Aandacht is schaars tegenwoordig. We leven in een tijdperk waarin mensen de hele dag informatie absorberen, gewild of ongewild. De ene boodschap overschreeuwt de andere. Hoe zorg jij dat je blijft groeien en de juiste klanten aantrekt in die brij van boodschappen? Door je marketing te professionaliseren. Met een doordachte marketingstrategie. Doe je dat niet, dan ben je binnen de kortste keren niet meer interessant voor je doelgroep.
‘Als je doet wat je altijd deed, krijg je wat je altijd kreeg’
Deze uitspraak van Albert Einstein slaat de spijker op z’n kop. Want veel ondernemers handelen volgens vaste patronen. Ze hebben een unieke positie in de markt verworven en dat ging tot nu toe altijd goed. Dus waarom hebben zij dan een marketingstrategie nodig?
‘Een marketingstrategie, die hebben wij toch niet nodig?’
Dit horen we vaak. Te vaak. Net zoals onderstaande argumenten:
- we hebben het nooit gedaan, dus het is niet nodig
- de salesafdeling moet maar een stapje harder zetten
- iedereen wil straks ons nieuwe product hebben
- als we die grote klant binnenhalen, gaan we toch wel groeien
- we hebben niet het juiste personeel
- we hebben geen budget voor marketing
In deze wereld waarin informatievoorziening en het gedrag van klanten zich in razendsnel tempo ontwikkelen, is bovenstaande houding bijzonder gevaarlijk. Het is slechts een kwestie van tijd voordat de concurrentie je heeft ingehaald en je die unieke positie kwijt bent.
Een achterstand wegwerken kost aanzienlijk meer dan investeren in de juiste marketingstrategie. Ga de strijd met je concurrenten aan. Blijf niet achter als bedrijf, maar investeer in (online) marketing. Overtuig je doelgroep om jouw product of dienst te kopen.
Hoeveel marketingbudget heb je als mkb’er nodig om succesvol te blijven én te groeien?
Onderzoekskantoor Gartner doet al jarenlang onderzoek naar marketingbudgetten bij ondernemingen in Europa en Amerika. De conclusie uit dat benchmarkonderzoek is dat een bedrijf gemiddeld 10% van de jaarlijkse omzet nodig heeft als marketingbudget. (Bekijk ook CMO study)
10% van de jaarlijkse omzet lijkt misschien veel, maar deze uitgaven zijn natuurlijk wel bedoeld om er geld mee terug te krijgen: het Return On Investment (ROI). Geld uitgeven om geld te verdienen.
Het marketingbudget zorgt ervoor dat je grip op de uitgaven houdt, dat er structuur is. Geen vrijblijvende uitgaven meer, maar een doordachte strategie. Door deze strategie houd je overzicht op het totaalplaatje. En is je winst uiteindelijk hoger.
Belangrijk om te weten: wat mag een klant kosten? Begin daarom met in kaart brengen wat de kosten en opbrengsten zijn van een product. Zo kom je er ook achter wat je nu eigenlijk al uitgeeft aan marketing. Daar valt namelijk meer onder dan je denkt.
Alles wat ook maar een béétje lijkt op marketing, valt onder die 10% marketingbudget. Advertenties, content creatie, personeel, software en freelancers. En als je eenmaal inzicht in de kosten hebt, kun je ook de afweging maken of je die marketinginspanningen zelf moet doen, of beter kunt uitbesteden.
Creëer focus op je marketing
Veel ondernemers denken dat het instellen van een marketingbudget leidt tot onnodig geld uitgeven. Want we kennen allemaal de uitspraak ‘we moeten nog even het budget opmaken, anders krijgen we volgend jaar minder!’.
Door dit vooroordeel laten veel bedrijven het werken met een marketingbudget achterwege. En dat is jammer. Want juist door een budget in te stellen, word je als ondernemer gedwongen heel goed over je strategie na te denken.
Zonder marketingbudget is er geen focus op marketing. Als je iets niet begroot, is er weinig aandacht voor. Met een budget creëer je dus focus. Je weet welke inspanningen er komen en wat dat gaat kosten.
Bepaal de juiste marketingmix
Dus voor een effectieve en strategische aanpak definieer je je marketingbudget op ongeveer 10% van je jaarlijkse omzet. Je verdeelt het budget per categorie, want een goede mix van on- en offline marketing levert een hoger rendement op dan alleen inzetten op 1 van beide.
Tegenwoordig wordt de 80/20-regel veel toegepast: 80% online marketing en 20% offline marketing. Diverse onderzoeken hebben aangetoond dat je je online campagne effectief ondersteunt met een offline campagne… en omgekeerd.
Bekijk goed welke kanalen voor jou werken. Welke leveren het meeste op? En van welke kun je beter afscheid nemen? Wat zijn de gemiddelde kosten per lead? Een lead is een spoor, dat leidt tot een (potentiële) klant. Denk aan het achterlaten van een e-mailadres, een ingevuld formulier, een terugbelverzoek, een nieuwsbrief inschrijving, enzovoorts. Als je weet hoeveel leads er nodig zijn voor één succesvolle klant, kun je de rendabele marketingkosten bepalen.
Deze kosten geven je inzicht in de effectiviteit van je investeringen en de ingezette kanalen. Je kunt zo steeds blijven monitoren hoe een campagne loopt. Vergeet niet je campagnes regelmatig te optimaliseren, alleen dan krijg je winstgevende klanten die je bedrijf laten groeien.
Dit is waarom je niet zonder een goede marketingstrategie kunt
Marketing is een noodzakelijke en strategische investering voor je bedrijf. Een investering in verbeterde klantrelaties én in je merkwaarde. Een investering in je voortbestaan. Een marketingstrategie geeft je meer focus en groeikansen op de lange termijn. Door marketing voor je bedrijf in te zetten, genereer je data die je vervolgens weer kunt gebruiken om bijvoorbeeld je verkoopproces te optimaliseren.
Door je marketingactiviteiten meetbaar te maken, heb je snel inzicht in wat wel en niet werkt. Je vist niet meer doelloos in die grote vijver met klanten, maar je haalt alleen die klanten binnen die bijdragen aan de groei van jouw bedrijf. Zo minimaliseer je je uitgaven en behaal je toch je doelstellingen!
Hulp nodig bij jouw marketingstrategie?
Heeft deze blog je overtuigd van het nut van een goede marketingstrategie, maar weet je niet waar te beginnen? Neem dan contact met ons op. Wij kijken graag samen met je naar een manier om jouw bedrijf succesvol te laten groeien.
Reacties