Bij het instellen van een campagne in AdWords adviseert Google vaak om zowel Nederlands als Engels te targeten als taal. Het argument dat Google hiervoor geeft is dat je advertenties dan maximaal vertoond worden in een bepaald gebied. De reden hiervan is dat smartphones en tablets vaak automatisch op Engels ingesteld staan. Ook veel bedrijven maken gebruik van google.com in plaats van google.nl. Engels en Nederland beide als taal instellen kan ook slechte invloed op je campagne resultaten hebben. Je kan bijvoorbeeld vertoond worden in het buitenland terwijl dit niet relevant is. Dit heeft een negatief effect op je click through rate. Onder welke omstandigheden is het nou nodig om ook Engels in te stellen als taal in je AdWords campagne?
Om hier achter te komen is een klein onderzoek gedaan. Met de ad preview tool in Google AdWords zijn een aantal zoekwoord varianten getest. Hiermee is onderzocht onder welke omstandigheden een zoekwoord wel of niet vertoond wordt. De omstandigheden die zijn meegenomen in dit onderzoek zijn: de interface taal van Google (Nederlands/Engels), het domein van Google dat gebruikt wordt (Google.nl/Google.com) en de locatie vanaf waar de zoekopdracht plaats vindt (Amsterdam/London). Iedere mogelijke combinatie is uitgeprobeerd in de ad preview tool.
Onderstaande zoekopdrachten zijn getest op basis van een AdWords campagne waarbij de locatie van de gebruiker ingesteld staat op Nederland. En de taalinstelling getarget is op Nederlands.
We hebben drie soorten zoekopdrachten getest:
- Volledig Nederlandse zoekopdracht
- Zoekopdracht die een Nederlands én Engels woord bevat
- Volledig Engelse zoekopdracht
Volledig Nederlandse zoekopdracht (bijvoorbeeld: fiets kopen)
Locatie targeting campagne: Nederland
Taalinstelling campagne: Nederlands
Advies: Bij het gebruik van louter Nederlandse zoekwoorden hoeft je Engels niet als taal in te stellen in je AdWords campagne.
Zoekopdracht die een Nederlands én Engels woord bevat (bijvoorbeeld: website copywriting)
Locatie targeting campagne: Nederland
Taalinstelling campagne: Nederlands
Advies: Bij het gebruik van half om half zoekwoorden kan je overwegen om Engels ook als taal in je campagne te targeten. Hiermee wordt je ook in een Engelse talige browser op Google.com binnen Nederland weergeven.
Volledig Engelse zoekopdracht (bijvoorbeeld: search engine optimization)
Locatie targeting campagne: Nederland
Taalinstelling campagne: Nederlands
Advies: Heeft je campagne veel Engelse zoekwoorden? Dan adviseren wij je om ook Engels als taal toe te voegen. Zo vergroot je de kans om in de Engelstalige browsers vertoond te worden.
Conclusie
Ondanks dat alleen Nederland als land wordt getarget vinden er ook in het buitenland vertoningen plaats. Google kan aan de taal van de zoekopdracht, het domein en je locatie opmaken waar je in geïnteresseerd bent. Bij alle drie de zoekopdrachten zijn dezelfde combinaties getest. Hieruit kan dus worden opgemaakt of de taal van de zoekopdracht doorslaggevend is en of je advertenties wel of niet worden vertoond.
Mocht je campagne alleen volledig Nederlandse zoekwoorden bevatten dan is het niet nodig om Engels als taal in te stellen. De advertenties worden toch binnen Nederland vertoond ook als iemand via www.google.com zoekt en zijn taal op Engels heeft ingesteld. Google maakt uit de zoekopdracht en locatie op dat het hier om Nederlands gaat. Als je Engels wel als taal hebt ingesteld staan raden wij je aan dit uit te schakelen. Je kan hierdoor nog vaker vertoond worden in het buitenland. Meestal is dit niet relevant en ontvang je wel vertoningen maar weinig/geen klikken. Dit kan een negatief effect veroorzaken voor je click through rate of je kosten per conversie.
Bij zoekwoorden die deels Engels zijn is kun je overwegen om Engels als taal in te stellen. Bij gebruik van het .com domein die op Engels ingesteld staat wordt je in Nederland anders niet vertoond.
Een campagne die vrijwel alleen Engelse zoekwoorden bevat blijkt alleen vertoond te worden als de taal en locatie Nederlands zijn. Gebruikers die hun apparaat op Engels hebben staan en in Nederland zoeken krijgen jouw advertenties niet te zien. Met dit soort zoekwoorden is het zeker aan te raden om ook Engels als taal in te stellen binnen je AdWords campagne.
Benieuwd of jouw AdWords campagne optimaal staat ingesteld? Neem contact met ons op en wij geven je graag advies!
Reacties