Klinkt als, twee lettergrepen, derde woord: SERP! Nee. SERP is niet écht een woord dat je kan gebruiken voor het populaire gezelschapsspel Hints. SERP of Search Engine Results Page, is binnen de online marketing een wereldwijd begrip dat gebruikt wordt voor de aanduiding van hoe een resultatenpagina van een zoekmachine er uit ziet. Dit is een pagina is die zeer veel gebruikt wordt en is daarom behoorlijk aan verandering onderhevig én wordt er vaak over geschreven.
Zoekmachines
Nu zijn er verschillende zoekmachines in de wereld. De in Nederland meest gebruikte zoekmachines zijn Google, Bing en Yahoo. Wereldwijd heb je nog enkele andere bekende zoekmachines zoals Baidu (China), Yandex (Rusland) en AOL (VS). Elk van deze search engines heeft zijn eigen resultatenpagina, elk met zijn eigen uitstraling. Wel hebben ze allemaal éénzelfde doelstelling en dat is zo snel mogelijk een resultaat tonen op basis van de zoekopdracht die in iemand intypt. Het resultaat is een pagina met 10 websites die het meest overeenkomen met de zoekopdracht ofwel de SERP.
Webdefinitie SERP: is de afkorting voor Search Engine Result Page. De search engine result page is de resultaten pagina in een zoekmachine. In het algemeen sluiten de resultaten op een dergelijke pagina aan bij de zoekopdracht van een bezoeker. In de meeste gevallen komt klikt een bezoeker op één van de eerste 10 resultaten. Dit noemt men organisch verkeer vanuit de onbetaalde zoekresultaten.
De Voorwaarden
Denk er om, niet alles wordt getoond in de zoekresultaten. Google en andere zoekmachines hebben bepaalde regels als het gaat om de resultaten en testen hier voortdurend mee. Zo laat een onderzoek van MOZ in 2014 zien dat 95% van alle resultaten minder dan 56 karakters laat zien. Hetgeen er voor zorgt dat de meeste SEO adviseren om nooit title tags te gebruiken die langer zijn dan 55 karakters. De twee belangrijkste voorwaarden voor een goede Google SERP zijn:
- Title tag: tussen de 54 en 56 karakters
- Meta description: niet langer dan 155 karakters
Reacties