In een eerder artikel schreven we al over de toegevoegde waarde van e-mail marketing. Want een goede e-mail kan nog steeds van onschatbare waarde zijn! Zowel voor jouw bedrijf als voor jouw klanten. Het is daarom belangrijk dat je als webshop eigenaar veel aandacht aan je e-mailcampagnes blijft besteden. Daarom hebben wij 10 waardevolle en direct toepasbare tips op een rijtje gezet zodat jij jouw e-mail marketing naar een hoger niveau kan tillen!
Hoe maak ik een effectieve e-mailcampagne?
- Zorg voor een goede email database
De eerste tip is om een goede email database met e-mailadressen van jouw klanten te hebben. Zorg voor ‘dubbel opt-in e-mailadressen’. Dit betekent dat jouw klanten expliciet hebben aangegeven dat ze jouw mailings wensen te ontvangen. Ze moeten namelijk op twee manieren bevestigen dat ze zich voor de e-mails willen aanmelden. Op de website en daarna via een aanmeldlink in hun email. E-mail marketing zonder gestructureerde e-mail database kan niet. Vul je database dus in ieder geval aan met voornaam, achternaam, bedrijfsnaam en website adres. Zo kun je jouw e-mailcampagnes later eenvoudig personaliseren. - Zet de klant centraal in jouw e-mailcampagnes
In een nieuwsbrief spreek je jouw klanten direct aan. Investeer daarom tijd om je e-mailcampagnes te personaliseren. Door, zoals bij tip 1, de voor- en achternaam te verzamelen kun je jouw klanten direct bij hun naam aanspreken. Begin de mail bijvoorbeeld met: Beste {Voornaam} of Geachte {Achternaam}, wij hebben deze week een leuke aanbieding….etc. - Mail niet te vaak maar wel met regelmaat
Te vaak mailen is niet raadzaam. Iedereen krijgt tegenwoordig zoveel e-mail te verwerken dat de kans groot is dat jouw mail heel snel naar de prullenmand wordt verwezen. Opdringerige e-mails worden door de ontvangers dan ook al snel als spam gezien. Zorg daarom iedere keer voor unieke e-mailcampagnes en maak bij de inschrijving al duidelijk hoe vaak een klant e-mails kan verwachten. - Zorg voor een herkenbare afzender
Wanneer je een e-mail ontvangt wil je ook weten wie de afzender is. Zorg daarom dat je die op een duidelijke manier invult. Bovendien is het aan te raden dit persoonlijk te maken. Kevin van Stramark staat veel persoonlijker dan Online Marketing Bureau Stramark. Het lijkt dan net of Kevin jou persoonlijk die e-mail heeft gestuurd. Dat kan vertrouwen wekken bij de ontvanger. - Zorg voor een korte duidelijke onderwerpregel
Het kiezen van een goede onderwerp regel voor jouw e-mailcampagne is van cruciaal belang. Dit is het eerste wat je klanten zien in hun mailbox. Wees origineel, kort en concreet bij de keuze van jouw onderwerpregel. Zorg dat de rest van de e-mail aansluit op de gekozen onderwerpregel! Emoticons zijn hierbij een goede aandachtstrekker! - Gebruik één centraal thema in je e-mailcampagnes
Het gebruiken van een centraal thema wekt vertrouwen op. Van de hak op de tak springen is voor de lezer verwarrend en stoort al snel. Houd teksten in de e-mail daarom kort en bondig. Prikkel met koppen en kleine stukjes tekst. Nodig de lezer uit om meer informatie op je website te lezen. Als het thema van de e-mailcampagne ‘kosten besparen’ is, praat dan niet over dure investeringen. Houd het bij het centrale thema. - Schrijf gebiedend.
Gebruik woorden als Profiteer van, Blijf op de hoogte of Lees over onze nieuwe updates. Hierdoor wordt de lezer als het ware geactiveerd tijdens het lezen van de mail. - Zorg voor een consistente lay-out van
E-mail marketing zonder eenduidige lay-out is als vloeken in de kerk. Zorg voor vaste blokken voor adresgegevens, social media buttons, een banner en bedrijfslogo. Dit straalt vertrouwen uit. Je verstevigt daarmee ook jouw bedrijfsimago. Rommelige mails die telkens veranderen van lay-out dragen niet bij aan de uitstraling van een professioneel bedrijf. Zorg dat jouw merk en huisstijl doorgevoerd worden in al jouw e-mailcampagnes. - Meet jouw e-mailcampagnes
Meten is weten. Het grote voordeel van een e-mail marketing is, is dat deze goed meetbaar zijn. Zo kun je met de meeste e-mail software het aantal e-mail ‘opens’ en ontvangers die doorklikken meten. Ook kun je aan de links codering toevoegen zodat het verkeer vanuit jouw mailing ook in Google Analytics zichtbaar wordt. - Inschrijf- en afmeldformulieren
Net als bij tip 7 is het raadzaam om jouw huisstijl door te voeren in de e-mail aanmeld- en afmeldformulieren. Dit staat professioneel en wekt vertrouwen. Je kunt bij de afmeldprocedure bijvoorbeeld opperen of mensen minder e-mails wensen te ontvangen in plaats van dat men zich helemaal afmeld. Zo kun je het aantal afmelders verminderen. Besteed dus extra zorg aan een heldere afmeldpagina.
Hulp nodig bij je e-mailcampagnes? Stramark helpt!
Stramark wenst je veel succes met jouw e-mailcampagnes. Mocht je professionele hulp nodig hebben bij online marketing vraagstukken of het commercieel schrijven van je e-mailcampagnes, neem dan contact met ons op! De online marketing experts van Stramark kunnen dankzij jarenlange ervaring met e-mail marketing jou perfect begeleiden!
Reacties