zit.

Door juist nu op deze trend in te spelen, loop je in de toekomst voor op concurrenten die er geen werk van maken. De kans is groot dat mensen de online gekochte producten blijven bestellen via webshops. Een goed geoptimaliseerde webshop komt dan zeker van pas.

Trend #2. Advertenties in Google Ads worden duurder

Meer webshops betekent meer online concurrentie. Met als gevolg dat de klikken in Google Ads waarschijnlijk duurder zullen worden. Je budget zomaar verlagen is geen optie omdat dit invloed heeft op de resultaten. Daarom doe je er goed aan om in te zetten op meerdere kanalen, SEO bijvoorbeeld. Hiermee zorg je dat je minder afhankelijk bent van betaalde advertenties en je bent goed vindbaar op de lange termijn. Met andere woorden: je werkt aan duurzaam resultaat.

Trend #3. Trage websites zijn uit den boze

Al vanaf 2016 kijkt Google naar het functioneren van de mobiele versie van een website voor het bepalen van een pagina ranking. Mobile first indexering werd alleen gebruikt bij websites die een mobiele versie hadden. Bij nieuwe websites werd automatisch deze indexering toegepast. Gek genoeg zijn er nog steeds websites die hun mobiele versie niet op orde hebben. Gevaarlijk, want Google laat weten dat ook die websites nu een mobile first indexering krijgen.

Een begrijpelijke stap, want consumenten doen steeds vaker zoekopdrachten via hun smartphone. Internet is tegenwoordig bijna overal beschikbaar. Uit onderzoek blijkt dat het mobiele verkeer de afgelopen zeven jaar met 222% is gestegen. Vanaf 2015 overtroffen mobiele zoekopdrachten de zoekopdrachten op desktops. Daarbij komt dat 52% van het internetverkeer in de wereld afkomstig van een mobiel apparaat. Bovendien wordt de technologie steeds beter. Grote kans dus dat het aantal mobiele zoekopdrachten verder toe zal nemen.

Zorg daarom dat je werk maakt van je mobiele website. Dat betekent een snelle laadtijd (onder een seconde) en een gebruiksvriendelijke website die juist vertoond wordt. SEO wordt dus een stukje technischer. Met enkel een snelle en gelikte desktopversie van je website zul je al snel merken dat je niet meer bovenaan in de zoekresultaten komt. Voel jij je aangesproken en denk je nog geen goede mobiele versie van je website te hebben? Check het met de mobile friendly test van Google.

Trend #4. Geschreven content wordt belangrijker

De coronacrisis is voor veel webshops het ideale moment om bestaande content op te frissen. Structureer je interne linkstructuur, verwijder of herschrijf oude informatie, of maak verse content op basis van nieuw zoekwoordenonderzoek dat je hebt gedaan (zie trend #1). Op die manier leg je een goede basis en ben je organisch beter vindbaar als de crisis voorbij is.

Onthoud hierbij dat kwaliteit boven kwantiteit gaat. Google legt de lat hoog als het gaat om het beoordelen van websites. Bezoekers moeten vinden waar ze naar zochten. Daarom worden websites met kwalitatief goede teksten (lees: unieke, relevante en goed leesbare teksten) beloond. Schrijf dus niet alleen voor de zoekmachine maar vooral voor de lezer, want Google kan zulke teksten steeds beter herkennen. Daarmee sta je gegarandeerd sterker.

Trend #5. Dynamische content in opmars

Hoewel kwalitatieve content op je webshop belangrijk blijft, neemt het belang van video, dynamische content en andere visuele elementen toe. Denk bijvoorbeeld aan productvideo’s die naast de gewone afbeeldingen laten zien hoe kleding gedragen kan worden. Webshop NA-KD past dit veelvuldig toe op de website:

video ecommerce

Het advies is om je nu op zowel tekst als dynamische content te richten, aangezien beiden essentieel zijn voor jouw webshop. Wellicht dat tekst het in de toekomst verliest van andere contentvormen, maar daar kunnen nog geen uitspraken over gedaan worden.

Trend #6. Gratis productweergave in Google

Even geleden maakten we het al bekend: Google Shopping binnenkort wereldwijd gratis. Ook in Nederland is het nu mogelijk voor webshopeigenaren om binnen Google Shopping producten gratis weer te geven. De gratis productvermeldingen zijn zichtbaar onder het tabblad ‘Shopping’. Een mooi gebaar natuurlijk van Google in deze moeilijke tijden, maar de vraag is of er op de lange termijn voor betaald zal moeten worden. Neem bijvoorbeeld Google Keyword Planner. Deze tool was in eerste instantie gratis, maar tegenwoordig moet je hiervoor een betalende adverteerder zijn bij Google Ads.

Wat betekent dit voor jouw webshop?

Hoger in Google komen deed je vroeger door slimme SEO trucjes te gebruiken en teksten te optimaliseren voor zoekmachines. Op basis van bovenstaande trends kunnen we stellen dat SEO trucjes nu toch echt verleden tijd zijn. Ook spampagina’s met kromme zinnen behoren tot het verleden. Google is slimmer geworden en beoordeelt jouw webshop voortaan op toegevoegde waarde. Zet kwaliteit dus op de eerste plaats, net als de snelheid van jouw mobiele website. Verdiep je in jouw doelgroep en ontdek waar nu behoefte aan is zodat je hier slim op in kunt spelen. Focus daarnaast niet op het genereren van snelle omzet middels Google Ads, maar investeer in duurzaam resultaat en dus in SEO. Daar heb je op de lange termijn veel meer profijt van.

 

Over de schrijver: Sabina Rekers

Sabina Rekers is Online Marketing Copywriter bij Online Marketing Bureau Stramark.

Reacties

Top resources

Online marketing plan

Waardevolle eerste stappen >

Internet Marketing Model

48 termen uitgelegd >

Google Ads Whitepaper

Hoe maak je geweldige ads? >

SERP optimaliseren

Google Snippet Optimizer >

Gratis advies in je mailbox

Marketing Audit
Google Ads Audit
Keyword Audit
SEO Audit
Social Media Audit
Offerte aanvragen

Top Blog Categorieën

Online Marketing
Google Ads
SEO
SEO Copywriting
Webshop
Social Media Marketing
Linkbuilding
Email Marketing
Team Stramark
Instructies gebruiker toevoegen

Volg je ons al?

LinkedIn
Facebook
Instagram
Twitter

Site in English

Digital Marketing Agency
Google Ads Marketing Agency
Search Engine Optimization Agency