Veel AdWords adverteerders maken gebruik van advertentie extensies. Dit zijn extra uitbreidingen van je advertentie. Hiermee vergroot je de kans dat er geklikt wordt. Veel adverteerders zijn vaak benieuwd of zo’n extensie nou daadwerkelijk resultaten oplevert, jij ook? Voorheen waren de prestaties van extensies lastig te interpreteren. Sinds een paar maanden heeft AdWords echter een nieuw rapport beschikbaar: This extension vs other. In dit artikel ga ik je uitleggen waar je dit rapport kunt vinden. Het gaat niet om een totaal overzicht van alle extensies bij elkaar. Nee, na het lezen van dit artikel weet jij hoe iedere individuele extensie presteert!
Welke advertentie extensies zijn er binnen AdWords?
Voor degene die niet precies weten welke extensies er zijn licht ik dit kort toe. Al op de hoogte? Ga dan gelijk door naar het kopje “This extension vs other” .
Binnen AdWords zijn er op dit moment vijf extensies die ingezet kunnen worden. Een zesde wordt op dit moment getest in de beta omgeving. Dit zijn de extensies die nu beschikbaar zijn:
- Sitelinks (extra linkjes naar andere pagina’s op je website)
- Locatie extentie (de locatie van je bedrijf in google maps)
- Bel extentie (telefoon nummer wordt onder je advertentie weergeven. Smartphone gebruikers kunnen hier op klikken om direct te bellen)
- App extensie (een link naar je app in de app store van Google en/of Apple
- Review extensie (een review over jouw bedrijf/product/dienst van een externe bron)
Google bepaalt welke extensie wanneer vertoond wordt. Dit is afhankelijk van een aantal factoren. Je advertentie positie en kwaliteit score spelen hier een belangrijke rol in. Binnen AdWords is het mogelijk om per extensie de prestaties te bekijken. Dit leg ik je stap voor stap uit in de volgende alinea.
This Extension vs other
Nu leg ik stap voor stap uit hoe je inzicht krijgt in de prestaties per extentie. Het zijn eigenlijk maar 3 handelingen. We starten nadat je ingelogd bent in AdWords
1. Klik binnen je AdWords account op “Ad extensions”
2. Kies een advertentie extensie uit waarvan je de individuele prestaties wilt bekijken en klik vervolgens op “segment” en daarna “This extension vs other”. In dit voorbeeld gaan we de resultaten van site links bekijken.
3. Nu kunnen de resultaten per site link bekijken. Dit zijn de cijfers achter “This extension”. We zien dat er op deze site link 125 keer geklikt is, 46.208 vertoningen zijn geweest en dat er 3 conversies uit gekomen zijn. Ook is er data beschikbaar over de kosten per klik, click through rate, gemiddelde positie en kosten per conversie. Deze resultaten zijn echt alleen van deze ene site link. Als je meerdere site links actief hebt krijg je een mooi beeld welke goed en welke minder goed presteert.
Je weet nu hoe je de individuele prestaties van je advertentie extensies kunt bekijken. Bekijk de data vergelijk ze met elkaar (vooral voor site links) en optimaliseer ze indien mogelijk en nodig. Wil je weten welke extensies voor jouw AdWords campagne relevant zijn? Neem contact op met Stramark en wij adviseren je graag!
Reacties