Ben jij er zeker van dat je advertenties top zijn, maar is de kwaliteitsscore nog niet optimaal? Of merk je dat bezoekers op je website landen, maar geen aankoop doen? Probeer dan eens te werken aan de gebruikerservaring op jouw website. In dit artikel vertel ik je de belangrijkste punten om je landingspagina’s zo goed mogelijk in te richten vanuit een Google Ads oogpunt. Hiervoor behandel ik drie onderwerpen zodat jij bezoekers de best mogelijke website-ervaring kunt bieden.
Navigatie van de gebruiker
Wanneer een bezoeker op jouw website komt, wil je het hem of haar zo gemakkelijk mogelijk maken om een product te kopen. Hiervoor moet de navigatie van de website in orde zijn. Zorg dat je de volgende zaken goed hebt ingeregeld:
- Maak de website overzichtelijk en zorg dat de functies van de website logisch ingedeeld zijn. Denk o.a. aan het menu, de buttons en het contactformulier.
- Zorg ervoor dat je website ‘scanbaar’ is. Dat betekent dat de belangrijkste content snel te vinden is.
- Maak veelgebruikte buttons goed zichtbaar. Denk bijvoorbeeld aan de aankoop button, de winkelwagen button en de betaalmogelijkheden button.
- Laat per pagina duidelijk zien wat het doel van de pagina is. Wil je de klant informeren of wil je de klant ook motiveren om een actie uit te voeren, zoals het doen van een aankoop? Het kan voorkomen dat producten niet direct te koop zijn op een webshop omdat er eerst een offerte aangevraagd dient te worden. Laat in zo’n geval duidelijk naar voren komen dat het einddoel een offerteaanvraag is.
- Voeg nuttige functies toe aan je pagina die het voor de bezoeker gemakkelijker maken om producten te kopen. Geef bezoekers bijvoorbeeld de mogelijkheid om het artikel op de website zelf te ontwerpen en te kopen, in plaats van dat ze eerst een offerte moeten aanvragen. Of geef inzicht in de voorraad per maat en de fitting van kledingstukken. Laat eventueel ook vergelijkbare producten zien om bezoekers te motiveren om verder te kijken op de site. Hoe je de productpagina’s optimaliseert lees je in het artikel van SEO-specialist Christian.
- Is iemand op zoek naar een specifiek product en worden er gerichte zoekwoorden gebruikt? Zorg dan dat hij of zij na het klikken op de advertentie op een specifieke productpagina landt. Gebruikt iemand een meer oriënterende zoekterm, laat de bezoeker dan landen op een productcategoriepagina.
- Het kan voorkomen dat een bezoeker contact wil opnemen met jouw bedrijf. Zorg er daarom voor dat de contactgegevens duidelijk te zien zijn op de website. Regel ook in dat er gemakkelijk contact opgenomen kan worden.
- Wanneer iemand op het punt staat een aankoop te doen, is het slim om het checkout proces soepel te laten verlopen. Zorg dat de klant direct naar de winkelwagen kan om het product af te rekenen en maak het betaalproces zo gemakkelijk mogelijk. Bied de klant naast het registreren als nieuwe gebruiker ook de mogelijkheid om direct af te rekenen zonder het registratieproces te doorlopen. Sommige klanten vinden het aanmaken van een account te veel gedoe en kunnen hierdoor de website verlaten.
- Val bezoekers niet lastig met vervelende pop-ups die ze eerst moet wegklikken voordat ze de website kunnen bekijken.
- Tot slot, en zeker niet onbelangrijk: zorg voor een snelle website. Niets is zo frustrerend als het wachten op een pagina die een aantal seconden moet laden.
Titels en teksten
Met goede titels en teksten in je advertenties en op landingspagina’s kun je bezoekers net dat beetje extra informatie geven dat nodig is om ze over de streep te trekken. Het is dus zeker de moeite waard om hier tijd en liefde in te steken. Bij het schrijven van goede titels en teksten gaan de volgende tips jou helpen:
- Gebruik in de advertentie dezelfde titel als op de landingspagina. Dit zorgt voor herkenning en vertrouwen als de bezoeker op jouw website landt.
- Maak gebruik van een ‘sense of urgency’. Een gelimiteerd product is aantrekkelijker dan een product waarvan er honderden op voorraad zijn. Hierdoor heeft de klant meer behoefte om het product te kopen. Hij of zij denkt: wat als het product ineens uitverkocht is? Dat laat ik me niet gebeuren! Een aantrekkelijke prijs kan daarbij helpen. Lees hiervoor alle prijspsychologie tips van copywriter Sabina.
- Denk bij het maken van de advertenties aan de zoektermen die de klant gebruikt. Komen deze overeen met de zoekwoorden die horen bij de advertentie, dan laat de advertentie precies zien waar de bezoeker naar op zoek is. Het is helemaal goed als je deze termen ook op de landingspagina gebruikt.
- Zorg dat de teksten op de landingspagina’s uniek zijn. Gestandaardiseerde of gekopieerde teksten zijn uit den boze. Geef de bezoeker de specifieke productinformatie die hem of haar overtuigt om het product bij jou te kopen. Voor de beste productteksten gebruik je onze 10 handige tips.
- Bezoekers zijn geneigd om niet alle tekst op een landingspagina te lezen, omdat dit te veel tijd kost. Vrijwel iedereen is druk en teksten worden gescant. Plaats daarom de belangrijkste tekst boven de vouw van de pagina.
De klant
Op het moment dat de bezoeker op jouw website landt, wil je ervoor zorgen dat hij of zij zich helemaal thuis voelt en gemakkelijk kan rondsnuffelen. Daarnaast wil je dat de klant een prettig gevoel houdt na het aanschaffen van een product. Denk hiervoor aan het volgende:
- Het is een veelgehoorde uitspraak: ’De klant is koning!’ (of koningin natuurlijk). Laat dit ook op je website naar voren komen. Verplaats je in de doelgroep en zorg dat de wensen van de klant zichtbaar zijn. Merk je bijvoorbeeld dat bezoekers sneller een aankoop doen bij een simpel menu? Neem dan afscheid van het uitgebreide menu met visuele effecten dat jouw voorkeur heeft. De wensen van jouw bedrijf komen in dit geval op de tweede plaats.
- Houd jouw doelgroep altijd in je achterhoofd. Verkoop je producten aan een jonge doelgroep, zorg er dan bijvoorbeeld voor dat je hen aanspreekt met de juiste woorden (je/jouw).
- Wil je persoonsgegevens verzamelen voor het nogmaals benaderen van klanten? Geef dan altijd aan waarvoor je deze gegevens gaat gebruiken. Zo ben je transparant naar de klant en dat wordt gewaardeerd.
- Geef op de website duidelijk aan wat je aanbiedt zodat bezoekers precies weten waarvoor ze op jouw site moeten zijn. Je wilt geen verdwaalde bezoekers op je website die zoeken naar hardloopkleding terwijl je alleen hardloopschoenen verkoopt.
- Door goede branding weet de klant zich na het verlaten van de website nog te herinneren waar hij of zij die toffe producten heeft gezien. Je zorgt voor goede branding door de logo’s van jouw bedrijf goed zichtbaar te maken op alle pagina’s. Zo weet de bezoeker altijd op welke website hij zich bevindt. Dit is met name belangrijk voor producten waarbij klanten zich aan het oriënteren zijn. In dit proces bezoeken zij veel websites om bijvoorbeeld prijsvergelijkingen te doen.
- Wanneer bezoekers op jouw website rondkijken, zorg dan dat zij aangetrokken worden tot de producten die jij aanbiedt. Gebruik bijvoorbeeld foto’s van personen en laat ze kijken naar het product. Hierdoor wordt de aandacht van de bezoeker naar het product getrokken.
- Stel je voor: een klant heeft op jouw website een universele afstandsbediening gekocht om zijn favoriete tv-programma Rail Away te kijken. Alles is geregeld: de afstandsbediening is precies op het juiste moment bezorgd, de chips staat klaar en buiten regent het. Maar dan doet de afstandsbediening het niet. Er blijken geen batterijen meegeleverd te zijn. De positieve stemming is ver te zoeken en de kans is groot dat de klant een negatieve review op je website achterlaat. Dit kun je voorkomen door duidelijk te beschrijven wat er allemaal in de doos van het product zit. Moet de klant zelf AAA-batterijen aanschaffen? Zorg dan dat de klant hiervan op de hoogte is wanneer het product wordt afgerekend.
Vraag vrijblijvend de Google Ads whitepaper aan
- Gratis whitepaper met tips van ervaren Google Ads specialisten
- Praktische tips die je direct kan toepassen op jouw advertenties
- Zie direct verschil in de resultaten van jouw advertenties
Reacties