Online Marketing Bureau Stramark wouter fenna frans klein

Social Media Content voor bedrijven

Social Media Content voor bedrijven blog Stramark

Social media content bedenken is lastig. Er staat al een overvloed van content op de social media kanalen over verschillende onderwerpen. Wat kan jij daar nog aan toevoegen en hoe kun je er tussenuit springen? Maak je geen zorgen. Dit hoeft niet, vooral niet als bedrijf. Je zal versteld staan hoe effectief basis content kan zijn.

Waarom zou je überhaupt content voor social media maken?

Een social media account gaat door verschillende fases. In de eerste fase bouw je een basis aanwezigheid op. Je maakt content om te laten zien wie je als bedrijf bent, wat jouw producten/diensten zijn en om te laten zien wat voor kennis je als bedrijf in huis hebt. Deze aanwezigheid en informatie bouwt een vertrouwen op met je volgers en laat zien dat je actief en interessant bent. Naarmate je account groeit en je meer volgers krijgt ga je naar de tweede fase. Hierin probeer je meer doelgerichte content te plaatsen. Je hebt immers een bepaald “publiek” opgebouwd, gebruik het! Aan de hand van je doel (awareness, bekendheid, volgers, website bezoekers etc.) kies je de soort content die je plaatst. Zo kun je meer interactieve content plaatsen, advies en tips of meer content dat naar jouw website leidt. Is deze fase ook een succes? Dan kun je in de volgende fase richten op leads, verkoop en merkloyaliteit. Pas wel op dat je content interessant en interactief blijft. Word geen reclamebord, dat mag je in je advertenties doen.

Voorbereiding is key

Bij het maken van content is een goede voorbereiding heel belangrijk. Hier kan een content marketing plan heel goed bij helpen. Zo kun je bepalen in welke fase jouw account zit, wat jouw doel is en wie jouw doelgroep is. Je bereidt een strategie voor en een contentkalender. In de kalender kun je content gaan inplannen, maar ook herinneringen plaatsen voor speciale dagen zoals feestdagen, jubileums, verjaardagen etc.

Kijk naar je concurrenten en leer

Je weet wie je belangrijkste concurrenten zijn. Maar weet je ook hoe zij zich onderscheiden door middel van content? Het ene bedrijf publiceert veel blogs terwijl de ander erg actief is op social media. Kijk eens naar je concurrenten en vraag jezelf het volgende af: Welke activiteiten verschillen met die van jou? Op welke punten doen ze het beter of juist minder goed dan jij? Wees vooral kritisch! Ga er nog dieper op in door jezelf te vragen: wat maakt mij jaloers als ik naar hun content kijk? Zo kun je op veel ideeën komen. 

Social Media Content ideeën

Hieronder vind je een paar basis categorieën die voor alle bedrijven werken:

Content over jouw bedrijf:

  • Jouw diensten of producten.
  • De core values van het bedrijf.
  • Nieuwe partnerships.
  • Nieuwe klanten.
  • Review of testimonials van klanten en partners.
  • Posts van klanten en partners die het bedrijf benoemen.
  • Bedrijfsprestaties. 
  • Evenementen (promotie en/of foto’s er na)
  • Introductie post per medewerker.
  • Vacatures.
  • Foto’s van het kantoor.
  • Teamuitjes.
  • Inspirerende quotes.
  • Memes (als het in de cultuur past)

Content die kennis laten zien:

  • Blogs die je zelf hebt geschreven.
  • Artikelen die interessant zijn in jouw industrie.
  • Tips/Advies over het product of de dienst die je verleend.
  • Whitepapers.
  • Case studies.
  • Infographics.
  • Feiten of fun facts over jouw bedrijf of industrie.
  • Video met tips.
  • Tutorial video.
  • Een serie met dezelfde soort content/tips een keer in de week zoals bijvoorbeeld #WebshopWednesday of één maand elke dag tips over een dienst.

Interactieve content:

  • Maak een poll. 
  • Stel een open vraag. 
  • Live stream.
  • Weggeef actie waarbij volgers de post moeten delen om deel te maken.

Speciale dagen:

  • Feestdagen.
  • Internationale dagen. 
  • Jubileums van medewerkers. 
  • Verjaardagen medewerkers. 

Extra tips voor content

  1. Als je een eigen plaatje/figuurtje/infographic maakt zet dan het logo van het bedrijf rechts onder in de hoek. 
  2. Gebruik overal je brand kleuren. 
  3. Wanneer je een plaatje post op het officiële facebook account van het bedrijf, komt deze hierna in de beeldresultaten in Google te staan wanneer er naar je bedrijf wordt gezocht. 
  4. Wil je dezelfde content op alle kanalen posten? Als het een plaatje is neem dan de instagram post afmetingen, deze werkt voor alle kanalen. Wil je de afmetingen per kanaal aanpassen? Hier vind je alle afmetingen.

Tips voor het posten van content

  1. Wanneer je een bedrijf of persoon in je post noemt, tag ze. Op deze manier kan die persoon jouw post delen en krijg je nog meer interacties.
  2. Post dezelfde content op alle kanalen! Op deze manier komen alle kanalen overeen en weet je zeker dat je alle bezoekers met dezelfde content bereikt.
  3. Post altijd een plaatje niet alleen tekst. Of het een foto is of een figuur, plaatjes pakken de aandacht van de lezer en worden beter onthouden. Ook is een plaatje de enige post die je op Instagram kan plaatsen.
  4. Post op alle kanalen vanuit één plek en dezelfde tijd. Hier zijn meerdere platforms voor. Bijvoorbeeld Canva pro. Canva heeft een contentplanner waaruit je posts meteen op alle kanalen kan posten en inplannen. Ook wordt Hootsuite door veel bedrijven gebruikt. Dit kanaal werkt ook met een abonnement.
  5. Wanneer je de post plaatst ligt aan je doelgroep. Ben je een B2B bedrijf? Post dan doordeweeks en in de ochtend of middag. Ben je een B2C bedrijf, dan is het weekend misschien ook een goede optie. Op Instagram en Facebook kun je, als je minstens 100 mensen je post hebben gezien, zien wat hun gedrag is en op welke dagen en tijden zij het meest actief zijn. Zo kun je later in het proces de perfecte tijd vinden om te posten. Je kan natuurlijk ook zelf experimenteren door op verschillende tijden en dagen te posten.

Volg onze accounts voor meer tips! LinkedIn, Facebook, Instagram en Twitter.

 

Over de schrijver: Laura Karatzali

Laura is SEA, Social Media en Emailmarketing consultant bij Online Marketing Bureau Stramark. Hier helpt zij bedrijven hun doelen te bereiken via Google en Social Media Advertenties. Hiernaast heeft Laura ook interesse in content creatie en creatieve vormgeving.

Reacties

Top resources

Online marketing plan

Waardevolle eerste stappen >

Internet Marketing Model

48 termen uitgelegd >

Google Ads Whitepaper

Hoe maak je geweldige ads? >

SERP optimaliseren

Google Snippet Optimizer >

Gratis advies in je mailbox

Marketing Audit
Google Ads Audit
Keyword Audit
SEO Audit
Social Media Audit
Offerte aanvragen

Top Blog Categorieën

Online Marketing
Google Ads
SEO
SEO Copywriting
Webshop
Social Media Marketing
Linkbuilding
Email Marketing
Team Stramark
Instructies gebruiker toevoegen

Volg je ons al?

LinkedIn
Facebook
Instagram
Twitter

Site in English

Digital Marketing Agency
Google Ads Marketing Agency
Search Engine Optimization Agency