De juiste volgorde bij webshop promoten maakt het verschil
Er zijn genoeg full service e-commerce bureaus die alles uit handen kunnen nemen voor hun klanten. Echter ontbreekt het daarbij vaak aan een onderliggende strategie. Als ervaren webshop marketing bureau weten we dat de juiste volgorde in webshop promotie het verschil maakt. Daarin zijn we een tikkeltje eigenwijs, maar onze jarenlange ervaring heeft bewezen dat het werkt. Hoe we dat doen? We zorgen eerst voor meer omzet en meer verkopen, door rechtstreeks op zoek te gaan naar mensen die precies op zoek zijn naar de unieke dienst of product die jij aanbiedt. Door hun gedrag te analyseren leren we ze beter kennen, en die kennis passen we vervolgens toe in de overige online marketing middelen. Met de juiste keywords via Google Ads en SEO tonen we de juiste boodschap aan de potentiële klanten. Dat levert meetbaar resultaat op waar we op kunnen bouwen. Daarna werken we via o.a. Analyses, Conversie-optimalisatie, Remarketing, Social Media Advertising, Display Advertising, Video Marketing en Content Marketing aan het verhogen van de waarde per klant. De juiste combinatie zorgt uiteindelijk voor meer klanten.
Bij Stramark houden we de volgende volgorde aan in webshop online marketing:
In elke stap gebruiken we de kennis uit de vorige stap om strategische beslissingen te kunnen nemen. Door continu de activiteiten te meten weten we steeds beter de juiste klanten te vinden, die zorgen voor groei van het aantal verkopen tegen acceptabele kosten.
1. SEA webshop met Google Ads – Betaald hoog in Google
Online adverteren in zoekmachines zoals Google (SEA) wordt vaak ingezet voor een webshop promoten omdat het een sterk online marketing middel is. Hiermee verschijn je boven de organische (onbetaalde) zoekresultaten. Het is een goede manier om te achterhalen welke producten of diensten goed scoren in jouw webwinkel. Je advertentie wordt enkel getoond aan mensen die een bepaalde zoekopdracht invoeren die aansluit bij jouw webshop. Ook kun je zelf bepalen welke boodschap je communiceert en wanneer. Op die manier stuur je de juiste advertentie, naar de juiste doelgroep, op het juiste moment. Er zijn verschillende advertentievormen mogelijk, denk aan zoekwoord advertenties, Google Shopping, remarketing, display advertenties, en meer.
Het voordeel van e-commerce Google Ads is dat je zeer gericht je doelgroep kunt benaderen. Daarnaast ben je direct zichtbaar en heb je direct resultaat. Je bepaalt zelf je budget en deze kun je maandelijks aanpassen. Bovendien betaal je pas bij kliks. Goed om te weten: Wij zijn gecertificeerd Google Premier Partner. We kunnen je hierin dus van passend e-commerce marketing advies voorzien.
2. SEO webshop – Onbetaald hoog in Google
Met webshop SEO, ook wel zoekmachine optimalisatie genoemd, zorg je dat je onbetaald hoger in Google komt. Een betere positie in Google zorgt voor meer potentiële klanten die jouw webshop kunnen vinden op bepaalde zoekwoorden. Zoekmachine optimalisatie bestaat uit verschillende onderdelen, waaronder on-page en technische optimalisatie. Bij on-page optimalisatie richten we ons op de tekstuele en visuele inhoud van je webshop. Een goede productweergave en specifieke productinformatie (waar is het voor geschikt, materiaal, afmetingen etc.) is daarbij belangrijk. Met technische optimalisatie werken we aan de achterkant van de website. Denk aan o.a. de snelheid, navigatiestructuur en techniek. Een goede basis is daarbij belangrijk. Magento en WooCommerce zien wij als een SEO vriendelijke webshop systeem waarmee de beste resultaten kunnen worden behaald.
Ten opzichte van SEA zal SEO webshop op korte termijn geen omzetgroei opleveren. Met zoekmachine optimalisatie bouw je aan de organische vindbaarheid, wat op lange termijn zal zorgen voor een betere verhouding tussen jouw marketingkosten en omzet. E-commerce SEO wordt echter steeds complexer, maar onze experts weten hoe ze om moeten gaan met zware e-commerce platformen als Magento en zijn op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen.
3. SEO Copywriting – Vertellen wat je verkoopt
Goed geschreven teksten zijn een must voor je webwinkel. Een mooi vormgegeven webshop is namelijk niet genoeg. SEO copywriting gaat over het schrijven van teksten die interessant zijn voor je bezoekers en de zoekmachines. Denk aan informatie op je homepage, productbeschrijvingen en call to action buttons. Goede teksten zorgen voor een hogere betrokkenheid van je doelgroep en ze zetten aan tot actie. Er wordt als het ware een ‘dit moet ik hebben’ gevoel gecreëerd. Bovendien kom je met goede content hoger in de zoekmachines. Daarvoor gaat onze e-commerce copywriter op zoek naar de juiste keywords, headers en elementen.
Op basis van een analyse bekijken we wat jij als webwinkelier op een bepaald moment nodig hebt. Wanneer er teksten herschreven moeten worden of nieuwe teksten bij moeten komen maakt de SEO copywriter hier instructies voor. Je mag het natuurlijk ook volledig aan ons uitbesteden. Wij zorgen dat jouw passie vertaald wordt naar een goedlopend en uniek verhaal.
4. Conversie Optimalisatie – Verbeteren aantal verkopen
Een webshop met bezoekers is niet genoeg. Om de omzet te verhogen moeten bezoekers omgezet worden in klanten. Hiervoor is webshop optimalisatie nodig, zodat de drempel voor bezoekers om tot aankoop over te gaan zo laag mogelijk is.
Hoe hoger het aantal conversies ten opzichte van het aantal bezoekers, hoe hoger je conversiepercentage. Dat percentage krijgt een boost wanneer we aan de slag gaan met conversie optimalisatie (CRO). Vooral in combinatie met SEA en SEO webshop is deze methode erg effectief. Meer bezoekers zorgen namelijk dat je sneller kunt meten of je CRO inspanningen effect hebben. Met web analytics (waaronder Google Analytics, Mouse en clicktracking) krijgen we inzicht in deze data. Hier leren we van zodat we nog beter webshop optimalisatie kunnen toepassen.
5. Content Marketing – Laten zien dat je expert bent
Je kunt potentiële klanten niet simpelweg vertellen dat jij de beste en de mooiste producten verkoopt. Ze willen het gevoel hebben dat jij ze begrijpt en dat ze bij jou aan het juiste adres zijn. Content marketing kan je daarbij helpen, hiermee creëer je waarde voor bezoekers. Als je consistent en consequent relevante content verspreidt zullen bezoekers jou als autoriteit gaan zien.
Voor webshop optimalisatie is content noodzakelijk. Content zorgt dat je webshop vindbaar is, het verschaft informatie, het kan potentiële klanten aanzetten tot het doen van een aankoop en er kunnen reviews geschreven worden. De webshop van jouw scale-up verbeteren kan alleen als alles in lijn is met elkaar. Hiervoor is een content strategie nodig en daar helpen we je graag bij!