Twitter is een bijzonder medium, veel mensen besteden vele uren op dit medium. Schijnbaar niet effectief.
Het idee voor een bedrijf is niet alleen “leuk” bezig zijn. Een bedrijf wil iets met twitter. Uiteindelijk wil ze graag verkopen en hier geld mee verdienen. Soms helpt twitter bij het beperken van kosten en kan op die manier geld worden verdiend.
Het bepalen van de bijdrage van het beheren van een twitter account is soms zeer eenvoudig; er zijn 3 klanten binnen gekomen die 30% van mijn productie capaciteit hebben genomen. Deze mensen kende ik puur via twitter dus is het rendabel om 10% van mijn tijd in twitter te steken. Echter, vaak is het niet zo simpel. Het bedrijfsresultaat is niet toe te wijzen aan 1 twitter contact. Het is een samenspel van een twitter account, zinnige opmerkingen, een goede website, hoog in google staan, wat hulp, goede producten, goede service, goede referenties en nog veel meer aspecten die de social media guru’s vast beter op een rij hebben dan ik hier in dit artikel.
Ook Tweets meten is weten!
Een marketeer wil weten hoeveel mensen daadwerkelijk bekend zijn geworden met jou. Dit is meetbaar door te kijken hoeveel mensen een conversatie zijn aangegaan. Echter uit onderzoek blijkt dat dit maar een zeer klein gedeelte van de mensen is die wel bekend wordt met de twitteraar en zijn producten. 1 van de dingen die je kan meten / monitoren is het aantal mensen wat op je link klikt in het twitter account.
Dit getal kan je normaal gesproken wel zien in analytics. ECHTER veel mensen maken gebruik van andere manieren om te twitteren b.v. tweetdeck, hootsuite, twitter voor iphone e.d. Verder worden veel tweets door andere websites geindexeerd, dus dan is het niet meer zo duidelijk hoeveel bezoekers je twitter gedrag heeft opgeleverd. Daarom is het verstandig om dit te meten.
Twitter verkortservice
Dit kan door middel van 1 van de vele verkortservices b.v. bit.ly. t.co goo.gl e.d. Echter daardoor wordt je twitter bio niet erg mooi en ziet er dus onbetrouwbaar uit. Op een onbetrouwbare link klikt niemand.
Tweets aanvullen met UTM codes
Verder wil je niet alleen weten dat die mensen op je link geklikt hebben, je wil ook kunnen zien wat die mensen op je website doen. Hiervoor wil je Google Analytics codes meegeven.
Het genereren van een dergelijke code kan op de volgende website:
http://support.google.com/googleanalytics/bin/answer.py?hl=en&answer=55578
Je link gaat er dan wel heel oncharmant uit zien: bijvoorbeeld zo:
Uiteindelijk ziet dat er ook niet mooi uit in je Twitter bio:
Een mogelijkheid om al het bovenstaande WEL te krijgen bestaat:
Dus: wel mooie URL, én de clicks meten, wel meten wat die mensen doen op de website.
De volgorde is:
- Eerst bepalen waar de mensen heen moeten
- dan een lange url aanmaken met behulp van de URL Builder van Google.
- Deze url verkorten door middel van de verkort service.
Alleen voor deze laatste actie is nog nodig dat er een custom short domain wordt aangemaakt. Dit is een beetje een trucje maar de website van bitly.com legt dit goed uit: http://bitly.com/pages/help#i_6_0
in mijn geval heb ik http://l.stramark.nl/ als verkort service.
met als verkort url:
http://l.stramark.nl/Zoekmachine-marketing-bureau
en
http://l.stramark.nl/SEO-marketing
Voordelen: het toont mijn volledige domein plus het vertelt waar je heen gaat.
UPDATE
8-3-2012
Inmiddels door middel van de pretty URL plugin van WordPress NOG mooiere URL’s gemaakt
https://www.stramark.nl/-SEO
en
https://www.stramark.nl/-SEA
Dus nu niet meer via een externe redirect maar via de eigen URL. Voordeel hiervan is dat je ook helemaal zelf vrij bent om je eigen vanity URL te maken en URL’s kan gebruiken die andere mensen ook hebben. Dit is niet mogelijk bij de bitly.com oplossing.
Reacties